Mijn zwager heeft een corsa 1.3 cdti uit 2005 gekocht met een lekke koppakking. Tevens zit het linker gedeelte van de motor (boven de versnellingsbak) onder de olie/koelwater.
De koelwaterslang voorzijde is waarschijnlijk door de druk los geschoten.
Na wat speurwerk op internet ben ik al het een en ander te weten gekomen, echter heb ik nog enkele vragen. De cilinderkop is reeds gedemonteerd.
1) Wat is het aanhaalmoment/volgorde voor het vastzetten van de cilinderkop en kleppendeksel.
2) Doordat de pakking van de distributiehuis gedeeltelijk los komt te liggen, moet ik deze dan ook vervangen. Dan moet ik de motor nog verder demonteren.
3) Is het verstandig de distributieketting te vervangen aangezien deze nu toch los ligt.
4) Hoe kan ik het beste het hele koelkanaal schoonmaken.
Allen alvast bedankt voor jullie reacties. Door gebruik te maken van dit forum kan ik toch veel werkzaamheden zelf uitvoeren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ketting zeker vervangen
Ga ik meenemen, bedankt.
9 jaar
De cilinderkop is weer gemonteerd. Nu de ketting vervangen.
Hiervoor moet de carterpan gedemonteerd worden. Maar wat moet er allemaal los om bij de bouten van deze carterpan te komen.
9 jaar
turbo los halen en kompleet met kat laten zakken dan nog een vertevegingssteun dan kan het karter er zo onderuit
Kan ik de kat aan de uitlaat laten zitten. Dit heb ik gisteren geprobeerd maar dan heb ik volgens mij te weinig ruimte om hem compleet te laten zakken.
Ga er vanavond/van het weekend weer verder mee.
Zodra ik weer verder ben meld ik me weer.
9 jaar
k heb de kat de laatste keer aan de turbo laten zitten; alleen de pijp na de kat losmaken
Dank je voor de info. We gaan het zo proberen.
9 jaar
Nieuwe distributie ligt erop. Weet iemand het aanhaalmoment voor de poeliebouten vd krukas en de nokkenas?
Verder kwestie van afmonteren en heel goed schoonmaken. Moet een weekje weg dus zal wel zoeken worden straks hoe alles gezeten heeft. Uiteraard weer te weinig foto's gemaakt.
9 jaar
Vanaf vandaag kan ik weer verder met de auto.
Kan iemand mij nog de aanhaalmomenten van de poeliebouten krukas en nokkenas verstrekken.
Alvast bedankt.
9 jaar
Koppelrichtwaarden
Nm
Uitlaatspruitstuk aan cilinderkop
15 Nm + 30°1)
Afschermplaat uitlaatspruitstuk
9
Aandrijfas
2)3)
Adapter motorsteun rechts aan motorsteun
60 Nm + 30° - 45°
UGR-klep bij cilinderkop
22
Kroonwiel uitlaatnokkenas
150
Kroonwiel inlaatnokkenas
150
Aandrijfpoelie dynamo
80
Schroefverbinding koelvloeistofleiding
20
Crashbox op schutbord
25
Deksel oliefilterhuis
25
Reactiearm achter bij transmissie
80 Nm + 45° - 60° 1)
Trillingsdemper aan adapter van krukas
25
Drukregelklep van brandstofverdeelbuis
9
Druksensor brandstofverdeelbuis
70
Drukreservoir aan houder drukreservoir
25
Inlaatspruitstuk bij cilinderkop
25
Fuseekogel aan fusee
601)
Geleider distributieketting aan cilinderkop/cilinderblok
9
Gaspedaal aan schutbord
9
Dynamo bij steun dynamo
22
Transmissie aan steun transmissie
40
Transmissie aan cilinderblok
60
Transmissiesteun links
60
Gloeibougies aan cilinderkop
10
Grondplaat cilinderblok M8
30
Grondplaat cilinderblok M10
20 Nm + 90°
Steun dynamo bij cilinderblok
22
Steun compressor aan cilinderblok
22
Houder drukreservoir aan nokkenashuis
25
Steun verstuiver in cilinderkop
20
Houder koeler uitlaatgasrecirculatie aan cilinderblok
22
Kabelhouder aan distributiehuis
9
Hogedrukpomp bij nokkenashuis
15
Hydraulische kettingspanner aan cilinderkop
9
Impulssensor krukas aan cilinderblok
9
Katalysator aan turbocompressor
30
Spaninrichting poly-V-riem
50
Brandstofhogedrukleiding M12
24
Brandstofhogedrukleiding M14
28
Radiateursteun boven
20
Radiateursteun onder bij subframe
15
Koelvloeistofpomp aan cilinderblok
9
Koelvloeistofbuis warmtewisselaar
9
Koelvloeistofbuis aan cilinderblok
9
Koeler aan klep uitlaatgasrecirculatie
25
Drukvullingsbuis bij ventilatorhuis
3,5
Drukvullingsslang turbocompressor bij drukvullingsbuis
3,5
Luchtaanzuigsysteem
3,5
Ventilatorhuis aan radiateur
5
Ventilatormotor aan ventilatorhuis
4,5
Motorhijsoog aan uitlaatspruitstuk
25
Motordempingsblok aan langsligger
40
Motordempingsblok links aan transmissiesteun
80 Nm + 60° - 75° 1)
Motordempingsblok links in langsligger
25
Carterventilatieslang bij cilinderblok
10
Rechter motorsteun aan cilinderkop/cilinderblok
60
Moer reactiearm voor bij subframe
60
Moer tussenspindel stuurinrichting
22
Carterpan aan distributiehuis, moeren
9
Distributiehuis, moeren
9
Nokkenaskettingwiel
150
Nokkenashuis aan cilinderkop M8
25
Nokkenashuis aan cilinderkop M7
18
Nokkenassensor bij nokkenashuis
7
Olieaftapplug
20
Olieafscheider bij inlaatspruitstuk
9
Oliedrukschakelaar bij cilinderkop
32
Oliefilterhuis/warmtewisselaar aan cilinderblok
9
Oliekoeler/warmtewisselaar
9
Oliepeilstaafbuis bij inlaatspruitstuk
9
Olieretourleiding turbocompressor aan cilinderblok
9
Oliezuigbuis
6
Oliespatplaat
9
Olietoevoerleiding turbocompressor
15
Pendel aan veerpoot
651)
Wiel aan wielnaaf
110
Buis carterventilatie aan inlaatspruitstuk
8
Olietoevoerbuis distributieketting
6
Uitlaatklem
35
Bout bij subframe
80
Bout reactiearm voor bij transmissie
95
Katalysator, bout
25
Bout-krukas (flens trillingsdemper aan krukas)
50 Nm + 90° 1)
Carterpan aan cilinderblok, bouten
9
Distributiehuis, bouten
9
Koelvloeistoftemperatuursensor in thermostaathuis
344)
Vuldruksensor aan inlaatspruitstuk
9
Spanrail distributieketting aan cilinderblok
9
Spoorstang aan fusee
351)
Startmotor aan cilinderblok
25
Vliegwiel aan krukas
444)
Thermostaat
25
Turbolader aan uitlaatspruitstuk
25
Vacuümpomp bij nokkenashuis
5)
Compressor bij steun compressor
22
Ventilatorhuis aan radiateur
5
Steun transmissie aan cilinderblok
30
Voorassubframe aan carrosserie
90 Nm + 45° + 15°1)
Afsluitbout nokkenashuis
154)
Afsluitbout cilinderkop M10
7
Afsluitbout cilinderkop M20
22
Afsluitbout cilinderkop M12
20
Dwarssteun ventilatormotor bij ventilatorhuis
1,5
Nokkenastandwiel
150
Cilinderkop aan cilinderblok
40 Nm + 90° + 90°
--------------------------------------------------------------------------------
1) Nieuwe bevestigingsmoeren, -bouten gebruiken.
2) Kroonmoer met 120 Nm monteren, daarna losdraaien tot deze met de hand gedraaid kan worden. Kroonmoer opnieuw met 20 Nm + 90° vastdraaien en met nieuwe splitpen vergrendelen.
3) Montage en demontage van bevestigingsbouten resp. -moeren met slagmoer- of luchtsleutel is niet toegestaan.
4) schroefdraad voor hergebruik opsnijden en met boutborgmiddel (rood) aanbrengen. De montagetijd inclusief aanhaalkoppelcontrole bedraagt max. 10 minuten.
5) Het aanhalen gebeurt in twee stapen: I) 5 Nm; II) 20 Nm
u vraagt wij draaien
9 jaar
Super bedankt, kan ik morgen weer verder.
Voor het weekend zover klaarmaken dat de motor en het gehele koelsysteem goed schoon gespoten kan worden.
Laat nog weten hoe het eea is verlopen.
9 jaar
Staat ook op je mail
9 jaar
Heb ik gezien, morgenochtend printen en s avonds aan de slag. Bedankt.
9 jaar
Gisteravond en vandaag de gehele dag aan kunnen werken.
Toch lastig als je er een tijd niet aan hebt kunnen werken, dus alles passen en zoeken hoe het heeft gezeten.
Resultaat is dat ie loopt, dus dat is goed.
Echter het koelsysteem blijft vervuild. Iemand nog een idee om de olie uit het koelsysteem te verwijderen.
Wederom bedankt.
9 jaar
Daar is een speciaal reinigingsmiddel voor , water met opgeloste soda werkt ook , alle slangen los halen , thermostaat er uit en met warm water alles doorspoelen .
Na 3 dagen goed rijden wederom olie in de koelvloeistof.
Dit maal de oliekoeler en bijbehorende pakkingen vervangen, koelsysteem meerdere malen gereinigd en de Corsa rijdt al een maand prima.
Nu alleen nog de thermostaat en de waterpomp vervangen, voor de zekerheid. Eventueel ook nog de slangen van de koeling.
Allen nog bedankt voor het advies en de suggesties.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar