Opel Corsa: Koppakking vervangen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 cdti

Mijn zwager heeft een corsa 1.3 cdti uit 2005 gekocht met een lekke koppakking. Tevens zit het linker gedeelte van de motor (boven de versnellingsbak) onder de olie/koelwater.
De koelwaterslang voorzijde is waarschijnlijk door de druk los geschoten.
Na wat speurwerk op internet ben ik al het een en ander te weten gekomen, echter heb ik nog enkele vragen. De cilinderkop is reeds gedemonteerd.
1) Wat is het aanhaalmoment/volgorde voor het vastzetten van de cilinderkop en kleppendeksel.
2) Doordat de pakking van de distributiehuis gedeeltelijk los komt te liggen, moet ik deze dan ook vervangen. Dan moet ik de motor nog verder demonteren.
3) Is het verstandig de distributieketting te vervangen aangezien deze nu toch los ligt.
4) Hoe kan ik het beste het hele koelkanaal schoonmaken.

Allen alvast bedankt voor jullie reacties. Door gebruik te maken van dit forum kan ik toch veel werkzaamheden zelf uitvoeren.

leboef

Geplaatst door leboef (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

asx (0) PRO, 9 jaar geleden

ketting zeker vervangen

leboef (0), 9 jaar geleden

Ga ik meenemen, bedankt.

leboef (0), 9 jaar geleden

De cilinderkop is weer gemonteerd. Nu de ketting vervangen.
Hiervoor moet de carterpan gedemonteerd worden. Maar wat moet er allemaal los om bij de bouten van deze carterpan te komen.

asx (0) PRO, 9 jaar geleden

turbo los halen en kompleet met kat laten zakken dan nog een vertevegingssteun dan kan het karter er zo onderuit

leboef (0), 9 jaar geleden

Kan ik de kat aan de uitlaat laten zitten. Dit heb ik gisteren geprobeerd maar dan heb ik volgens mij te weinig ruimte om hem compleet te laten zakken.
Ga er vanavond/van het weekend weer verder mee.
Zodra ik weer verder ben meld ik me weer.

asx (0) PRO, 9 jaar geleden

k heb de kat de laatste keer aan de turbo laten zitten; alleen de pijp na de kat losmaken

leboef (0), 9 jaar geleden

Dank je voor de info. We gaan het zo proberen.

leboef (0), 9 jaar geleden

Nieuwe distributie ligt erop. Weet iemand het aanhaalmoment voor de poeliebouten vd krukas en de nokkenas?
Verder kwestie van afmonteren en heel goed schoonmaken. Moet een weekje weg dus zal wel zoeken worden straks hoe alles gezeten heeft. Uiteraard weer te weinig foto's gemaakt.

leboef (0), 9 jaar geleden

Vanaf vandaag kan ik weer verder met de auto.
Kan iemand mij nog de aanhaalmomenten van de poeliebouten krukas en nokkenas verstrekken.
Alvast bedankt.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Koppelrichtwaarden

Nm

Uitlaatspruitstuk aan cilinderkop
15 Nm + 30°1)

Afschermplaat uitlaatspruitstuk
9

Aandrijfas
2)3)

Adapter motorsteun rechts aan motorsteun
60 Nm + 30° - 45°

UGR-klep bij cilinderkop
22

Kroonwiel uitlaatnokkenas
150

Kroonwiel inlaatnokkenas
150

Aandrijfpoelie dynamo
80

Schroefverbinding koelvloeistofleiding
20

Crashbox op schutbord
25

Deksel oliefilterhuis
25

Reactiearm achter bij transmissie
80 Nm + 45° - 60° 1)

Trillingsdemper aan adapter van krukas
25

Drukregelklep van brandstofverdeelbuis
9

Druksensor brandstofverdeelbuis
70

Drukreservoir aan houder drukreservoir
25

Inlaatspruitstuk bij cilinderkop
25

Fuseekogel aan fusee
601)

Geleider distributieketting aan cilinderkop/cilinderblok
9

Gaspedaal aan schutbord
9

Dynamo bij steun dynamo
22

Transmissie aan steun transmissie
40

Transmissie aan cilinderblok
60

Transmissiesteun links
60

Gloeibougies aan cilinderkop
10

Grondplaat cilinderblok M8
30

Grondplaat cilinderblok M10
20 Nm + 90°

Steun dynamo bij cilinderblok
22

Steun compressor aan cilinderblok
22

Houder drukreservoir aan nokkenashuis
25

Steun verstuiver in cilinderkop
20

Houder koeler uitlaatgasrecirculatie aan cilinderblok
22

Kabelhouder aan distributiehuis
9

Hogedrukpomp bij nokkenashuis
15

Hydraulische kettingspanner aan cilinderkop
9

Impulssensor krukas aan cilinderblok
9

Katalysator aan turbocompressor
30

Spaninrichting poly-V-riem
50

Brandstofhogedrukleiding M12
24

Brandstofhogedrukleiding M14
28

Radiateursteun boven
20

Radiateursteun onder bij subframe
15

Koelvloeistofpomp aan cilinderblok
9

Koelvloeistofbuis warmtewisselaar
9

Koelvloeistofbuis aan cilinderblok
9

Koeler aan klep uitlaatgasrecirculatie
25

Drukvullingsbuis bij ventilatorhuis
3,5

Drukvullingsslang turbocompressor bij drukvullingsbuis
3,5

Luchtaanzuigsysteem
3,5

Ventilatorhuis aan radiateur
5

Ventilatormotor aan ventilatorhuis
4,5

Motorhijsoog aan uitlaatspruitstuk
25

Motordempingsblok aan langsligger
40

Motordempingsblok links aan transmissiesteun
80 Nm + 60° - 75° 1)

Motordempingsblok links in langsligger
25

Carterventilatieslang bij cilinderblok
10

Rechter motorsteun aan cilinderkop/cilinderblok
60

Moer reactiearm voor bij subframe
60

Moer tussenspindel stuurinrichting
22

Carterpan aan distributiehuis, moeren
9

Distributiehuis, moeren
9

Nokkenaskettingwiel
150

Nokkenashuis aan cilinderkop M8
25

Nokkenashuis aan cilinderkop M7
18

Nokkenassensor bij nokkenashuis
7

Olieaftapplug
20

Olieafscheider bij inlaatspruitstuk
9

Oliedrukschakelaar bij cilinderkop
32

Oliefilterhuis/warmtewisselaar aan cilinderblok
9

Oliekoeler/warmtewisselaar
9

Oliepeilstaafbuis bij inlaatspruitstuk
9

Olieretourleiding turbocompressor aan cilinderblok
9

Oliezuigbuis
6

Oliespatplaat
9

Olietoevoerleiding turbocompressor
15

Pendel aan veerpoot
651)

Wiel aan wielnaaf
110

Buis carterventilatie aan inlaatspruitstuk
8

Olietoevoerbuis distributieketting
6

Uitlaatklem
35

Bout bij subframe
80

Bout reactiearm voor bij transmissie
95

Katalysator, bout
25

Bout-krukas (flens trillingsdemper aan krukas)
50 Nm + 90° 1)

Carterpan aan cilinderblok, bouten
9

Distributiehuis, bouten
9

Koelvloeistoftemperatuursensor in thermostaathuis
344)

Vuldruksensor aan inlaatspruitstuk
9

Spanrail distributieketting aan cilinderblok
9

Spoorstang aan fusee
351)

Startmotor aan cilinderblok
25

Vliegwiel aan krukas
444)

Thermostaat
25

Turbolader aan uitlaatspruitstuk
25

Vacuümpomp bij nokkenashuis
5)

Compressor bij steun compressor
22

Ventilatorhuis aan radiateur
5

Steun transmissie aan cilinderblok
30

Voorassubframe aan carrosserie
90 Nm + 45° + 15°1)

Afsluitbout nokkenashuis
154)

Afsluitbout cilinderkop M10
7

Afsluitbout cilinderkop M20
22

Afsluitbout cilinderkop M12
20

Dwarssteun ventilatormotor bij ventilatorhuis
1,5

Nokkenastandwiel
150

Cilinderkop aan cilinderblok
40 Nm + 90° + 90°



--------------------------------------------------------------------------------
1) Nieuwe bevestigingsmoeren, -bouten gebruiken.
2) Kroonmoer met 120 Nm monteren, daarna losdraaien tot deze met de hand gedraaid kan worden. Kroonmoer opnieuw met 20 Nm + 90° vastdraaien en met nieuwe splitpen vergrendelen.
3) Montage en demontage van bevestigingsbouten resp. -moeren met slagmoer- of luchtsleutel is niet toegestaan.
4) schroefdraad voor hergebruik opsnijden en met boutborgmiddel (rood) aanbrengen. De montagetijd inclusief aanhaalkoppelcontrole bedraagt max. 10 minuten.
5) Het aanhalen gebeurt in twee stapen: I) 5 Nm; II) 20 Nm

u vraagt wij draaien

leboef (0), 9 jaar geleden

Super bedankt, kan ik morgen weer verder.
Voor het weekend zover klaarmaken dat de motor en het gehele koelsysteem goed schoon gespoten kan worden.
Laat nog weten hoe het eea is verlopen.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Staat ook op je mail

leboef (0), 9 jaar geleden

Heb ik gezien, morgenochtend printen en s avonds aan de slag. Bedankt.

leboef (0), 9 jaar geleden

Gisteravond en vandaag de gehele dag aan kunnen werken.
Toch lastig als je er een tijd niet aan hebt kunnen werken, dus alles passen en zoeken hoe het heeft gezeten.
Resultaat is dat ie loopt, dus dat is goed.
Echter het koelsysteem blijft vervuild. Iemand nog een idee om de olie uit het koelsysteem te verwijderen.
Wederom bedankt.

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Daar is een speciaal reinigingsmiddel voor , water met opgeloste soda werkt ook , alle slangen los halen , thermostaat er uit en met warm water alles doorspoelen .

leboef (0), 8 jaar geleden

Na 3 dagen goed rijden wederom olie in de koelvloeistof.
Dit maal de oliekoeler en bijbehorende pakkingen vervangen, koelsysteem meerdere malen gereinigd en de Corsa rijdt al een maand prima.
Nu alleen nog de thermostaat en de waterpomp vervangen, voor de zekerheid. Eventueel ook nog de slangen van de koeling.
Allen nog bedankt voor het advies en de suggesties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.