auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Koppakking vervangen, nu tikkende kleppen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 SZR 75 PK

Mijn Astra had na 231000 km een lekke koppakking. Net nadat ik 30.000 km terug distributieriem met alle toeters en bellen heb laten vervangen. Direct na constatering van borrelen in de motor de defecte koppakking laten vervangen. Reparatie is gelukt. Cilinderkop was nog in orde en hoefde niet gevlakt te worden. Echter nu tikken na reparatie de kleppen. Ik vind hard....

Meteen na dit geluid opgemerkt te hebben, ben ik terug gegaan naar garagebedrijf. Gevraagd of dit normaal is. Zij zeggen ja: de cilinderkop heeft in zijn geheel op de kop gelegen ten tijde van het vervangen van de pakking. De olie is toen uit de hydraulische klepstoters gelopen. Na twee drie dagen rijden en de auto/ motorolie warm rijden, zouden de klepbekers weer gevuld zijn en tikken vanzelf ophouden. Nu mijn vraag: Klopt dit?

Ps. ze hebben 5w40 olie in de auto gedaan na reparatie. Normaal gebruik ik 10w40. Dit is geen probleem lijkt me. Kan iemand even bevestigen (professional) of dit allemaal juist is.

Ps. ik ben hobbyist, net geen leek meer. Vandaar mijn misschien iets bezorgde vraag.

Geplaatst door

EricF1977 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nee dat is niet normaal, de kleppen mogen wel even tikken maar dit moet na een paar minuten overgaan als de klepstoters zijn gevuld met olie, en niet na 3 dagen rijden

jan5047 0
badge

10 jaar

hallo Eric

5 w 40 aftappen terug naar 10 w 40 ook het filter maar vervangen

thorpe 0
badge

10 jaar

Eric; neem bij twijfel het kleppendeksel van de motor en kijk of er voldoende (veel) olie uit de gaatjes bij iedere nok komt .

Zo ja dan moet het toch in de stoters worden gezocht. Als er toch stoters zijn die in rust makkelijk zijn in te drukken dan zijn die defect.

Met een beetje goede wil zijn ze zonder veel moeite te wisselen.

Verbuig de veer niet en zorg dat het plaatje op de klepsteel niet in een olieafvoer verdwijnt!

Succes.

Punt 65
badge

10 jaar

Volgens de garage is het de slijtage: de klepbekers vullen niet snel genoeg met olie, nadat ze op de kop hebben gelegen. Lijkt me niet onlogisch, gezien ruim 2 ton gelopen zullen deze niet meer nieuw zijn. Kan mijns inziens ook vervuiling zijn, slechte olieflow, versleten nokkenaslagers.

Volgens garagebedrijf zou dit met een aantal dagen-week weer goed moeten zijn/ vanzelf goed komen. Drie dagen later kan ik dat nog niet bevestigen.

Oa op autoweek staat een interessant stukje hierover.

http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php...

Nu is mijn vraag hoe verder? Ik zie het niet zitten, om in het wildeweg te gaan investeren in nieuwe klepstoters en dan is het daarna een van ander genoemde punten in Autoweek artikel. Leuk voor de winst en omzet van het bedrijf.

Hoe kun je controleren of een dis. riem te strak staat. Deze is eraf geweest en teruggemonteerd vanwege dat deze pas er 1 jaar opligt. Bij een Astra F 8 klepper spant deze toch vanzelf via de spanrol en is er niets te stellen, toch?

Kan ik kleppendeksel verwijderen bij lopende motor en dan zien of er genoeg olieflow is?

Beter zou zijn: Woont er toevallig iemand in regio Roermond waar ik voor het vaststellen van het euvel langs kan gaan?

EricF1977 0

10 jaar

Nou als ik u was ging ik naar de garage terug, en zou vragen hoe ze denken het op telossen, ze zeggen dat het over gaat , maar dat gebeurt niet, toen je de wagen bracht voor de koppakking was het nog niet, vraag anders een bijdrage in de vervolg rep, niet naar een andere garage laten rep, want dan ben je garantie kwijt

jan5047 0
badge

10 jaar

Heb in de tussentijd even op advies van de garage een 1000 km gereden om te kijken of het getik vanzelf weggaat. Ook oa een busje Wynn's voor hydraulische klepstoters erbij gevoegd om eens te proberen het hiermee op te lossen. Enfin, een monteur in een flesje: lijkt me redelijk optimistisch als dit zou werken. De grote kosten bij een oudere auto, kan ik hoe dan ook altijd nog maken.

Bij de Opel achtklepper kan de cillinderkop in zijn geheel eraf zonder uitelkaar te hoeven. De klepstoters zijn tijdens reparatie niet leegegeduwd, ontlucht en toen waarschijnlijk wel gedeeltelijk leeggelopen maar vullen zichzelf niet goed na terugplaatsen. Goed twee ton zal zeker voor slijtage gezorgd hebben, maar ik had wel verwacht achteraf niet met zulk euvel geconfronteerd te worden.

Met de garage heb ik afgesproken dat ik binnen twee weken vanaf nu even feedback geef en als het dan nog niet weg is, tegen gereduceerd tarief 8 nieuwe klepstoters gemonteerd krijg. De kosten worden dan gedeeld. Hier kan ik mee leven.

Ik zal even laten weten als begin maart alles hersteld is, dat alles verholpen is en dit topic dicht kan.

EricF1977 0

10 jaar

Eric; er zullen wel meer onderdelen zijn die vervangen hadden moeten worden .

Ik weet niet of er van tevoren een prijsopgave was gevraagd of afgesproken .

De tuimelaars kunnen slijtagesporen vertonen . Ook het plaatje op de klepsteel kan een deukvorm oplopen. Deze plaatjes zijn er ook nog in verschillende diktes.

Als je als monteur er mee bekend ben let je op die dingen . Eventueel benodigde onderdelen waren op voorraad .,

Zie mijn bericht 5 ! Testen welke er rammelen , veer verwijderen veerschotel met een schroevendraaier o.i.d. indrukken en de tuimelaar zijdelings weg nemen.

Je zou per klep kunnen testen of de tik weg is . Even het klepdeksel er op leggen en even laten draaien . Ik neem aan dat het om een enkele tik gaat .

Succes.

Punt 65
badge

10 jaar

Als je bij dit soort km standen de boel los moet halen voor een koppakking kun je beter de kop gelijk mee reviseren.

primera p11 0

10 jaar

@primera p11

Ik kan je gedachte volgen, maar ik denk dat de garage heeft getracht de kosten niet teveel te laten oplopen. Voor allebei is iets te zeggen...

Hoe dan ook: hetgeen defect is wil ik hersteld hebben. De auto is te goed om weg te doen (komt al 5 keer op rij zonder punten door de APK)

Wat zou een koprevisie kosten (orde van grootte) bij een 1600 achtklepper blok (1.6 SZR)?

EricF1977 0

10 jaar

Overigens,waarom 5w 40 erin,hier hoort 10w40 in.
Dat de auto 5 keer op rij door de apk komt vind ik niet zo spannend.
Hoe is de staat van de auto,zijn er meer zaken die er aan zitten te komen.
Hoe zijn de banden,de koppeling,versnellingsbak,schokdempers,etc etc.
Oude kop inleveren,revisie kop terug,inclusief montage tussen de 1000 a 1500 euro.

primera p11 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.