close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Vraag voor Opeltje/overige Opel spacialisten, Opel Astra G-cc x1

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 szr

Goedendag,

Ik heb een Opel Astra G-cc 1.6 szr staan uit het jaar 2000 met 220.000 km N.A.P
Toen ik deze auto had gekocht was ik me er van bewust dat er wat kleine probleempjes speelden.
De thermostaat bleef open staan waardoor de temperatuur terug liep naar 0 bij het rijden, bij het stilstaan liep deze weer op.
De kachel was overigens wel warm maar thermostaat ( achter distributie ) vervangen en gelijk de temperatuur sensor voor de koelvloeistof meegenomen, deze die links achter op het inlaatspruitstuk zit met een stekker met 2 contactpuntjes.
Temperatuur is nu weer goed en blijft goed ook de koelvin slaat netjes aan, echter rijdt de auto nu bij koude motor gewoon goed en loopt hij netjes stationair als de choke is ingeschakeld.
Dan loopt hij uiteraard wel wat hoog maar geen schommelingen in de toerenteller, echter bij warme motor begint hij te schommelen op de toerenteler en in te houden en dit is soms wel en soms weer niet.
Meestal bij weg rijden in de eerste versnelling begint hij te hikken, schudden en schokken je voelt de motor dan ook duidelijk enkele malen kantelen tot een bepaald toeren tal en dan loopt hij verder gewoon netjes op in de toeren.
Alleen in de eerste en tweede versnelling is dit dan duidelijk aanwezig maar ook weer niet constant, heb ondertussen al van alles vervangen helemaal nadat bij de keuring alles goed bleek te zijn behalve de co.
Bij de eerste meting was de co bijna 3 keer te hoog, ondertussen vervangen:

*Lambda Sonde ( gebruikt maar maakte geen verschil )
*Inlaat spruitsuk
*Uitlaat spruitstuk
*Temperatuursensor koelwater ( als ik het goed heb is deze tevens voor de ECU ? )
*Bougies
*Bobine
*Bougie kabels
*Voetpakking gaskleppenhuis ( extra afgedicht met vloeibare pakking )
*Egr Klep ( Gebruikt en goed schoongemaakt maakte geen verschil )
*Olie en Olie filter
*Carter ontluchting slang

Verder is het gasklephuis brandschoon en alles lijkt goed ze werk te doen.
Uiteraard heb ik de auto van te voren uitgelezen maar hier kwamen geen storingen uit alleen het Abs systeem maar dat kwam omdat ik de blokken en schijven heb vervangen.
Alle waardes lijken verder dan ook in orde, dan zou je zeggen katalysator als je puur naar de co kijkt.
Maar katalysator is 3 jaar oud en is gewoon nog vol en ziet er goed uit aan de binnenkant verder is de gehele uitlaat 100% gasdicht, ook het spruitstuk.
Verder is de auto egt perfect onderhouden elk jaar grote/kleine beurt enz alle bonnen zijn er bij en auto is gebruikt voor lange afstanden.
Bij de 2e keer meten was alles een stuk beter maar nog niet voldoende nu was alles goed ook het co stationair, nog steeds aan de hoge kant maar binnen de normen alleen op toeren nog steeds 2 maal de toegestane waarde.


Dit zijn de metingen van de eerste keer op toeren, 2500Rpm:

Co 0.809%
Co Cor 0.902%
Co2 12.63%
HC 00195 ppmv
O2 01.25%
Lambda 1.028
Afr 15.12

Nu is verder alles binnen de marges ook de zuurstof, en de co stationair rond de 3% maar op toeren nog steeds over de 6%.
Ondertussen al van alles geprobeerd maar krijg de motor niet meer zo mooi lopend als ik hem ophaalde en zoals het hoort.
Toch gek dat juist nu de motor weer op goede temp hij juist beroerder gaat rijden meestal is het andersom.
Bij het vervangen van mijn bougies kwam ik er achter dat de bougie van cilinder 1 roet zwart was en behoorlijk verbrand rook.
De andere 2 waren mooi koffie bruin maar tintje wit, dus te arme smering lijkt mij?
Vandaar ook bobine, kabels en bougies vervangen maar dit alles maakte ook weer geen verschil.
De sensor die op het schutbord hangt met een vacuüm slang werkt volgens de computer goed, deze voor de zekerheid uitgewisseld met een van een sloop auto maar wederom geen verschil.
Ook de sensor bij het luchtfilter voor de koolstoffen uitgewisseld met een van een sloop auto maar wederom ook weer geen verschil.
Wel valt mij op dat de recirculatie klep van de kachel blijft hangen doordat de snelheid van de blower om de paar seconde verhoogd en verlaagd maar het lijkt mij sterk dat dit je motor prestaties kan beïnvloeden?
Ik weet egt niet meer waar ik het moet gaan zoeken heb inmiddels al zoveel geld in de auto geinvesteerd om hem beter te maken in op te knappen maar er is dus iets gebeurt sinds ik de thermostaat vervangen heb en de motor nu weer goed op temperatuur komt.
Ook apart is dat er constant witte rook uit de uitlaat komt, condens rook ook als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Het zijn geen pluimen zoals van een bijvoorbeeld een lekke koppakking maar gewoon mistig alsof de motor nog koud is zeg maar.

Ik ben egt ten einde raad en weet egt niet meer waar ik verder moet zoeken..
Ik hoop dat hier iemand is die het probleem kent of mij goede tips of hints kan geven?

Alvast bedankt voor de moeite!!

Met vriendelijke groet,

Vallard

Geplaatst door

Vallard (0)
badge

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Vallard,

Als ik je verhaal lees zit ik te denken aan een scheur in de cilinderkop tussen koelkanaal en uitlaat, witte rook duid toch echt op verdamping van koelvloeistof.

gr. Reinder

RDijkstra 0

10 jaar

Beste Reinder,

Aller eerst bedankt voor je reactie!
Het gekke is dat de auto geen druppel koelvloeistof verbruikt en het is egt condens wat er uit de uitlaat komt.
Koppakking is ook uitgesloten deze is getest en gemeten.
Nog andere suggesties?

Met vriendelijke groet,

Vallard 0
badge

10 jaar

Wel merkte ik op toen ik de olie dop er laatst afdraaide bij draaiende motor dat er best wat rook uit kwam.
Dit kan naar mijn mening geen kwaad en is vrij normaal bij deze auto's toch?

Vallard 0
badge

10 jaar

Ps. ik kreeg ook de tip dat er misschien een klep verbrand was.
Maar ook dit is uitgesloten door mijn keurmeester door middel van een 4 gas meting.

Vallard 0
badge

10 jaar

Heb je de elektrische verbindingen en connectoren al gecontroleerd op corrosie of slechte verbinding, zijn je massa verbindingen in goede staat?

RDijkstra 0

10 jaar

Nee, enkel de bougie kabels vv, en bobine en bougies.
Welke connectoren en massa verbindingen bedoel je zoal?

Vallard 0
badge

10 jaar

De O2 en lambda zijn te hoog en wijzen op een lekkage in de uitlaat.
De co2 waarde is bij een goed werkende kat rond de 15%, is dus bij jou veel te laag wat duidt op een defekte katalysator.


Gr John

Beste John,

Allereerst bedankt voor je reactie,
Mijn eerste gevoel zij ook de kat ook mijn keurmeester zei dit al.
Maar de kat is nog helemaal vol en het binnenwerk is nog helemaal netjes, ik weet dat dit niet altijd wat zegt maar de kat is 3 jaar oud.
Maar stel dat het de kat zou zijn, zou dit ook het pendelen van het toerental kunnen veroorzaken?

Vallard 0
badge

10 jaar

De at zelf niet lijkt mij maar misschien omdat de lambda verkeerde waardes doorgeeft?

Vallard 0
badge

10 jaar

Controleer het inlaatsysteem op lekkage, ik weet niet of er bij dit type een mapsensor tegen het schutbord zit zo ja controleer het vacuumslangetje op lekkage.

Ik heb de inlaat pakking al vervangen hierdoor werd het iets beter, de slang van de mapsensor was heel poreus dus vervangen geen verschil helaas.

Vallard 0
badge

10 jaar

Je geeft zelf aan dat de motor goed liep voor de reparatie
Wat je tijdens de reparatie om de thermostaat te vervangen hebt gedaan is de distributie verwijderd en de temperatuur zender vervangen
Als daarna de motor niet meer goed loopt ga je die zelfde dingen toch nog een keer controleren
Is de timing van je distributie goed ?
Is de nieuwe temperatuur zender wel het juiste type ?

Gr. MERIVA

meriva7673 0
badge

10 jaar

Beste Meriva

De distributie is dubbel gecontroleerd dus staat zeker op tijd.
De temperatuur sensor is op kenteken opgezocht en komt overheen met de gene die er al in zat.
Alles uiteraard dubbel nagekeken maar het is alleen zodra de motor op temperatuur komt dat hij gaat hikken en inhouden met optrekken vanuit stilstand.
Koud loopt hij ook constand 1100/1200 toeren dus gwn netjes en rijdt hij ook gewoon goed en houdt hij niet in.

Vallard 0
badge

10 jaar

nog meer suggesties?

Vallard 0
badge

10 jaar

immitatie of originele temp.sensor?

b.v.d.w.e 0
badge

10 jaar

immitattie ( brezan )

Vallard 0
badge

10 jaar

zou om te beginnen de oude temp sensor eens terugzetten.....verder zijn er vele zaken die dit kunnen veroorzaken...


is de krukas tandwiel voor de riem en de krukas poelie niet "uitgelubbert" ?

Opeltje 0
badge

10 jaar

Beste Opeltje,

Bedankt voor je reactie!
Ook dit maakte een verschil helaas, hoe bedoel je precies uitgelubberd?
Ik heb deze gewoon terug gemonteerd zo als hij zat.

Vallard 0
badge

10 jaar

zit er ruimte op de spiebanen? is de poelie op de passtukken beschadigd?

Opeltje 0
badge

10 jaar

De poelie sloot naar mijn weten gewoon goed aan op de spie, en het krukas tandwiel van de riem zag er gewoon netjes uit.

Vallard 0
badge

10 jaar

Inhoude is inmiddels opgelost!
De rubberen ring/pakking van de stappenmotor/stationair regelaar bleek beschadigt.
Deze vervangen en rijdt weer prima ook met warme motor nu.
Echter nu morgen nog afwachten of dit ook probleem ook de hoge uitstoot veroorzaakte bij de apk.
Wel schommelt de toerenteller nog lichtjes tijdens het stationair lopen of is dit normaal bij deze auto's?
Koud loopt ie constand 1100 ( Choke ) warm 800 a 900 licht schommelend om de paar seconden.
Wellicht dat dit gewoon normaal is bij de x1.6szr motoren hoor ik graag nog even.

Vallard 0
badge

10 jaar

Beste Mensen,
Probleem is helaas weer terug en vanmorgen co weer te hoog.
Weer een gebruikte kat gemonteerd en na goed doortrappen co goed bij een kennis van mij op 4-gas meting.
Vervolgen naar mij keur station gereden 15 kilometer verder op en weer te hoog, later nog laten meten bij ander bedrijf ook te hoog.
co was eerste meting 0,7 stationair en 0,17 op toeren, later dus weer 1,2 stationair en 5,5 op toeren heel vreemd dus, ook valt mij op zodra je ff goed trapt met de auto het roken stopt ( witte condens ) na weer aantal minuten stilstaan stationair komt dit weer terug.
Ook het inhouden en schokken is aventoe weer aanwezig en een kennis van mij vond dat de uitlaat gassen stonken en dacht dat hij soms een misfire / plofje hoorde in de uitlaat en volgens hem zou er een klep niet goed kunnen sluiten vanwege kool aanslag.
Nogmaals opnieuw uitgelezen geen storingen en lambda waarde was de eerste meting ook goed alleen bij de 2e metingen was de hc rond de 250/300 en ging ook me zuurstof weer omhoog terwijl er geen lekage's in de uitlaat aanwezig zijn.
Ik weet egt niet meer waar ik het moet gaan zoeken het is een perfect onderhouden auto verder en toen ik de auto haalde reed hij gewoon goed zonder hikken enz.
Heb er wel goedkope 10w40 olie in zitten en een aftermarket olie filte maar dit doe ik al jaren in de wat ouder auto's en heeft nog nog nooit problemen gegeven dus lijkt me stufg dat dit er wat mee te maken heeft.
Wel valt mij op als de auto stationair draait je afentoe en klep een paar sec hoort tikken maar verdwijnt ook weer na paar seconden.

Wie o wie kan mij helpen met dit vreemde probleem ik heb inmiddels al mijn kruit al verschoten en wil gwn dat de auto goed is ipv hem door de keuring laten trekken met een te hoge co..

Ik hoor graag van jullie!

Vallard 0
badge

10 jaar

misschien is nu het moment gekomen gezien wat je allemaal al hebt gedaan om de kop er maar eens af te halen en het inwendige aan een inspectie te onderwerpen.

gr. Reinder

RDijkstra 0

10 jaar

Ik ben er ook bang voor inderdaad

Vallard 0
badge

10 jaar

komt het vaker voor dat er bij deze motoren kleppen vervuilen en niet meer goed sluiten?

Vallard 0
badge

10 jaar

meestal zit er pitting op de kleppen waardoor ze niet honderd procent afsluiten,komt wel meer voor kwestie van frezen en opnieuw inslijpen

martien.nl 0
badge

10 jaar

Bedankt voor je reactie, vandaag toch nog even eigenwijs met een bus remmen reiniger op de inlaat en gaskleppenhuis gespoten.
De motor reageerde hier direct op en begon te zagen, dus voet pakking van gasklephuis voorzien van extra vloeibare pakking aangezien de pakking zelf er goed uit zag en geen lekkage's vertoonden.
Stappenmotor schoongemaakt,ingevet en met extra vloeibare pakking ( originele pakking al vervangen ) terug gezet.
Gek genoeg reageerde hij nog steeds op de remmen reinigerdus nog een keer extra dik met vloeibare pakking gemonteerd liep toen even goed maar na een keer gas gegeven te hebben begon de motor te zagen van 200 naar 900 rpm.
Dit zakte later weer af maar bij gas geven zelfde probleem nu ook op de inlaat gespoten en motor reageert er op inlaatpakking is nieuw en inlaat zelf ziet er goed uit.
Nu reageert de motor wel minder snel op de remmenreiniger maar zodra ik een paar sec spuit op het gaskleppenhuis thv stappenmotor begint hij te zagen.
Ben blij dat ik nog niet meteen de kop heb gedemonteerd want grote kans dat het probleem hier dus inzit.
Alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk op welke plek hij exact reageert of de remmen reiniger waar dus evt een lekkage kan zitten.
Dit is egt zo'n probleem auto waar je weken aan zoeken bent en honderden euros lichter bent en er achteraf achter komt dat het een lullig dingetje is, ik hou jullie op de hoogte indien dit probleem iemand bekent voor komt tips en hinds zijn altijd welkom!

Vallard 0
badge

10 jaar

Compressie gemeten is goed, 12/13 Bar alle 4 de cilinders.
Wel zag ik door mijn bougie schachten wat olie op mijn zuigers liggen en waren alle 4 mijn nieuwe bougies nu roetzwart..
Blijft een raadsel deze auto..

Vallard 0
badge

10 jaar

P.s kan zijn dat ie wat olie verbruikt maar dat hij daar van gaat roken uit de uitlaat ( conndens ) en ploffen en schommelen in toerental?
Koud rijdt hij goed, warm niet zou het kunnen zijn dat er te veel olie in de verbrandingskamer komt en daardoor me lambda een te hoge hc meet waardoor die verkeerd gaat regelen of verkeerde waardes doorgeeft aan de ECU?
Hij loopt gewoon veel te rijk dat is een ding wat cker is..

Vallard 0
badge

10 jaar

Olie in je verbrandingskamer, zijn de zuigerveren dan nog goed? en hoe is de staat van de klepsteel rubbers dan? Kop eraf en afpersen.

RDijkstra 0

10 jaar

Goede middag Vallard,

bent u ondertussen al verder gekomen met deze Astra, wij hebben namelijk een soortgelijk probleem geval, en zijn er ook nog niet uit. De auto loopt perfect, houdt niet in, geen rook maar een en te hoog CO op toeren, ongeveer 1,5 tot 2 % en een lambda waarde van 0.96 ;O2 is 0.3% en HC 175 ppm. Stationair is CO goed, 0.3%, ook de overige waardes behalve de HC, die staat stationair ook op 150ppm. Dat is veel te hoog, maar ondanks alle pogingen om vast te stellen waar dit vandaan komt is dat nog niet gelukt. Ik ben benieuwd,
met vriendelijke groeten, Nico van der Laan.

ernst2884 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.