close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel : Koppeling

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: C20XE, Motorinhoud (cc): 2000

Mijn Kitcar krijgt langzamerhand steeds meer kuren met het koppelen.
Vooral als de motor warm is gaat het wegrijden erg schokkerig, mooi soepel vertrekken vanuit stilstand lukt eigenlijk niet.
Het liefst laat ik de koppeling zsm los zodat de wielen rollen. Eenmaal rijdend is er niets meer aan de hand, koppelen en schakelen gaan verder prima.
Motor en bak zijn gemonteerd op rubbers zoals het hoort.
De bak is er nog niet af, dus ik heb nog niets gezien van de koppelingsplaat of drukgroep.
Wat kan ik verwachten bij demontage? Kromme vingers vd drukgroep of slappe veren?
Wie herkent dit probleem?
Het gaat om C20XE met gemodificeerde Monza-plaat en Getrag 240 bak, hydraulisch bediend.

Geplaatst door

febe (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het schokken komt door onvoldoende samenspel tussen de koppelingsplaat en de aanlegdruk van de drukplaat er op.
Belangrijk zijn het goed gangbaar zijn en het ontbreken van z,g, moeten (haperingen) in price as en kern van de plaat. Ook de kwaliteit van het plaatmateriaal heeft invloed. Olie of vet er op zal roet in het eten gooien. Lucht in de hydraulische bediening kan ook soms een oorzaak zijn. Ik heb meegemaakt dat een vastlopend zg top lager het soepel ontkoppelen be-invloedde. Het diafragma moet ook soepel werken.

corvanjaarsveld, dank voor je reactie, echter een deel van de tekst begrijp ik niet.
Kun je onderstaande toelichten?
"...Belangrijk zijn het goed gangbaar zijn en het ontbreken van z,g, moeten (haperingen) in price as en kern van de plaat..."
Graag hierop nog je reactie. BVD

febe 0

6 jaar

Door slijtage heeft de koppelingsplaat de neiging steeds op dezelfde plek op de priceas te blijven, terwijl het voor de soepele werking nodig is dat deze net eventjes iets op moet schuiven. Een z.g.moet in het materiaal is dan de oorzaak dat dat net niet lukt. Een moet is het einde van een slijtageplek of het einde van een vervormde plek.

Vanmiddag had ik plotseling iets anders te doen. Dus moest ik het kort houden. Maar als je begrijpt wat ik bedoelde met het schuiven van de koppelingsplaat op de priceas? kun je je hopelijk voorstellen dat een zelfde effect zich op andere plaatsen met andere onderdelen kan voordoen. Zorg er in elk geval voor dat alle bewegingen in het ontkoppelings mechaniek regelmatig en zonder haperen kunnen verlopen. Ook het druklager moet gemakkelijk bewegen kunnen.

Ja Cor, je uitleg is nu heel duidelijk. Ik kende het woord niet maar het verschijnsel wel.
Komt bij motorfietsen met natte koppeling ook voor, de natte platen slaan dan in op het koppelinghuis met als gevolg dat ze niet meer lekker vrijkomen.
De bak heb ik nog niet verwijderd, ga ik binnenkort doen, maar ik twijfel toch of dit de oorzaak zal zijn. Vooral omdat dit een (lichte) Kitcar is waarmee relatief weinig km's worden gereden, en omdat het probleem zich alleen voor doet bij warme motor.
Het lijkt wel of de drukgroep dan niet lekker doseert, vandaar mijn gedachte "kromme vingers of te slappe veren", dus dat samenspel waar jij over schrijft...
Overigens, de koppelingplaat komt van een Monza, die is pakweg 2x zo zwaar als mijn Seven, kan die frictie-kwaliteit nog een rol spelen?
Maar natuurlijk ga ik dat inslaan (zg. moeten) nauwkeurig kontroleren bij demontage.
Als je nog tips of aanvullingen hebt hoor ik het graag!
Groet, Febe.

febe 0

6 jaar

Toch nog maar eens wat basis zaken. De weerstand tussen de voeren van de platen en de drukplaat en vliegwiel bepaalt op de koppeling slipt........
Die weerstand wordt groter of kleiner naar gelang de drukveren meer of minder kracht uitoefenen. De kracht kan nooit groter zijn dan die wordt uitgeoefend met losgelaten pedaal. Door de pedaal in te trappen wordt de kracht waarmee de drukplaat op de koppelingsplaat drukt verminderd waardoor deze eerder gaat slippen.
De 2 afzonderlijke voeringen van de koppelingsplaat zijn meestal op 2 afzonderlijke gebogen platen geklonken. Die twee platen kunnen ten opzichte van elkaar schuiven. Echter, daar zijn ook veertjes tussen geplaatst. Het schuiven gaat daardoor niet vanzelf. De kwaliteit van die veren in de koppelingsplaat wordt bepaald door het te verwachten gebruik van de koppeling. Slappe veren zullen een soepeler koppeling maken en stugge veren kunnen de klappen beter opvangen.
Mijn ervaring was dat je de chauffeur herkent in de slijtage van die veren.
Blijft natuurlijk de vraag of het geheel minder geschikt is voor jouw toepassing, of dat, in dit geval, een of ander defect de oorzaak is.

m.v.g. Cor.

Tja, dan toch maar de bak er achter weg en de druk groep demonteren.
Splines van de prise-as bekijken evenals het hart vd koppelingplaat.
Letten op verkleuring op de pasvlakken van vliegwiel en aandrukplaat en de staat vd vingers vd druk groep.
Wat zou ik kunnen zien aan de 4 drukveren in de drukgroep?
In het ergste geval de hele boel meenemen naar een specialist voor inspectie.
(Straks heb ik de hele boel los en is er niets verdachts te vinden...)

febe 0

6 jaar

De hydraulische overbrenging van de bediening zal waarschijnlijk niet haperen. Dus moet de zaak toch uit elkaar. lekkage langs de priceas van olie uit de versnellingsbak zal de kwaliteit van de bekleding van de plaat ook aangetast kunnen hebben. Als je na demontage geen gebrek gevonden hebt moet je maar ff een foto maken van alle delen welke betrekking op de klacht kunnen hebben.
Hopelijk komen we er daarna wel uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Overig of stel zelf een nieuwe vraag.