Opel Meriva: koppeling airco defect

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 17dt...

De koppeling van de aircopomp is defect.(spoel trek niet meer aan) kan ik deze op 2of 3 punten vastlassen aan het aandrijfwiel? Het betreft hier een manuele airco. Hoe zit het dan in de winterperiode. Kan het kwaad dat die bij vriestemperaturen blijft meedraaien?

Blijkbaar wordt de spoel tegenwoordig niet meer apart vervangen en ben je verplicht om een volledig nieuwe pomp te kopen.....

patrickvc

Geplaatst door patrickvc (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Meriva? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

foklop (0) PRO, 12 jaar geleden

Spoel kun je wel degelijk los vervangen.

patrickvc (0), 12 jaar geleden

Heb je hiervoor speciaal gereedschap nodig, lukt dit zonder pomp te demonteren en waar kan ik zo'n spoel vinden. Bij opel alvast niet en bij een ander bedrijf dat auto-eletriciteit en airco's doet vervangen ze ook de volledige pomp.

foklop (0) PRO, 12 jaar geleden

Niet echt. Compressor losnemen van steun. Spoel heb ik zeer waarschijnlijk op voorraad. Mail me maar het kenteken van je meriva door.

patrickvc (0), 12 jaar geleden

Nog 2 weken en dan ik kan de wagen missen. Ga dan proberen om de spoel te demonteren....

patrickvc (0), 12 jaar geleden

Eindelijk tijd gevonden.
Spoel is gedemonteerd.(Luchtfilter + behuizing eruit, koplamp eruit, multi-riem los en dan riemwiel airco gedemonteerd)(niet airco demonteren)
Koppelingsplaat heeft geslipt en weerstandje op spoel is door
Ik wil nu proberen dit alles te herstellen (gewoon om te zien of dit lukt)
Er zijn twee dingen die ik wil weten. 1) hoe groot moet de luchtspleet zijn tussen de koppelingsplaat en zijn tegenhanger(riemwiel)?
2) Welk weerstandje wordt gebruikt om de spoel te beschermen tegen overbelasting? (=weerstand die op de spoel is gesoldeerd)

Alvast bedankt.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Je moet meer dan twee dingen weten.

1. niet zo maar de weerstand gaan vervangen.
2. koppelingsplaat (ankerplaat) heeft geslipt, tegen de magneetkoppeling (riemwiel zoals jij het noemt) dus zal er slijtage hebben plaats gevonden aan beide onderdelen.
3. spoel is warm geworden, weerstand is dan ook door gebrand.

Op de spoel, moet je een weerstand meten van 3 á 4 Ohm ! zo niet spoelvernieuwen.
De luchtspleet minimaal 0,3 -0,4 mm, maximaal 0,8 mm en dat ligt natuurlijk aan de dikte van de shim(s) en de slijtage van boven genoemde.

M.a.w vernieuw alles in 1 keer en goed, dan dat je straks weer problemen hebt, dus nieuwe spoel, koppelingsplaat, magneetkoppeling.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Patrick is de afstand tussen de schijf veel groter dan 0,5 mm. Bij veel pompen is die afstand stelbaar. Moer er af dan de schijf ,vervogens een chim er tussenuit . 0,3 mm ruimte is goed genoeg . Die spoelweerstand kan je toch meten ? Door warmte neemt de weerstand toe en daarom trekt de spoel aanvankelijk de plaat wel aan maar later niet meer . Afstelling kan per pomp verschillen . Succes.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoe moet de ts daar nu antwoord op geven als die niet weet hoe groot de luchtspleet moet zijn ?, bij 0,5 mm zal de koppelingsplaat niet gaan slippen, dat zal die wel gaan doen als de maximale speling te groot is en niet eerder aan gefrutseld is geweest.
Als er maar 1 shim tussen zit, valt er niets meer af te stellen enz, enz.
De weerstand op de spoel is toch kapot ..en niet voor niets...
Zexel compressors hebben o.a 3 shims (Volvo 850 o.a.) ja daar kan een shim weg gehaald worden, toch is het uitstel van executie.

[quote]Moer er af dan de schijf ,vervogens een chim er tussenuit . 0,3 mm ruimte is goed genoeg .[/quote]
Ojaaa ? en wat als er maar 1 shim tussen zit (dikte) zitten er meerdere welke shim dikte moet dan weg gehaald worden ?

Het is niet zomaar een kwestie om een shim er tussen uit te halen of weg te laten..

patrickvc (0), 12 jaar geleden

Ik heb beide delen van de koppeling gevlakt zodat deze weer zuiver staan. Voorlopig de weerstand los gesoldeerd en een brugje gelegd. Airco werkt terug....

Hier in Belgie blijkbaar geen losse onderdelen te verkrijgen.
Opel dealer rekent 900 € voor nieuwe airco, en bij een airco hersteller (airco/ auto electiciteit) hadden ze deze spoel niet. Wel airco van rond de 350 €
Wel hadden ze me daar verteld dat ik de spoel gewoon mocht overbruggen. (Lijkt me niet veilig i.v.m. brandgevaar)
Ik heb nu 2 mogelijkheden.

Of ik vind de juiste warmteweerstand (Tf 187°C/ V818tim) ofwel zoek ik verder naar de juiste spoel en eventueel de koppeling.

(de compressor is er een van "SANDEN" SD6V12)
Opel Meriva 17 100 pk bouwjaar 2004

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote]Wel hadden ze me daar verteld dat ik de spoel gewoon mocht overbruggen. (Lijkt me niet veilig i.v.m. brandgevaar)[/quote]
Dan hebben ze je het verkeerd vertelt, de spoel moet je in iedergeval niet gaan overbruggen...? de weerstand zit er niet voor niets.
Met het overbruggen verhoog je het risico ! dat de koppelingsplaat vast slaat (warmte) ! het systeem is beveiligd op lage/hoge druk d.m.v drukschakelaars, indien de druk te laag/hoog wordt zal de compressor uitgeschakeld worden, ook voor de normale koel cyclus geschied dit.
Als de koppeling vast slaat, is daar geen sprake meer van dat de compressor wordt uitgeschakeld, dat kan dan nare gevolgen hebben voor de compressor.

Je bent er achter gekomen waardoor de weerstand is doorgebrand (warmte) uit veiligheid dat de koppeling vast slaat..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.