Vandaag besloot de koppelingskabel van mn CityJ het te begeven. Kan gebeuren. Bij het vervangen heb ik een kabel genomen van een andere City die ik heb staan. Maar om een of andere reden krijg ik het pedaal niet goed afgesteld met de nieuwe kabel. Het lijkt alsof de kabel langer is. Zelfs met wat tussenringen erbij hou ik enorm veel speling in het pedaal. Het lijkt alsof er iets is met het armpje onder de auto waarin de kabel eindigt. Alsof deze teveel speling heeft. Nu heb ik er een hele extra bus op de kabel gezet met het volgende resultaat: als ik het pedaal intrap is er eerst alleen maar speling en dan halverwege wil ie ineens niet meer verder. Ik hoor dan een zacht suisend/schurend geluid. Zou het druklager het begeven kunnen hebben? De kabel brak toen mn vriendin ermee aan het rijden was. Ze heeft hem nog in zijn 2 kunnen krijgen en is er nog mee naar huis gereden.
Deze zomer wil ik met de kadett naar Noorwegen, de poolcirkel over. Dus dit zou een goede gelegenheid zijn om de koppeling te reviseren en misschien ook naar de versnellingsbak te kijken. Al heb ik totaal geen problemen ervaren met de versnellingen. Tips en advies waar ik op kan letten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik neem aan dat die "nieuwe" kabel ook uit een Kadett met 1200 motor komt en dus gelijk is aan de oude kabel.
Ik vermoed dat de gaffel ( armpje zoals je het noemt ) van het scharnierpunt in het koppelingshuis is geschoten.
Je kunt dit van buiten misschien zien: even de kabel losnemen v/d gaffel, het rubber er uit trekken en dan controlewren of er echt veel ruimte op de gaffel zit en deze eigenlijk deels los ligt. De gaffel moet ook het druklager op z'n plek houden dus als de gaffel naar de buitenkant is gekomen, zit ook het druklager niet meer op z'n plek.
Dan blijft er maar 1 remedie over: bak er onderuit. Simpel werkje.
Als verder de koppeling goed heeft gewerkt, zou ik er verder niets aan doen behalve dan natuurlijk de gaffel met lager juist plaatsen.
Deze koppelingen zijn bijna niet meer verkrijgbaar helaas.
Zijn appeltje eitje auto s
Onderdeel kosten zijn laag
Reparatie is goed zelf tedoen , je hebt ruimte genoeg .
Auto op brug of put zou het makkelijks zijn maar op de grond met auto op bokjes is het ook goed tedoen
City J is nog achterwiel aangedreven , tussenas verwijderen letop er komt olie uit de bak lopen als je de as uit het staarstuk van de bak trekt.
schuifstuk niet uit elkaar laten vallen.
Versnellingspook binnenin de auto los maken.
Bouten rondom het vliegwielhuis los maken, kilometerteller aandrijving los maken.
voor de rest wijst het zich vanzelf
Succes.
Toplager controleren en nieuwe keerring aandrijfas inzetten
12 jaar
Dat deze koppelingen niet meer te vekrijgen zijn ben ik het niet mee eens als enorm c kadett liefhebber en bezitter kan ik alles nog voor deze auto's krijgen.
Tenminste de techniek, een city is wat plaatwerk betreft lastiger.
Via de clubs waar ik lid van ben en diverse specialisten in Nederland en Duitsland is 99% gewoon verkrijgbaar.
Heerlijke auto's !!!
Bedankt voor de bruikbare adviezen.
Vandaag de versnellingsbak eronder uit gehaald en inderdaad was het gaffeltje losgeschoten en daarmee het druklager. Goede gelegenheid om de zaak van dichtbij te zien. De aandrijfas naar achteren toe ging wat moeilijk uit de versnellingsbak maar lukte uiteindelijk wel.
Alles zag er nog netjes uit, gaffeltje weer in de druklager gehaakt en alles er weer onder geschroefd.
Schakelt weer als een zonnetje.
Wat nog nieuw was voor mij (dit is mn eerste oldtimer die ik onderhou, heb mijn kennis opgedaan met buikschuiver brommertjes) dat er een magnetisch boutje in de versnellingsbak zit om al het slijpsel ed eruit te vissen. Wat zijn de richtlijnen voor de hoeveelheid slijpsel wat ik hier mag aantreffen?
12 jaar
Daar is geen richtlijn voor.
Gewoon schoonmaken en de olie weer tot het niveau van de vulstop aanvullen.
In elke bak bij elke auto zit een magneet om dit er uit te vissen. Bij de meeste ligt die ergens onder in de bak in een hoekje en die komt er nooit uit.
Aandrijfas gaat er makeleker uit als de achterste motorsteun al los is en de bak dus al iets naar beneden hangt .
12 jaar
in het vliegwiel zit nog een klein naaldlagertje , hier valt de uitgaande bakas in.
Deze vallen vaak uit elkaar bij een C kadett, even puntje van aandacht.
Dat is het toplager en die tip was in #4 al gegeven. Overigens steunt daar in de ingaande as ( prise-as) in en niet de uitgaande as.
Zijn aardige tips voor de TS als hij de volgende keer de bak er uit haalt want inmiddels rijdt de auto al weeren is het probleem al lang opgelost.
Case closed.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar