close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett: automaatbak kadett c

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 12s

hallo,

wil iemand mij verderhelpen met uitleg hoe een automaabak te plaatsen handbak gaat er af.

nu moet ik bestaand vliegwiel verwijderen en dan heb ik een koppelomvormer maar hoe plaats ik dit op een juiste manier , en hoe zit het met afstellen ?

ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen ,

gr Ron

Geplaatst door

humvee (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt een ander vliegwiel nodig. Het is eigenlijk een dunne plaat met daar omheen een starterkrans. Aan die plaat wordt dan de omvormer vastgezet met 3 bouten. Ook het toplager achter in de krukas moet er uit.
Voor de montage van die meeneemplaat heb je ook 6 andere ( kortere ) bouten nodig.
De omvormer eerst in de bak schuiven, dan de bak achter de motor plaatsen en dan pas de omvormer aan de meenemer vast draaien.
Let goed op dat de omvormer echt goed achter in de bak zit alvorens de bak te plaatsen. Als de bak achter motor zit, moet er +/- 1 tot 1,5 cm vrije ruimte tussen zitten. Dan de omvormer tegen de meenemer drukken en vast zetten. Hiervoor moet je de motor iedere keer iets verdraaien.
Als je het goed wilt doen, zou je ook een andere radiateur moeten plaatsen i.v.m. de olieleidingen t.b.v. de oliekoeling.

moderator 0
badge

12 jaar

bedankt voor de reactie ,

bedoel je met de meenemer de ronde schijf die op de krukas gebouwd word ? zo niet wat word er dan bedoeld en hoe monteer ik het kleine ronde schijfje op de krukas als de bak er op zit

en waar moet ik de 1 tot 1.5 cm ruimte tussen houden.

humvee 0

12 jaar

[quote=humvee]bedoel je met de meenemer de ronde schijf die op de krukas gebouwd word ? .[/quote]
Inderdaad.

[quote=humvee]en waar moet ik de 1 tot 1.5 cm ruimte tussen houden.[/quote]
Tussen meenemer en schroefdraadbevestiging in de omvormer wanneer de bak achter de motor geplaatst is.
Het is dan meteen een controlemiddel op de juiste plaatsing van de omvormer in de bak. Als het goed is moet je dan de omvormer 1 tot 1,5 cm verschuiven tot tegen de meenemer om deze vast te draaien. Volgt zich vanzelf als het goed is.

moderator 0
badge

12 jaar

oké ga het proberen ,bedankt voor de reactie.

gr

humvee 0

12 jaar

als ik het mij uit een heel grijs verleden nog kan herinneren is de tunnel bij een automaat breder dan bij een handbak. dus houd daar rekening mee

roybakker1973 0

12 jaar

Klopt, alleen de Kadett met van huis uit een 1.6 motor is wel weer gelijk aan de automaat.

moderator 0
badge

12 jaar

damwn, die kwam van diep. grijze cellen werken nog:)

roybakker1973 0

12 jaar

dat is heel mooi , ik heb helemaal geen tunnel .

motor komt in een boot ,met automaat.

ik heb al veel gedaan met motoren ,alleen een automaat is mij nog vreemd vandaar de vraag hoe en wat. dan kan ik wel naar een bootjes forum gaan ,maar ja daar kunnen ze mij zeker niet helpen.

bedankt voor jullie reactie's als ik weer een vraag heb dan kom ik wel weer.

humvee 0

12 jaar

Maak dan wel een goede koeling voor de automaat.

paulmichiel 0
badge

12 jaar

ik ben van plan om er een warmte wisselaar in te zetten ,moet alleen nog even weten hoe groot .word een automaat erg warm ? veel hoeft deze niet te doen in de boot ,mischien een keer naar 2e versnelling en terug.

humvee 0

12 jaar

[quote=moderator]Als je het goed wilt doen, zou je ook een andere radiateur moeten plaatsen i.v.m. de olieleidingen t.b.v. de oliekoeling.[/quote]
Daar zit een wisselaar bij in...........

moderator 0
badge

12 jaar

klopt alleen heb ik geen rijwind ,gaat te langzaam,en de koeling van de huideige motor verloopt al via een warmte wisselaar.

humvee 0

12 jaar

Als de radiateur goed open is van binnen en goed opgesteld staat voor de koelven, heb je ook geen rijwind nodig. De ventilator moet dan voldoende zijn om het koelwater zover af te koelen dat ook de bakolie binnen de marge blijft. Vaak zie je ook een soort van windtunnel tussen koeler en ven om de lucht te sturen om zo maximale luchtstroming door de koeler te krijgen.
In het normale straatverkeer moet dat ook kunnen wanneer de auto lange tijd in een file staat of rijdt.

moderator 0
badge

12 jaar

Tip veel kadett C ervaring hier..
Plaatsen een oliekoeler in de luchtstroom van je motorventilator en monteer een olietemperatuurmetertje en kapsel idd de tunnel om de fan wat is om zo veel mogelijk luchtverplaatsing te krijgen.
Mijn eigen C kadett heeft wel eens moeite het hoofd koel te houden namelijk, ik praat dan over verhoogd toerental maar weinig tot geen rijwind zoals in je boot.
verder klopt alles bovenstaande.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

ja is helaas geen boot forum ,

maar toch heb ik een radiateur gehad met koelvin ,dit gaat niet werken motor word warm bij geen wind en de motor draaid max 1200 toeren,nu een koeling via buizen buiten de boot en weer terug werkt perfect nette tempratuur continu 80 c ,met de automaatbak ga ik ook zoiets maken.

hopende dat de automaat gaat werken ,is toch iets anders dan bij een auto.

humvee 0

12 jaar

Je zult de uitgaande as moeten afremmen want deze zal blijven draaien ( kruipneiging ) en das genoeg om de boot voort te bewegen.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.