Beste forumleden.
Het betreft een opel kadett cabrio van 1991 met een 16i monopoint motor.
Zomer en winter start deze heel goed.
Als hij wat stil heeft gestaan en ik wil rijden als het wat kouder is dan gaat de auto na een 2 a 3 kilometer wat sputteren
Als ik het toerental wat hoger zet dan is dat weer voorbij.
Alls in van een laag toerental naar een hogere ga dan gaat hij weer sputteren.
En hij stinkt ook naar bezine.
Het is net of een automatische choke dan toe blijft.
Kan iemand mij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een choke heeft deze niet. Dit wordt geregeld middels een temperatuursensor en een lambdasensor. Berucht bij deze zijn de verdeelkapaansluitingen van de bougiekabels. Deze oxideren graag waardoor er slechte verbrandingen zijn. Kan een zeer mogelijke oorzaak zijn. Tevens is het noodzakelijk dat de thermostaat goed werkt en de motor echt goed op temperatuur komt, rond de 92 - 95 graden.
De thermostaat is in de zomer vervangen, dat kan het niet zijn.
De motor kan niet op temperatuur komen omdat hij gaat sputteren en gaat stilvallen.
De eerste 3 tot 5 minuten rijdt hij heel goed. Daarna begint het weer.
In de zomer heb ik nergens last van.
12 jaar
Ga morgen zeker de verdeelkap is nakijken.
Dat was ik vergeten in het vorige bericht
Bedankt om te reageren.
12 jaar
Als de motor uiteindelijk warm is doet ie het dan wel goed?
Gaat het motorlampje wel eens branden?
Vervang de temperatuursensor, deze zorgt voor de juiste gegevens naar de ECU...
Bij verder aan het werken aan de auto en vind ik dat de ontsteking er slecht uitziet.
Ben aan het zoeken naar een betere.
ik hou je op de hoogte van het verdere verloop....
12 jaar
Waarom geef je geen antwoorden op bovengenoemende vragen ?
Zo kunnen we je onmogelijk helpen.
Beste forumleden,
Bedankt Christiaan voor de reactie,
Ik was nog aan het zoeken naar een complete andere ontsteking.
De spoel die er in zat had losse koperen draadjes en had ook wat roest.
Alle plastieken stekkers waren verkruimeld en er hingen waterdruppels in van de condens.
Hier moest eerst een andere onsteking komen eer we verder kunnen gaan.
Heb er een gevonden, morgen zaterdag of zondag kan ik het inbouwen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes van Johan.
12 jaar
Beste forumleden,
Heb een andere komplete onsteking op de motor gezet.
Hij doet het nu prima, geen gepruttel meer.
Maar staat bij een 1.6i c16nz de onsteking altijd juist of moet in dat ergens nog laten afregelen?
Kan ook iemand mij vertellen waarvoor die spoel dient in de ontsteking (delco kop)
Groeten van Johan.
12 jaar
Ontstekingstijdstip moet afgesteld worden.
Met speciaal gereedschap!!!!!!!! Zet je de onsteking alleen met de scooplamp öp tijd " zet deze dan +- 5mm vroeger dan de merkstreep op de pouley aan geeft. Succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar