Opel Omega: Koppelingplaat kapot na APK?

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo!

Ik heb een vraag: ik heb net mijn Opel Omega b uit 1994 APK laten keuren. Hij reed voor de keuring als een zonnetje, trekkracht zat, alleen stationair liep hij niet lekker. Volgens de garage lag dat aan de bougies, die zijn vervangen en de auto loopt stationair weer uitstekend. Echter, een dag na de keuring/reparatie ging ik de snelweg op, en toen bleek dat in zijn vierde en vijfde versnelling de motor ineens alle kracht verloor: bij gas geven schiet het toerental omhoog, maar de auto pakt maar heel langzaam snelheid bij. Alsof ik gas geef met de koppeling ingetrapt.
Als leek dacht ik: het zal met een afstelling te maken hebben na het vervangen van die bougies? Nee dus, de garage gaf aan dat het de koppelingplaat moet zijn, en dat die dus vervangen moet worden. 't is wel heel toevallig, vonden zij ook, maar er was niks aan te doen.

Vraag: is het slim om ergens een 2nd opinion te vragen, of is bovenstaande info duidelijk zat en is het 100% zeker de koppelingsplaat die vervangen moet worden?
Vraag 2: Weet iemand wat de kosten zijn waar ik rekening mee moet houden?

Alvast heel erg bedankt!

aart.van.es

Geplaatst door aart.van.es (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

koppeling versleten. vervangen. eens is ie op.

jaap4744 (0), 16 jaar geleden

hoi als hand rem goed werkt. goed aan trekken zoo strak mogelijk. versneling in 1 zetten kopeling op laten komen. flink gas als hij stikt is de plaat goed . zoo niet is die stuk.

mvg jaap

Knuckles (0) PRO, 16 jaar geleden

inderdaad een keer is de koppeling op erg spijtig dat het nu juist op zo'n moment moet gebeuren maar dat is puur toeval
er mee doorrijden kan je maar beter niet doen dat kan namenlijk schade aan je vliegwiel veroorzaken en in een extreem geval aan je bak

de kosten kunnen erg varieren 'k zou gewoon wat garages afbellen en kijken welke het goedkoopst is

primera p11 (0), 16 jaar geleden

En jaap, niet de versnelling in zijn 1, maar in de 4 of 5.

rfbroek (0), 16 jaar geleden

Is er niet per ongeluk olie gemorst bij verversen en op de plaat gekomen tijdens het onderhoud?

Ik vind het namelijk een vreemd verhaal dat een koppeling van de ene op de andere dag zo extreem gaat slippen, meestal is dit een geleidelijker proces.

Groetjes Ronald.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=rfbroek]Is er niet per ongeluk olie gemorst bij verversen en op de plaat gekomen tijdens het onderhoud?

Ik vind het namelijk een vreemd verhaal dat een koppeling van de ene op de andere dag zo extreem gaat slippen, meestal is dit een geleidelijker proces.

Groetjes Ronald.[/quote]
ja erg vreemd olie op de plaat morsen met een gesloten koppelings huis
en idd
geleideljk
en dan opeens trek je op en hij slipt(merkbaar)

rfbroek (0), 16 jaar geleden

Mjah, ik heb wel gekkere dingen meegemaakt bij "garages". Vergeten kijkrubbers voor het vliegviel terug te plaatsen bv en dan lekker royaal in de weer met de wd40.

Maar normaal gesproken voel je aankomen dat een koppeling er aan zit te komen. Grijpt hoger aan bv, en je merkt dat ie tegen slippen aan zit omdat ie nog maar NET blijvend pakt als je het pedaal helemaal los hebt.

Ik ben het met je eens dat sommige mensen het pas merken als het echt flinkt slipt, maar mijn indruk is anders in het verhaal van de topic starter.

Groetjes Ronald.

aart.van.es (0), 16 jaar geleden

Dank voor alle reacties! Update:

Nee, dit gebeurde echt totaal niet voordat de wagen terug van de apk kwam. Het was van het ene op het andere moment. De garage heeft wel aangeven dat de auto een klein beetje olie lekt, maar dat het dusdanig weinig is dat het geen kwaad kan.

Ik heb de handrem/5e versnelling truuk uitgehaald om te kijken wat de auto doet. Tot mijn verrassing sloeg de auto niet af, en wilde langzaam wegrollen alsof je vanuit stilstand de koppeling in zijn 2e versnelling op laat komen? Dat lijkt me niet goed, auto moet dan toch afslaan? Doorslippen doet ie in ieder geval op dat moment niet.

Alvast weer bedankt! Offerte van mijn vaste garage is trouwens +/- 500 euro voor het vervangen.

tijne (0), 16 jaar geleden

ik heb het al mee gemaakt met autos dat de koppeling van het ene op het andere moment niks meer doet. een koppeling verslijt en waarschijnlijk rijd hij nog met de eerste platen kan ook nog zijn dat de druk groep aan het dood gaan is kan van alles zijn.

niks aan te doen gewoon vervangen en de garaga kan er ook niks aan doen.

gr tijne

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.