Opel Omega: Koprevisie nodig na 80000 km, (LPG) is dit normaal?

Bouwjaar: 2000

Hallo allen,
Onze Omega Z2.2XE aut4 met koltec G3 schakelt na enkele km op gas steeds terug op benzine, ik moet dan de schakelaar op benzine zetten en weer teug op gas, dan gaat het weer een aantal km goed. Verder brandde het motorstoringslampje, volgens de diagnose ging het om een te arm mengsel.
Ze (de Opel dealer) hebben alles nagegeken, alle sensoren zijn ok, en ze hebben een druktest gedaan. Het bleek dat er lekkage zit bij de kleppen. Minieme lekkage, maar ja, dat is ook lekkage.
Volgens de dealer moet de cylinderkop gereviseerd worden a`1500 pleuri, echter de auto heeft pas 83000km gelopen. Dat is toch veel te snel?
En, weet iemand een *goed* cylinderkop revisie bedrijf, omgeving Drenthe?

hans3993

Geplaatst door hans3993 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4040 (350) PRO, 18 jaar geleden

Hallo naamgenoot,
als de auto op benzine goed loopt , zou ik eerst eens de gasinstallatie laten nakijken.
Vaak moet het verdeelhuis gereinigd worden.

mvg,
Hans.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hans,

Een te arm mengsel geeft een trage en hetere verbranding,daardoor kunnen inderdaad de kleppen en klepzetingen kapot gaan.
Doordat er storing in de gasinstallatie zit schakeld deze steeds terug naar benzine.
Laat eerst de gasinstallatie in orde maken bij een bedrijf wat gespecialiseerd is in LPG inbouwen.

Hans

alex207 (0), 18 jaar geleden

indien de auto op lpg terugschakeld op benzine duid dit op vervuiling van verdeelhuis eventueel sludge in verdamper of de filtertjes in de gasleiding vervuild waardoor onvoldoende brandstof , remedie reinigen en filtertjes controleren , gasdrukken opnieuw laten afstellen. Motordiagnoselamp zal waarschijnlijk gaan branden omdat de lambdasonde verkeerde waarde meet op lpg vandaar de terugschakeling op benzine waar je dus geen probleem hebt. Conclusie zoals reeds eerder vermeld de lpg installatie even een onderhoudsbeurtje geven reinigen filtertjes vervangen en drukken opnieuw afstellen zal ca 50 tot 80 euro kosten.Dus laat de opeldealer nog maar even terzijde.

VG392 (0), 18 jaar geleden

Inderdaad, Gasverdeler goed reinigen

RvL (0), 18 jaar geleden

Andere mogelijkheid (ervaring) is een kapotte sensor voor het koelwater. Deze sloeg bij mij regelmatig uit naar -30 graden C. Dit is te weinig om te voorkomen dat LPG bevriest en dus schakelde de auto terug naar benzine. Dit betrof ook een koltec G3 installatie

Maar zoals al gezegd, een goede LPG specialist heeft het meestal zo gevonden.

sjonnieboy (0) PRO, 18 jaar geleden

niet helemaal waar
koltec-necam als de temp sensor stuk is moet het systeem na 5minuten automatisch overschakelen op lpg
dankzij de ingebouwde tijdschakeling.
je kunt evt ook de stekker van de tempsensor eraf halen en de twee contacten van de stekker ff doorverbinden
heeft de garage ook de eerste trap en de tweede trap druk van het lpg systeem gemeten?
vervuiling van het verdeelhuis kun je op de volgende manier testen,<
motor stationair laten draaien op lpg
plotseling in een keer flink gas geven(niet over zijn toeren jagen)
een paar keer doen om een goede diagnose te stellen
als de motor goed opneemt dan zou ik over het verdeelhuis geen zorgen maken.
ook ff aandacht besteden aan de stekker op het verdeel huis
wil wel eens slecht contakt maken met de stappenmotor
het is wel zo dat de verbrandingstemp.. van lpg hoger ligt dan van benzine.
en omdat je een storing van de motor eerder op lpg merkt dan op benzine.
wordt er wel eens een foute diagnose gesteld
een wijze raad als het toch de kleppen zijn,,
laat er gelijk flash-lube (klepsmering en koeling) inzetten
wij hebben veel auto´s op lpg gebouwd met de eigenschap van verbrande kleppen
ze hebben alle al een paar ton op de teller (een zelfs meer dan 500000)
en geen last van de kleppen gehad
wel heb ik nog een vraagje
wat voor schakelaar heb je in het dash board zitten?

hans3993 (0), 17 jaar geleden

Hallo allen,

De kop is inmiddels gereviseerd, en dat was ook hard nodig. Ik heb het niet bij de Opel-dealer laten doen, maar bij een 'normaal' garagebedrijf. Dat scheelde toch zo'n 800 Europese pegels.

De schakelaar is van Necam, zo één met een aantal ledjes voor het niveau van de inhoud van de tank. De bovenste brandt oranje wanneer de motor op LPG rijdt, en knippert wanneer de motor terug op benzine loopt.

sjonnieboy (0) PRO, 17 jaar geleden

800,-? dat is geen katte...!
maar ik zou nu wel flash-lube monteren.
in ieder geval weer een tevreden klant.

groetjes alle

hans3993 (0), 17 jaar geleden

Inmiddels heeft een derde partij, een gasinbouw bedrijf, het zaakje nagegekeken: verdamper kaduuk.
Daardoor onjuiste drukken in het systeem en een te arm mengsel en de kop kapot.

Nu nog terug naar het bedrijf waar ik de auto heb gekocht, want hij was vanaf het begin al niet lekker. Ik heb er nu zelf zo'n 15dkm mee gestuurd, en volgens het koprevisiebedrijf was de schade wel zodanig dat dit niet in de laatste 10 a 15dkm kan zijn gebeurd.

Ik hou jullie op de hoogte.

sjonnieboy (0) PRO, 17 jaar geleden

kon hij dat zien???knap

maar succes

groetjes
Johnny

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.