Zoals het topic zegt heb ik een koud start probleem met mijn Kadett 1.3i uit '89. Altijd moet de startmotor een paar keer rond voordat de motor ueberhaupt aanslaat. En eens in de zoveel tijd (bij vochtig weer?) weigert hij langdurig aan te slaan. Om dan na lang (30 tot 90minuten, even wachten totdie niet meer verzopen is) proberen alsnog aan te slaan. Als de motor dan een tijdje gedraait heeft en dus warm is start, hij daarna wel direct.
Bij het niet starten heb ik al vastgesteld dat hij niet vonkt bij de bougies. Of er ook een vonk is tussen bobine en verdelerkap heb ik nog niet kunnen vaststellen (had geen schroevendraaier bij me).
De ontstekingsmodule is nieuw (daarvoor gaftie warme startproblemen). De accu krijgt de startmotor gemakkelijk rond (tot een uur lang proberen wel). De verdelerkap al diverse keren losgehad en schoongemaakt, rotor blank geschuurd etc. Wel een beetje olie in de kap (dun laagje onderin de kap, niet bij de 'contactpuntjes' dus) die langs de nokkenas lekt maar dat mag de pret toch niet drukken. Dus ik verdenk de bougiekabels, bobine, bobine/verdelerkap kabel. Maar om dit nou allemaal te vervangen.
Kortom heeft er iemand tips hoe het probleem de duiden? Of herkent iemand het fenomeen? En is een sloop bobine een goede start (nieuw 65euro)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De bougiekabels kan je als volgt testen, neem een plantensproeier en maak de kabels nat. Hang een draad aan de massa en houd het andere uiteinde net niet aan de bougiekabel. Indien deze vonken geven dan is er lekkage en moet je ze vervangen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar