close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Opel Astra F stw C20NE: Koude motor loopt op 3 cilinders

Bouwjaar: 1992

Hoi,

Heb een probleem met mijn Astra. Wanneer de motor koud is loopt hij zowel op gas (g2) als op benzine op 3 cilinders. Cilinder 2 heeft er duidelijk geen zin in. Deze wil na ca. 1 a 2 km rijden wel weer meedoen, maar blijft af en toe haperen bij door accelereren.

Probleem deed zich maand geleden al voor en wilde toen ontsteking en bougies nakijken. Bougie van cilinder 2 wilde er echter niet uit. Met beleid toch geprobeerd, maar uiteinde van het schroefdraad was helemaal vernield (was er jaar geleden zonder problemen ingezet!). De bougie had zware koolafzetting (andere bougies hadden dit niet en zagen er prima uit) en bij verdere inspectie zag ik dat de keramische isolator om de elektrode was gebarsten (dus niet het porcelein van de buitenkant!). Moest nu eigenlijk een helicoil plaatsen i.v.m. beschadiging van aluminium schroefdraad van de kop. Door tijdgebrek alleen nieuwe bougie geplaatst welke zich gelukkig nog goed vast liet zetten.

Auto liep hierna weer goed, maar probleem is weer terug. Nu probeerde ik afgelopen weekend de bougie van cilinder 2 weer te verwijderen, helaas......ging niet lukken, zat muurvast en durfde niet verder te draaien. Moet nu zeker naar een garage om helicoil te plaatsen. Wat is er verder aan de hand dat dit kan gebeuren????? A.u.b. graag wat tips of aanwijzingen.

Twijfel over aanschaf andere auto i.v.m. gedachte of ik met dit probleem wel met deze auto en gezin naar Frankrijk op vakantie kan (en of de kosten zich nog wel lonen voor deze wagen). Is altijd slecht begin als je vertrekt met het gevoel dat de auto problemen zal geven. Ben al 2 keer met deze auto met gas problemen en motormanagmentstoringen op vakantie geweest (garage kon probleem toen niet vinden!) en dat is geen pretje!

Bougiekabels/verdelerkap/rotor: ca. 2,5jaar oud.
Bougies: ca. 1 jaar oud.
Rij per jaar ca. 20000km
Km stand: 290000km

Alvast bedankt voor de reacties en groetjes René Deenen.

Geplaatst door

youp1968 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zitten er geen verkeerde bougies in de wagen...die te lang zijn?

Opeltje 0
badge

20 jaar

Hoi Opeltje,

Zoals vanouds weer bedankt voor je snelle antwoord!!!

Heb even het merk en type bougies gechecked. Het zijn de NGK's BPR5ES. Dit zouden de juiste moeten zijn. Hiervoor Bosch super 4, ik meen WR 9X??? Altijd zonder problemen gereden met beide typen, tot nu. Nu laat cilinder 2 het afweten :(

Stel, ik verwijder bougie 2 en laat helicoil plaatsen ter reparatie schroefdraad (wat toch al moet gebeuren). Vervolgens vervang ik ook bougies en kabels (kan ik huidige kabels uberhaupt checken op werking?). Moet ik ook denken aan vervanging verdelerkap en rotor? Wat is dan verstandig om zeker te controleren, wil ik zeker zijn dat met de nieuwe bougie in cilinder 2 niet weer hetzelfde gebeurd; compressie, koppakking, sterkte vonk, zuiger of verbrande klep?

Groetjes René Deenen.

youp1968 0

20 jaar

wat kan is dat de bougie (en zijn schroefdraad) gewoon erg smerig wordt..door een verkeerde verbranding. denk hierbij inderdaad aan een kapotte bougiekabel, verdelerkap, ingezakte kleppen, verkeerde lpg afstelling..enz...

en zeker weten dat het niet terug komt weet je nooit.

Opeltje 0
badge

20 jaar

laat eens controleren of de koppakking niet lekt als de bougie er toch uit moet kunnen ze meteen een cilinderlekkage test doen

sarabande99 0
badge

20 jaar

Als je de nieuw bougie's plaatst zorg er dan wel voor dat je het schroefdraad dan voorziet van een laagje kopervet.(om vast koeken te voorkomen).

Hoi allemaal,

Omdat het lastig is om een voorstelling te maken hoe de bougies eruit zien, verwijs ik even naar mijn homepage. Let niet op de verdere opmaak van mijn homepage maar op de 2 foto,s onderaan de pagina. Als je de onderste foto goed bekijkt zie je bij de rechter bougie een scheurtje door de keramische isolatie van de elektrode lopen. Verder heeft deze veel vervuiling en is veel donkerder. Mijn URL is: http://members.chello.nl/r.deenen1/

Ter info &groetjes René Deenen

youp1968 0

20 jaar

geen wonder....de opening is ook veel ruimer....wel ofgested voor montage? overigens als dit een nieuwe bougie is...hij is al aardig veroest he...


Opeltje 0
badge

20 jaar

Hoi,

Deze bougies zijn een jaar oud. Vind de overige 3 er wel aardig uitzien. Alleen de rechtse op de foto's, uit cilinder 2, wijkt behoorlijk af. Bougies zijn een jaar oud. Heb inderdaad de luchtspleet niet aangepast naar 0,7 mm. Als het met de opening te maken heeft zouden de overige cilinders/bougies toch ook problemen moeten geven? Waarom dan alleen cilinder 2?

Heb op moment dus "oude" Bosch super 4's erin zitten, nadat ik bougies van de foto eruit had gehaald (± 1 maand geleden). Auto liep daarna in eerst instantie weer goed. Nu steeds beroerder en vanmorgen ± eerste 10km op 3 cilinders gereden voordat cilinder 2 weer mee ging doen. Krijg bougie van cilinder 2 er niet meer met beleid uit, dus vanmiddag eerst maar eens naar de garage voor afspraak te maken om Helicoil voor cilinder 2 te laten plaatsen (is dit veel werk?).

Groetjes René

youp1968 0

20 jaar

wat is veel werk? het is eerder een noukeurig klusje.

Opeltje 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.