Opel Calibra: Koude start

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: C20XE

Hoi,

mijn Calibra start niet zoals het hoort met de koude start.
Ik moet gas bijgeven tijdens het starten. Ik moet dan even gas bijhouden
voordat hij stationair goed blijft lopen. Daarna blijft hij ook goed lopen.
Bij warme motor loopt ie prima. Ook als ik na een uurtje de auto weer start,
start ie zoals het hoort. Alleen de koude start dus.
Ik heb de stappenmotor al eens vervangen (ivm het gelijkmatig lopen tijdens
het rijden). Temperatuursensor is nieuw.
Nu denk ik dat hij ook valse lucht trekt. Het toerental is bij warme motor iets
verhoogd. Misschien de slang tussen filter en luchtmassameter. Maar of dit
met het koud starten nodig heeft?

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Luchtmassameter?

Gr, Andre

Andre116

Geplaatst door Andre116 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

KoenOss (0) PRO, 16 jaar geleden

Het kan mischien zijn dat de luchttempratuur sensor een verkeerde waarde aangeeft.. Als de slang kapot zou zijn of zou lekken zou dat altijd zijn niet alleen met koude start.. De Suzuki Swift heeft hier ook last van dat de luchttempratuursesor 20 graden te laag afgeeft in het begin en spuit de motor vol in.. Mis heb je er wat aan..

Koen

roygsi (0), 16 jaar geleden

mijn astra gsi, met dezelfde motor en zelfde bouwjaar, loopt ook rot de eerste minuutjes

gestotter bij de koude start en hoog stationair. 1500 ofzo, warm 1100

ik heb ook al alles vervangen en schoongemaakt.
na enkele minuutjes rijden loopt alles gewoon lekker

Hoort erbij zal je gaan denken, ik zou er niet teveel aandacht aan besteden.

Andre116 (0), 16 jaar geleden

Niemand verder nog een idee? Het probleem is er namelijk nog altijd...

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan zijn:
LMM / Koelvloeistof-temperatuur-sensor / Vaccuumlek (even rondspuiten met brake-clean, motor gaat dan anders lopen).

Maar ik denk eerder aan het gasklephuis, deze reinigen en vergeet het gaatje waar een slangetje opzit niet, deze kan iets groter gemaakt worden.

Andre116 (0), 16 jaar geleden

Hallo Harry,
LMM dacht ik ook aan. Ben al bezig om een 2e hands te vinden om te testen.

Ik heb laatst een temperatuursensor vervangen. Deze zit bij het thermostaathuis.
De koelvloeistoftemp.meter zit in de radiateur toch? Daar heb ik ook een andere in
gezet zonder restultaat.

Vaccuumlek of valse lucht (?) is inderdaad aanwezig. De luchtslang tussen filterhuis en lmm is naar mijn idee de oorzaak. Ben bezig om iets passends te zoeken.

Gasklephuis heb ik reeds grondig schoongemaakt. Wat bedoel je precies met het gaatje
ruimer maken? Ik zal de slangetjes nog een keer controleren..

Groet, Andre

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Aan het gasklep-huis zit een pijpje waar een slangetje op zit, die kan dichtzitten, eventueel kan je hem 1 mm. groter boren.

Wat je in de radiateur hebt vervangen is het thermokoppel, deze bedient de koelfan.

Mausx (0), 16 jaar geleden

Vaak is het probleem dat de gasklep iets krom is. dat komt omdat sommige mensen de auto altijd met ietsje gas starten. als je dat lang genoeg doet dan werkt het ook niet anders meer.
een ander gasklephuis erop zetten, meestal is dan t probleem weg.

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Mausx]Vaak is het probleem dat de gasklep iets krom is. dat komt omdat sommige mensen de auto altijd met ietsje gas starten. als je dat lang genoeg doet dan werkt het ook niet anders meer.
een ander gasklephuis erop zetten, meestal is dan t probleem weg.[/quote]
Van het starten met iets gas wordt je gasklep niet krom.

Het probleem is dat een motor makkelijker een backfiregeeft bij de koude start met het gas open.

Backfire: een Explosie in het inlaat omdat daar veel benzine damp hangt bij koude motor is de kans daar groter op.

Willem

Andre116 (0), 16 jaar geleden

Ik ben met het schoonmaken van het gasklephuis de slangen ook bij langs geweest en schoongemaakt.
Zowel de koelwatersensor als de temperatuursensor (bij de thermostaat) heb ik al vervangen.

Lijkt me stug dat het gasklephuis krom is. Heb er zelfs een nieuwe pakking tussen gedaan.
Ik moet nog een andere lmm krijgen om deze te testen op defect.

Andre116 (0), 15 jaar geleden

Vandaag een andere luchtmassameter geprobeerd zonder resultaat...

Andre116 (0), 15 jaar geleden

Nu het weer kouder is komt het probleem nu weer naar voren.

Heeft deze auto ergens een koudestartvoorziening die wellicht de geest heeft gegeven?

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Gr, Andre

kleijn (0), 15 jaar geleden

andre heb je de temperatuur sensor vervangen die op de aan zuig buis zit .
van het lucht filter naar de motor ??
bougies cq kabels
is al aaan gerevereerd maar voor de zekerheid.

Andre116 (0), 15 jaar geleden

Wel de temperatuursensor bij de thermostaat.
Zit er nog eentje dan?

Bougiekabels zijn al vernieuwd.

Andre116 (0), 14 jaar geleden

Het koude startprobleem is terug vanwege het koudere weer.
Nog altijd geen oplossing. Iemand??

Koude start -> met gas starten en gas inhouden, pas als de temp.meter omhoog komt, loopt de
Calibra pas mooi stationair. Temp.sensor bij de thermostaat was al een keer vervangen.

kleijn (0), 14 jaar geleden

motor temperatuur sensor kapot
geeft verkeerde waarde aan
mvgwillem2

Andre116 (0), 14 jaar geleden

Willem, bedankt voor het snelle antwoorden.

Waar kan ik die motor temperatuur sensor vinden?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Andre

Zie :

[url=http://img4.imageshack.us/i/96296650.png...][img]http://img4.imageshack.us/img4/5764/9629...[/img][/url]

En zit hier :

[url=http://img8.imageshack.us/i/67195122.png...][img]http://img8.imageshack.us/img8/4421/6719...[/img][/url]

Ook kun je de bedrading naar de ECU eens controleren,mocht je geen gekke dingen tegenkomen :

[url=http://img188.imageshack.us/i/64283487.p...][img]http://img188.imageshack.us/img188/9199/...[/img][/url]

Heb je hem al eens laten uitlezen of dit zelf gedaan en zo ja,wat kwam eruit ? ( eventuele foutcode nr ? )

Gr Stefan

Andre116 (0), 14 jaar geleden

Is het op het plaatje de sensor met de blauwe stekker?
Die is vorig jaar vernieuwd, dus ik ga ervan uit dat deze goed werkt...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat hij vorig jaar vernieuwt is wil totaal niks zeggen,het is die met blauwe stekker ja.

Toch maar even controleren of anders vernieuwen voor die paar euro..

Loop ook even de bedrading na.

kleijn (0), 14 jaar geleden

dit is de water temperatuur meter ik bedoel
de motor temperatuur sensor
als die kapot is geeft die de verkeerde waarde
bv warme motor krijg je een te arm mengsel
dacht dat die in de kop zat kom je er niet uit moet ik even gaan zoeken waar die precies zit
mvg willem2

Andre116 (0), 13 jaar geleden

Ik zal nog even een oplossing plaatsen:

Ik was bij de garage voor iets anders; de monteur zat wat te freubelen onder de motorkap
en zag een losse vaccuum (?) slangetje. Zonder te aarzelen plaatste hij deze terug (weet ik het waar!)
en sindsdien start de koude motor met verhoogd toerental!
Het slangetje zat ergens onder de SFi bak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.