Opel ASTRA GTC: Koude start zeer moeizaam

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z18XE, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Mijn Astra H GTC 1.8 heeft een probleem met de koude start.
Als hij start is hij zeg maar aan het bokken en zoekt hij naar toeren, de toeren dippen naar ongeveer 7000rpm en stijgt naar ongeveer 12000rpm, dit doet hij ongeveer 4 a 5 keer en daarna loopt de motor soepeltjes. Bij de koude start getracht om met het gaspedaal de toeren te beinvloeden. Echter lijkt hij niet te reageren op het gaspedaal.
inmiddels de bougies vervangen en het gaklephuis schoongemaakt. hier bleek ook de cath ontluchting dicht te zitten deze met 2,5mm boortje weer geopend. hierna 650km gereden zodat hij zichzelf weer heeft ingelezen.

Motor geeft code aan brandstof mengsel te arm. heeft geen EGR klep. onlangs het uitlaatspruitstuk vervangen en de lambda sonde.

Wie o wie heeft een idee wat dit kan zijn

tinus1509

Geplaatst door tinus1509 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Het schommelende toerental tussen 700 en 1200 tpm wijst wel op een arm mengsel.
Dat kan vrij veel zijn. B.V. een verouderde luchtmassameter, valse lucht of een te lage brandstofruk.
De vraag is of het mengsel alleen bij de koude start aan de arme kant is, of altijd.
Gebeurt het alleen met de koude start dan is de koelvloeistof temperatuur sensor de 1e verdachte.

tinus1509 (0), 7 jaar geleden

Het gebeurt alleen bij een koude start, als hij 2 dagen heeft stil gestaan is het op zijn ergst, hierbij slaat de auto soms zelfs af na het starten.

Het gas geven direct na het starten heeft hierop geen effect, lijkt dan niet te reageren.
Als de motor een minuut al stotterend draait, valt hij in de rust van 9000rpm en blijft hierop probleemloos draaien. reageert op het gaspedaal en kan ik er normaal mee rijden.

De temp sensor is deze te vervangen? hij lijkt aardig vast gebakken in de thermostaat. of is het beter om de hele unit inclusief sensor te vervangen?

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Je kan hem beter eerst laten uitlezen en naar data kijken, dan kan je snel zien waar het aan ligt (vacuümlek , sensoren oid), hoef je niet op de gok onderdelen te vervangen .


Mvg diagnoseoplocatie.nl

tinus1509 (0), 7 jaar geleden

Dank!
Ga morgen langs de garage om deze te laten uitlezen.
Zal de codes bewaren

tinus1509 (0), 7 jaar geleden

Heeft even wat langer geduurt maar vandaag aan de computer gelegen. codes P0170 P1616 en P1614 komen naar boven drijven.

Garage wil de auto nog even houden voor een koude start om te kijken wat de motor precies doet. Al aangegeven dat de Temp sensor de eerste verdachte zou moeten zijn, zij begonnen al over de LMM. Kan deze ook getest worden hoeveel gr/sec deze verplaatst of is dat teveel gevraag voor een dealer?

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Codes P1614 en P1616 hebben te maken met de diefstal beveiliging.
Het kan zijn dat de CIM nieuwe software nodig heeft, daar zat een probleem in wat bekend is.

Bij code P0170 kan de luchtmassa meter inderdaad de oorzaak zijn, maar valse lucht heeft hetzelfde effect.
Maximum gemeten luchtmassa kan de dealer makkelijk zien, al is het dan in kg/uur bij de dealer apparatuur.
Met de scanner die gebruikt wordt voor de APK keuring zie je de luchtmassa in gr/sec.
Om die hoeveelheid te zien, is een proefrit nodig waarbij volgas wordt gereden.
Voor de 92kw die deze motor heeft moet je minstens 101 gr/sec zien, of te wel 364 kg/uur.

tinus1509 (0), 7 jaar geleden

Nou de auto is terug van de diagnose, P-0170 code is NAW en nu niet actief dus, de MAF sensor geeft 25-30 kg/H met koude start en 12-13kg/h stationair. dus LMM moet goed zijn.
Sensor temp is goed.Advies garage is om v-power te tanken en toevoeging brandstof erbij te doen. Ben zelf geneigd om de injectoren te laten reinigingen ultrasoon en het inlaat spruitstuk te reinigingen. in de diepte zit olie verontreiniging door een gasklephuis wat vies was,en de cath ontluchting die dicht zat.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

LMM waardes bij stationair bekijken heeft nul en geen waarde. Meestal kloppen die wel, ook al is de LMM volledig verouderd.
Wat wel nut heeft heeft is het bekijken van de fuel trims, want die P0170 komt pas bij afwijkingen van 30 to 40%.
Die afwijking is veel te groot om met een beetje V-power tanken te verhelpen.

tinus1509 (0), 7 jaar geleden

Het V-poweren heeft ook niks geholpen. de Fuel trims nakijken nog niet gedaan, echter een specialist uit de regio vond het zeer onwaarschijnlijk om dit aan te passen, ik weet het niet meer. de auto lijkt langzaam aan steeds meer problemen te hebben en een oplossing lijkt nog ver weg zo...

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Die "specialist" uit de regio verwart denk ik de mapping met fuel trims.
De mapping zou ik ook niet aanpassen. De fuel trims past de motor-ecu zelf aan, vandaar dat ze informatie kunnen geven.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Helemaal eens met Oldford, aan je fueltrims en de reactie van de lambda kan je zien welke kant je op moet zoeken. Zonde om je injectoren eruit te halen als het een vacuüm lek is bijvoorbeeld. Ook kan je een een injector balans test laten doen, dan weet je dat helemaal zeker.

Succes

Mvg diagnoseoplocatie.nl

tinus1509 (0), 5 jaar geleden

Bleek uiteindelijk de LMM te zijn.. vervangen en opgelsot

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.