Mijn corsa b van '98 (facelif model) met 1.5 td motor laadt niet (bij). Ik heb al een nieuwe dynamo (met vierkante) stekker gemonteerd. Ik weet dat er twee relais zitten bij de a-stijl aan de bijrijderskant. De gele is volgens mij voor het gloeien. De groene weet ik zo niet. Kan die groene te maken hebben met het laden? Dashboard werkt naar behoren (toerenteller ed), alles werkt verder goed, lampje(s) blijven ook niet branden, gan keurig uit na het starten. Bij de (koude) start, met waarschijnlijk (iets) te lage spanning (ik meet op de accu bijna 12 volt) hoor ik bij de a-stijl soms iets 'tikken' (relais?)Kan iemand mij vertellen wat het kan zijn? Ik meet met bijne 2000 toeren, nog geen 12 volt op de multimeter.
Groet Arnold
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe is de staat van de accu hoeft niet altyd de dynamo te zijn
Als je de auto op contact zet, gaat dan het acculampje branden en gaat dat weer uit als de motor loopt?
ja, accu is nieuw, nou ja 1 maand oud. Met mijn 'oude' / vorige accu deed ie het ook. De riemen zijn ook nieuw en staan snaarstrak.
13 jaar
in het laadcircuit zit trouwens geen relais....dat tikken is een ander relais wat te weinig stroom krijgt
ja lampje gaat aan b ij het op contact zetten en na het starten gaat ie uit.
13 jaar
Dan wat Willem zegt proberen...accu testen, of een andere accu proberen en dan meten..
Wat hebben die relais dan voor functie? want je leest er wel heel veel over. Er zit dus een groene (nr. 034 470 12) en een gele, weet ik zo niet maar heb ik vervangen en er treed geen verandering op.
13 jaar
maar waarom laadt ie dan niet, heb nu twee accu's geprobeert, nieuwe riemen, 2 dynamo's in twee en een half jaar.
13 jaar
op die plek zit het relais voor de CV en het voorgloeirelais
hmm, ok omdat je veel leest dat het laadrelais vaak stuk gaat. En die zitten daar in de a-stijl. Tenminste dat lees ik hier ook veel op het forum.
13 jaar
Er is achteraf alarm ingebouwd, kan dat ook voor problemen zorgen. Ik heb de auto nu vijf jaar en nooit dit probleem gehad, is ineens ruim een jaar geleden begonnen. Na de vakantie (ruim 2 weken) heeft auto stil gestaan en wilde hem starten was de accu leeg. Zou ie ergen 'lekstroom' hebben. Ik hoor een heel klein 'knettertje' als ik de min pool op de accu doe. Het enige wat aan blijft is het controle lampje van het alarm als de auto uit is en op slot.
13 jaar
ook een controle lampje gebruikt stroom
op schiphol bij langparkeren
hebben ze speciaal een accuwacht voor dit soort problemen
13 jaar
[quote=Schwarzy]maar waarom laadt ie dan niet, heb nu twee accu's geprobeert, nieuwe riemen, 2 dynamo's in twee en een half jaar.[/quote]
heb je de bedrading ook goed bekeken?? volgens mij is dit een zwak punt bij die modellen,ergens rond de accubak volgens mij...
Kijk eens naar de stekkeraansluiting op de dynamo. De draden willen wel eens breken IN (!) de stekker............
Vanavond dook er een nieuw probleem op. Iets dat de auto nog nooit eerder heeft gedaan. Het acculampje bleef branden nadat de auto gestart was en de toerenteller bleek 'dood' liggen. Volgens mij allemaal het gevolg van de stekker op de dynamo, als deze inderdaad niet goed of los zit of kapot zou zijn. Iemand enig idee?
13 jaar
opel pakt inderdaad het toerensignaal van de dynamo.
Kijk je ook naar de tips die gegeven worden, of zit je gewoon te wachten tot het vanzelf overgaat?
Ik heb nog nergens gelezen dat je iets geprobeerd hebt, namelijk....
ja klopt, maar goed...als de stekker zeg maar even niet goed (meer) werkt dan laad hij dus niet, blijft dus het acculampje branden en krijgt de toerenteller geen pulse...toch?
13 jaar
zoals moderator in #15 al aangaf,stekker controleren!
hmmmm, eens even kijken. Ik heb de dynamo vervangen voor een nieuwe, nieuwe accu gekocht en geplaatst, massa nagekeken, nieuwe massa eraan gezet, nog maar weer eens meten, relais vervangen, zekering gecontrolleerd. Ik probeer met behulp van anderen zaken uit te sluiten en zo het echte probleem te lokaliseren.
13 jaar
thx, zal ik doen. Als het daaraan ligt, is deze te vervangen, want de ruimte daar houdt niet echt over. Of zijn daar ook een handigheidje voor. Alvast bedankt voor het meedenken.
13 jaar
volgens mij heb je alles zoiets gehad,behalve de bedrading/stekkers... meten is weten!
Schwarzy, kom achter die pc vandaan...zo los je niks op.
Ik ga ermee aan de slag, jullie horen het.
13 jaar
we zijn benieuwd..
Beste heren,
Vanavond de kou getrotseerd, maar de corsa laadt weer optimaal (stationair 14,2 v) Alle bekabeling van de dynamo los gehaald, stekker en de dikke +. Deze gestript, stukje ingekort, nieuwe kabelschoen eraan, opnieuw geisoleerd, alles ingespoten met contactspray en schoongemaakt. Alles weer gemonteerd en het werkt nu weer naar behoren. Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren.
Groet Arnold
13 jaar
Mooi zo....mag je nu weer achter de pc gaan zitten..hahhahahha
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar