Opel Zafira 2007: Lambdasonde

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z22YH, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 110

Kan het zijn dat door een defecte lambdasonde mijn hogedruk pomp defect gaat of dat mijn auto de lamp auto met bahco erin weergeeft en in noodloop gaat?

denny 88

Geplaatst door denny 88 (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

RichardMH (20) PRO, 1 jaar geleden

Nee, hogedruk pomp gaat hierdoor niet kapot van een defecte lambdasensor...
Nee, lampje auto met bahco (SVS = service vehicle soon-lampje) gaat door een defecte lambdasensor niet branden, wel het lampje met het motorblokje (is het MIL= Malfunction Indicator Light-lampje) zou op een defecte lambdasensor gaan branden...

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Vandaag nog het e.e.a geprobeerd.
Vanochtend pak ik de auto brandt het autotje met sleutel erin en kan max 50 zoiets.
Ik zet hem uit start hem weer en nix aan de hand rijd gewoon top…tot na 500 mtr het gele MM lampje opeens aangaat en wederom houdt hij in.
Ik heb m uitgezet en weer gestart het MM lampje blijft branden maar zonder inhouden dus nu kon ik wel gewoon normaal rijden.
Uurtje later start ik de auto nogmaals en vervolgens is het MM lampje uit maar helaas na 100 meter ging het lampje met sleutel en bahco weer branden en hield de auto weer in…
Nu weet ik niet wat decauto allemaal wilt op dit moment wel…..niet…wel

RichardMH (20) PRO, 1 jaar geleden

Ja, dat klopt wel met een defecte hogedruk pomp.
Ik weet niet of je zelf gegevens kunt uitlezen.
De gewenste druk en de actuele druk dan met elkaar vergelijken.
Bij een defecte hoge drukpomp blijft de actuele druk (ver) achter de gewenste druk.

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Dat is het vreemde.
Als de pomp kapotbis dan zou hij het toch nooit moeten doen?
Maar soms opeens is alles normaal e kan ik heel eventjes alles…
Ik heb al 2 nieuwe pompen een druk sensor en een regelaar wel gereviseerd allemsal

RichardMH (20) PRO, 1 jaar geleden

Zoals ik al eerder schreef, deze klacht past precies bij defecte hoge druk pomp. De hoge druk is niet constant, maar wordt afgeregeld naar belasting van de motor.
Ik heb hier al velen van vervangen. Dan lijkt klacht weer even weg om dan vervolgens onder belasting weer terug te komen, Diagnose is met uitleesapparatuur ook vrij makkelijk, zoals ik hier boven beschreven heb. Ik zou deze diagnose dan ook zeker (laten) doen, dan heb je daar zekerheid over.
Op je hoge drukpomp zit een aansluiting met een zwart dopje. Hier kun je de druk van de opvoerpomp in de tank meten, uiteraard met geschikt gereedschap.
Deze aansluiting zit vast met een banjo-bout op je pomphuis, als je deze los maakt tref je daar een zeefje in aan, ik heb één keer gehad dat deze verstopt zat. De kans is dus klein, maar deze controle is gratis en simpel.

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Dag Richard,

Bedankt voor jou kundig advies.
Ik dit dan ook zeker doen.
Mocht hetvde HD pomp zijn dan moet ik deze de 3e x wisselen op 2 maanden tijd.
Kan er iets zijn dat mijn pomp zo snel kapot maakt?
Dan kan ik daar ook eens heen kijken.
Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat ze zo vaak kapot gaan…

RichardMH (20) PRO, 1 jaar geleden

Je hebt het over gereviseerde pompen, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik werk bij een dealer, en wij plaatsen uitsluitend (peperdure) nieuwe pompen.
Officieel zou er geen E10 brandstof getankt mogen worden met deze motoren. Er is ooit helemaal in het begin met een test een pomp kapot gegaan, waarna deze conclusie permanent is geworden... Heb ikzelf wel mijn twijfels over, maar goed, ik rij niet met een Z22YH...
Nogmaals, Ik zou eerst met diagnoseapparatuur testen om te zien of er gebeurd wat ik beschrijf...

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Dag Richard,

De druk komt niet verder dan 380kpa.
Zou dan wederom de pomp defect zijn.
Voor de opvoerdruk te meten zoals jij aangaf heb ik helaas geen gereedschap

RichardMH (20) PRO, 1 jaar geleden

Ja, dat is veel te laag. Waar lees je mee uit?

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Texa geloof ik

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Moest er 7000 halen maar bleef op 380 staan.
Het gekke eraan is dat hij zojuist geen enkele storing aaangaf en ik zeker 2 minuten normaal kon rijdem voordat het lampje weer aanging en terug in noodloop

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Kan het ook nog te maken hebben met de luchtmassameter….
Al moet ik zeggen richard dat de p1191 toch wel wijst op de hogedruk pomp of sensor.
Om precies te zijn circuit brandstofdruksensor

RichardMH (20) PRO, 1 jaar geleden

Nee, Luchtmassameter is hier niet schuldig aan.
Druksensor heb ik hier nog nooit voor vervangen.
Brandstofdrukregelaar ging ook vaak kapot, maar dan liep bij storing de motor helemaal niet meer.
Als het goed is staat er achter de foutcode P1191 nog een code, waarschijnlijk 5a..
Als je er zeker van bent dat de opvoerpomp in de tank ok is, dat het zeefje in de aansluiting van de hoge drukpomp schoon is, dan is het vrees ik toch echt de hoge druk pomp...

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Hoi Richard,

Klopt inderdaad 5a.
Zoals eerder gezegd kan ik de druk ban de opvoerpomp niet meten helaas.
Ik ga de hd pomp maarveruit halen en laten controleren.
Ik laat nog iets weten.
Bedankt

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Gisteren nog eens goed gekeken in de tank.
Ik zie daar wat kleine metaal deeltjes/slijpsel op in de tank zitten.
Enig idee hoe dit kan en waar dat vandaan komt

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Dag Richard,
Ik heb zojuist de pomp in de tank proberen te meten.
Middels het zwarte dopje op de hoge druk pomp.
De druk is dan met ijskoude motor 3.5 bar.
Wat denk jij hiervan?

RichardMH (20) PRO, 1 jaar geleden

Hallo Denny, De opvoerpompdruk is voldoende.
Beetje vijlsel in de tank schrik ik niet zo van, dat zie ik vaker.
Had je toevallig ook het zeefje in de banjobout gecontroleerd?
Als die schoon is, blijft alleen de hoge druk pomp over, helaas...

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Ja die is schoon.

Ik ga de hogedruknpomp morgen opsturen naar de persoon waarvan ik hem gereviseerd gekocht heb.
Hij gaf aan dat ik ze kon terug sturen ter controle.
Heb jij een idee wat de hd pomp kapot kan maken? Omdat dit als de zoveelste is in no time

harry4203 (430) PRO, 1 jaar geleden

Ik zal wel weer geen vriendjes maken met mn opmerking, maar ik denk ook dat het reviseren van die pompen niet goed gaat. Ook wij monteren nieuwe bij deze klachten. (geen dealer)

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Bij opel vragen ze er 1400 voor ik zag nu via amazone 500€ ofzoiets nieuw mocht het echt niets worden wil ik een nieuwe nog wel overwegen.
Maar dr kans dat die ook snel kapot gaat maakt daar ook weer een beetje terug houdendheid van

denny 88 (0), 1 jaar geleden

Heb de pomp laten nakijken en ook de brandstof regelaar.
Pomp was defect maar het defect zou komen doorveen te hoge druk waardoor iets verschuift in de pomp.
Mogelijke oorzaak is de druksensor.
Weet iemand hoe ik die kan controleren?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.