Hallo,
Vraagje ivm gemeten waarden lamda-sondes.
Volgens Multidiag
Lamda 1 (voor kat) : waarden schommelt tussen de 50mv en de 3600mv.
Sonde maakt wel een mooie sinus-beweging.
Lamda 2 (na kat) : Schommelt tussen de 100 en de 500mv. Enkel= niet altijd. Heb deze juist vervangen door standaard sonde omdat deze geen mooi signaal gaf.
Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Motor loopt niet echt goed. Maakt nogal veel lawaai. Bij het optrekken en herneming blijft deze een beetje hangen. Niet veel echter.
Alvast bedankt,
Mvg, Mario
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kat overleden. Daardoor zie je de 2e sensor schommelen.
ik zou eerst maar eens compressie en lekverlies gaan meten.
Dus zouden de 2 gemeten waarden gelijk moeten zijn?
Spanning voor Kat (niet een 5 draderige sensor)
Voor kat:
0.2v-0.8V
Na kat
0.45-0.55V
Opel heeft wat eigenwijze sondes. Die 3,5 Volt klopt echt.
Waarom zijn ze niet gelijk: het zijn 2 verschillende types, met verschillende signalen.
Ok, dat wist ik niet. Excuses voor het verstrekken voor foutive info
Info hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sens...
Zijn Titania sensors.
Mag ik deze dan wel vervangen door een standaard 4 - draads sonde ? Kan de Ecu deze dan wel erkennen of lezen? (correct lezen?)
Geeft wel geen foutcode aan.
Bedoel je de voorste? Vervangen door standaard? NEE. Kan de ecu deze correct lezen? NEE
Je hebt originele sensors van Opel nodig.
Neen het is de achterste, kan dit?
Waarom zou je die willen vervangen? Geeft een perfect signaal.
Lapmiddel om geen kat te hoeven vervangen? Gewoon door de zure appel heen bijten, die kat is overleden.
En als je dat niet gelooft doe dan eens een 4-gas test bij stationair en verhoogd toerental en plaats alle waardes hier.
Ik ben zo wie zo geen voorstander van universele sensoren. Zoals we hier al zien zijn er verschillende types sensoren die je niet door elkaar kunt gebruiken.
De achterste sensor zou eventueel heel misschien wel in aanmerking komen voor een universele sensor.
Maar heel, heel, heel vaak werken die toch net iets anders en moet je daarna toch nog een originele erin zetten.
Awelja, dat was mijn vraag. De achterse heb ik vervangen wegens geen mooi signaal. Nu dus wel.
Ik twijfelde enkel aan het verschil in voltage. Dat blijkt dus normaal te zijn.
Een kat voor die wagen kost hier bij mijn grossier 470 + btw. Kat hangt blijkbaar vast aan uitlaatspruitstuk.
Is toch wat veel op preventief te vervangen...
Niks preventief aan hier. Maar goed, doe maar eens een 4-gas test, weet je het zeker.
En? Is het al opgelost?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar