Dag allemaal,kan iemand mij aub helpen met mijn probleem? Ik zit bijna met de handen in het haar...
Telkens ik berg op rij begint dat lampje te branden en gaat hij in noodloop en alleen bij echte bergop,dus niet bij een brug of heuveltje.
En ook enkel in vijfde versnelling als hij vol last moet leveren,als ik van die kortere steile hellingen in zen 3de op rij gebeurt er niets.
Het lampje gaat telkens vanzelf weer uit als het terug vlak is zonder dat ik daar iets voor doe.
Bij het uitlezen komen geen relevante fouten boven,alleen luchtkwaliteitssensor spanning te laag (B3843)
Nu pas heeft hij het op een vlakke weg (autostrade) ook eens gehad.
De egr klep en schoepen van de variabele turbo die vast gekoekt kunnen zijn van de roet zijn het niet,zijn proper.
Ook zijn de egr en de luchtmassa meter en de turbo aan gestuurd geweest met de computer en die waardes waren normaal...
Help...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De omschrijving past volledig bij de storing dat de turbodruk te hoog wordt. Vaak toch die schoepen van de turbo.
Als het weer gebeurt, motor niet meer uitzetten en dan foutcode uitlezen.
bedankt,dan zullen we in die richting eens zoeken.
Maar zou dit dan ook niet altijd op het vlakke moeten zijn als ik de wagen zwaar belast ? (flink gas geef)
Het probleem is dat dit altijd in de ardennen voorvalt,meer dan 100km van mij vandaan en ik de computer van mijn avond school leraar niet zomaar kan mee meenemen (kost 10000euro +jaarlijks 1500 updates)
Is er nog een andere manier om die max turbo druk te testen? En is het herstelbaar of wordt dat een nieuw turbo als het dit zou zijn?
zeer bedankt voor de reakties
13 jaar
Bouwjaar 2005 kun je ook uitlezen met een goedkoop EOBD/OBD2 scannertje. Hoort diezelfde code te geven.
Diesels vallen vanaf 2004 ook onder de EOBD-eisen en het foutlampje maakt ook deel uit van de EOBD-regels.
Als het lampje brandt (heet dan MIL) MOET je met een EOBD-scanner een foutcode kunnen lezen.
Iemand die een recente Vag-com of VCDS heeft? Daar zit ook EOBD in.
Turbodruk kun je uitlezen - misschien met EOBD, maar zeker met Opel-specifieke apparatuur.
Maandag ga ik rijdend de wagen uitlezen.
We hebben ondertussen de vacuumslangen getest en die blijken goed. Ook hebben we met een drukpomp vacuum gezet op de turbo om te kijken of de schoepen vastzitten en ook dit lijkt in orde. De stang die deze schoepen bediend beweegt vlot. Dus deze lijken mij niet vast te zitten. Kan er misschien iet mis zijn met de waste -gate klep? Of zou hij het dan altijd dus ook op een vlakke weg moeten hebben?
13 jaar
Ik heb de wagen vandaag uit gelezen tijdens het rijden.
-We hebben de turbodruk nagemeten en die waardes waren goed,mag maximum 250 kpc hebben en het hoogst geregistreerde was ook 250kpc (meestal was het max 248)
-We hebben de luchtmassameter uitgemeten,de nominale waarde met de actuele waarde vergeleken en die was ook gelijk dus goed.
-We hebben ook de egr uitgemeten en was ook goed,ook de verhouding van de aangezogen lucht en het openings percentage van de egr klep klopt (al ben ik hier nog niet 100% zeker van,kon hier niet goed volgen)
Iemand nog een idee??????
12 jaar
Het ziet er naar uit dat je het probleem hier ook kunt reproduceren.
Volgens TIS-2000 (Opel dealer documentatie) zou de gewenste turbo-druk niet meer zijn dan 230 kpa.
Gaat jouw motor duidelijk overheen. Of dat genoeg is om een foutcode te zetten? Ligt er ook aan hoe lang het duurt.
Waar baseer jij je mening op dat 250kpa maximum toelaatbaar is?
De computer (bosh) is een universeel model dat 10000euro gekost heeft en jaarlijks 1500euro aan updates gaf aan dat de maximum waarde 250kpa is. En daar ga ik in 2 de dan ook vlot heen als ik vol gas geef maar niet er over. In 5de is de druk als ik vol gas geef wel iets minder,zo tussen de 230 en de 248kpa. Dit zijn telkens moment opnames van maximum pieken en zijn dus zeer kort in tijd. Is dit niet correct dan??
-Kan het zijn dat deze computer verkeerde informatie over maximale en nominale waardes geeft??
-Kan het zijn dat deze druk nog hoger oploopt bij berg op?
12 jaar
Of een uitleesapparaat veel kost of een bekende naam draagt zegt niets over de kwaliteit en foutjes zullen er wel altijd zijn.
Hoe en waar zie je dat maximum aangegeven van 250 kpa? Screenshot of foto mogelijk?
Bij de meeste diesels zie je een gevraagde turbodruk en een werkelijke turbodruk in de datalijst.
Volgens Opel zou de gevraagde turbodruk niet hoger worden dan 230 kpa. Die waarde verandert continue a.d.h.v. toerental en gaspedaalstand.
Als je rijdend bij jou auto meer uitleest (dus zowel gevraagd als werkelijk) dan ga je denken dat er chip-tuning in het spel is, OF de documentatie geeft het fout aan - ook dat is niet onmogelijk.
En Ja, bij zwaardere belastingen (hogere versnelling, aanhangwagen, bagage, bergop) loopt de druk hoger op of KAN hoger oplopen.
Nu is het wel zo dat het toerental in hogere versnellingen minder snel stijgt en de computer dus meer tijd heeft om te regelen.
screenshot of foto gaat moeilijk worden,ben niet zo'n computer wonder,men excuses.
De wagen is ook niet gechipt.
Ik heb die waardes van om en bij de 250kpa bereikt bij vol gas op een vlakke weg met het pedaal tot het max in gedrukt,het toerental moet hoog geweest zijn maar daar kan ik niet met zekerheid een getal op plakken.
Ik ga bij de volgende les de fout uitlokken en hem dan zoals jij me vertelde uitlezen zonder de wagen stil te leggen en kijken of ik dan iets te weten kom. En die turbodruk met gevraagde en werkelijke waarde nog eens uitlezen.
Bedankt voor het meedenken...
word vervolgd...
12 jaar
Het gaat ook niet om de werkelijke druk, het gaat erom waar die "toegestane" druk staat.
Veranderd dat getal van 250kpa tijdens gasgeven? Wat is het maximum bij stationair? Ook 250 kpa?
Nee,dit loopt op tot een maximum piek (zeer korte moment opname) van om en bij de 250kpa bij plank gas,dus de hoogste waardes die ik op het scherm heb zien verschijnen. Meestal was het iets minder rond 240kpa.
Ik denk dat de toegestane waarde bij stationair tussen de 25 en de 35 kpa lag en daar zat hij altijd rond de 25 of 26kpa.
Zal bij de volgende keer beter letten bij welke toerentalen ik die waardes haal.
Als je nog een tip hebt waar ik op moet letten de volgende keer dat ik hem rijdend uitlees mag je hem zeker posten...
Alvast bedankt, Gerd
12 jaar
Diesels hebben normaal gesproken geen gasklep en zullen dan ook geen onderdruk (vacuĆ¼m) in het inlaatspruitstuk hebben.
Minimale druk is dan 100 kpa (de buitenlucht druk, kan iets meer of minder zijn). 25 - 35kpa is veel en veel te weinig.
Beste tip is en blijft foto maken en uploaden. Niemand in de familie of kennissen kring met een digitale camera of telefoon met camera?
Die camera's kosten overigens bijna niks meer tegenwoordig. Kun je zelfs video's mee maken.
Ok,zal men best doen om foto's te plaatsen en te kijken bij welke toerentallen ik die waardes haal.
Blijf het wel raar vinden dat "onze" computer er zo ver naast zit met zijn waardes... Dat ga ik verder uitpluizen. Speelt de motorcode een rol? Mijn wagen is een DTH met 101pk maar er is ook nog een DTL motor met een pak minder pk of heeft dat geen invloed op de turbo druk?
Hoe kan ik best testen of mijn wagen gechipt is? Nu begin ik daar ook al aan te twijfelen met die volgens TIS te hoge turbodruk. Heb deze als jonge okkazie gekocht en is dus bijgevolg niet altijd in mijn bezit geweest dus in principe is het wel mogelijk.
Zeer bedank voor de hulp
12 jaar
DTH en DTL zal best wel een flink verschil in zitten qua maximum turbodruk.
Maar ik heb gezocht via de Z17DTH en daar de waardes opgezocht.
Overigens, het is absoluut niet onmogelijk dat TIS het fout heeft.
En als de auto gechiptuned is, dan is het kennelijk goed gedaan, want je merkt het niet en 0,2 bar extra druk is niet veel.
Een beetje zonde om dan standaard software te laden en de eventuele tuning kwijt te zijn.
De foutcode komt overigens pas als de werkelijke druk behoorlijk afwijkt van de gewenste/aangestuurde/gecommandeerde druk.
Zolang die 2 aan elkaar gelijk zijn, krijg je geen foutcode.
Eigenlijk zou je een video of een log moeten maken van die turbodrukken, dan kun je achter af vergelijken.
Ik ga eerst proberen te achter halen welke van de 2 de juiste informatie is en hem eens uitlezen als ik de fout uitgelokt heb zonder hem stil te leggen.
En dan zien we wel weer wat dat oplevert.
Ik hou je op de hoogte...
Misschien eens kijken naar andere modellen met dezelfde motor of dezelfde turbo
12 jaar
Ik heb de fout vandaag gaan uitlokken en hem uitgelezen zonder stil te leggen. Resultaat,geen fout te vinden.
Enkel 1 fout (U 2105-gebrekkige communicatie met regeleenheid) meer stond er niet in. Hoe komt dat mijn wagen geen fouten onthoudt???
In verband met de turbo druk waardes had je gelijk ik had blijkbaar iets mis gedaan want nu gaf hij die waardes wel aan zoals jij zei,men excuses.
Heb nu ook de nominale en aktuele turbodruk waarden naast elkaar gezet en bij stationair geeft hij inderdaad om en bij de 100kpa.
De aktuele en nominale waarden blijven ook gelijk op gaan,enkel bij gas tegen bodemplaat in 2de en een toerental tussen de 3000 en 4000 geeft hij een piekje naar 244kpa maar dit duurt niet langer als een honderdste van een seconde en zakt direkt terug onder de 230kpa. Dit lijkt me vrij normaal allemaal.
Ik denk dat ik de turbo kan uitsluiten maar begin nu meer in de richting van een verstuiver te denken ofzo,enig idee hoe ik dit kan testen?
Kan die fout die in stond er iets mee te maken hebben??
Hier bij een foto van turbodruk stationair (filmpje van nominale en aktuele druk tijdens rijden krijg ik niet geupload)
[img]http://lp1.pinkbike.org/p4pb7465277/p4pb...[/img]
12 jaar
Het "motorlampje" van vroeger is al een tijdje niet meer exclusief voor de motor - zelfs al staat het logo van een motor er in.
Het lampje heet tegenwoordig "MIL" en valt onder de wettelijke regels van EOBD.
Het kan zowel door de motor als de automatische versnellingsbak worden aangezet.
In jouw geval is het dus de bak die de lamp nu aan zet en wordt de fout gewoon onthouden.
U2105 - geen communicatie met de motor (gezien vanuit de bak!).
Als je mazzel hebt, werkt het schoonmaken van de pennen van de motor- en bak-computer en de bijbehorende stekkers van de kabelboom.
Als je pech hebt, zit er ergens een software fout of een probleem in de can-bus bedrading.
Ja,kan me helaas herinneren dat ik een tijdje geleden een fout 'funktionerings storing in can databus systeem' (code weet ik niet meer) gewist heb om te kijken of ze terug kwam. En wat in het geval dat ik pech heb?
Nieuwe computer? Nieuwe can bus bedrading
Heb je misschien een tip in verband met een goede werkwijze om dit uit te pluizen?
Zal eerst alles maar eens afgaan en hopen op een slecht contact aan een stekker ofzo.
De ontknoping komt korterbij,bedankt voor de hulp :)
12 jaar
Anders dan schoonmaken van de stekkers? Laten doen, dit is geen klusje voor de doe-het-zelver.
Je hebt er schema's voor nodig, een scope en een goede kennis van can communicatie.
Ik heb ondertussen die foutcode,had ze toch op geschreven. (U2103-can databus funktionerings stoornis) Men avondschool leraar theorie geeft les over motormanagement,can bus en dergelijke. Misschien kan hij me wel helpen als daar tijd voor is. Zullen wel zien
Ik laat je nog weten hoe het afloopt
mvg Gerd
12 jaar
Ik heb vandaag met men leraar theorie de werk procedure die TIS op geeft om de fout ( U2105 gebrekkige communicatie met motor regeleenheid) op te lossen gevolgd en het kwam uit op niets,alles klopt wederom. Sta weer bij af maar nu denken we weer in de richting van een verstuiver/inspuiting. En die gaan we binnenkort als het verlof om is proberen na kijken. Maar hoe weet ik niet, enig idee??? Mijn ideeen zijn stilaan uit geput in verband met dit probleem.
Gerd
12 jaar
Communicatie tussen ecu's bestaat uit 2 hoofddelen - een stukje hardware (bedrading en chips in de ecu's) en software.
Misschien dat je hardware klopt, maar de software? Dat kun je niet zien van buitenaf of er daar iets niet klopt.
Heb je al eens bij de dealer laten controleren of er updates zijn voor deze specifieke fout(en)? (Motor, bak, abs, etc.)
En dan denk ik aan oplossingen voor turbodruk te hoog bergop, en can communicatie fouten.
Er kan van alles fout gaan bij de diesel-injectie. Maar wat die fout ook is, het mag nooit invloed hebben op de can-communicatie.
Vergeten we even uitzonderlijke dingen als vloeistof in de kabelboom, brand door kortsluiting of een defecte ecu.
Dat was het volgend plan. Ik heb met men leraar afgesproken om na de vakantie eerst de inspuiting en verstuivers te kontroleren zodat we dat al dan niet kunnen uitsluiten. En dan ook eens met een nanometer de turbodruk na meten om te kijken of de werkelijke druk klopt met wat de turbodruk sensor aan geeft aan ons uitlees apperatuur. Zodat we ook kunnen uitsluiten dat de sensor stuk is. En dan was het plan om bij de dealer langs te gaan om te horen of er een software update voorhanden is en die te instaleren. Ik hoop dat ik dan kan zeggen dat het opgelost is want mijn ideeen raken stil aan uitgeput.
Wij hebben gisteren ook de can na gemeten (weerstand) en dat blijkt toch in orde dus dat wordt afwachten of die fout terugkomt.
12 jaar
*update*
3 maanden later nog steeds de oorzaak niet gevonden. Ik heb ondertussen de verstuivers etc... gecontroleerd en dat blijkt allemaal in orde.
Nu is is er wel een foutcode (B3843) luchtkwaliteits sensor spanning te laag. Heb de testprocedure die ik op tis gevonden heb gevolgd en die sensor blijkt stuk te zijn.
Nu is mijn vraag of iemand weet of die sensor alleen dient om de recirculatie klep af te sluiten als hij een slechte kwaliteit van lucht detecteert zodat deze niet in het voertuig komt of dat deze sensor ook de ijlheid van de lucht detecteert bij het berg op rijden en dan een signaal naar de ecu stuurt om de verbranding bij te sturen?
Iemand die dit weet?? In het tweede geval zou het wel een verklaring kunnen zijn waarom mijn wagen in noodloop gaat bij berg op.
Alvst bedankt
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar