Opel Kadett: lekkage door putjes in aandrijfas door roest (OPGELOST)

Bouwjaar: 1977

Hallo, Ik ben de trotse eigenaar van een volledig gerestaureerde kadett c 2.0e. Ik heb alleen een probleem met de auto; hij lekt bij de aandrijfas langs de oliekeerring van de versnellingsbak. Deze aandrijfas was wat geroest en ik heb deze blank geschuurd en nu zitten er roestputjes in die vermoedelijk de lekkage veroorzaken. De olie kan zo toch nog langs de keerring. (de ontluchting van de versnellingsbak is trouwens open, hier ligt het niet aan)

Nu is mijn vraag; is hier nog iets aan te doen?

Ik heb zelf diverse mogelijkheden bedacht:
- speedi-sleeve: deze is maar 14 mm lang en kan dus problemen geven bij het heen en weer schuiven van de aandrijfas in en uit de versnellingsbak
- aluminiumplamuur :de putjes plamuren en wegschuren (bestand tegen wrijving, warmte en olie?)
-metallisch opspuiten: dure aangelegenheid maar de as is wel weer als nieuw
- nieuwe aandrijfas: niet te krijgen of ontzettend duur

Wie heeft er ervaring of een goed idee???

Gr. Maurice

DE LEKKAGE IS VERHOLPEN DOOR MET ALUMINIUMPLAMUUR DE PUTJES DICHT TE SMEREN. VERVOLGENS EEN LAAG HITTEBESTENDIGE LAK (VOLGENS VOORSCHRIFTEN UITHARDEN), DEZE MOOI LGAD SCHUREN. ER LEKT NIETS MEER LANGS DE KEERRING. HOPENLIJK BLIJFT DE PLAMUUR ZIJN WERK DOEN.

Gr. Maurice, en bedankt voor het advies!

M.Salden

Geplaatst door M.Salden (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

TesT (0) PRO, 18 jaar geleden

veer in de keering strakker zetten, t'is een gepiel, maar toch.

vandongen (0), 18 jaar geleden

Beste Maurich en TesT waar de aandrijfas in de bak gaat zit geen keering met veer .Die komt pas te voorschijn als je de versnellingsbak eronder uit haalt .Heb dat probleem ook gehad met lekken.heb eerst de keerring gewisseld en gelijk de aandrijfas gepolijst(stukje waar de keerring zit)toen daarna bleef hij nog lekken heb toen de bak eronderuit gehaald en heb de keerring met veer ook gewisselten nu lekt hij niet meer.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Maurice
In het staartstuk van de versnellingsbak zit wel een keerring en deze word bedoeld.
Met de veer bedoelen ze het veertje in de keerring die kan je er uit halen dan iets inkorten en weer terug plaatsen.
Daardoor sluit de keerring iets beter af.
Helaas als de inwerking van roest te diep is lukt dit ook niet meer,dan is een andere aandrijf de enigste optie.
Ergens op een of andere sloperij of via de opelclub is deze nog wel te vinden denk ik.
Leuke auto trouwens zeker met een 2 liter motor wees daar maar zuinig op.

Hans

M.Salden (0), 18 jaar geleden

Er zit idd een keerring met een veer. De veer iets inkorten is wel een goed idee, dat ga ik eens probren.

Polijsten van de as heeft geen zin meer omdat de roestputjes er toch al in zitten.

Een andere as vinden zal niet eenvoudig zijn. Het gaat hier om een as van een ascona c automaat als ik me niet vergis. Dit omdat ik een 5 bak van Getrag heb en niet meer de originele kadett 4 versnellingsbak.

Maar misschien is er iemand die ook hetzelfde probleem heeft gehad en de as toch weer glad heeft gekregen.

Ik vraag me ook af hoeveel de aandrijfas in de versnellingsbak verschuift tijdens het rijden. Door het veren van de auto kan ik me voorstellen dat hij iets in en uit kan schuiven over de vertanding. De vraag is hoeveel... Als dit minimaal is (2 mm max) zou een speedi-sleeve een goede oplossing zijn.(http://www.acorn-ind.co.uk/pdf/prspeedi.... Of niet ?

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Misschien ook een idee om alleen het slechte stuk van de as te vernieuwen,het kruisstuk kan uit elkaar.
Ik denk dat daar beter aan te komen is want dan zou je ook die van een Rekord kunnen gebruiken denk ik.
Met in en uit veren schuift de as wel iets meer dan een paar millimeter.

Hans

tijne (0), 18 jaar geleden

is het geen optie om het gedeelte waar de kering zit iets af te laten draaien en de kering aan passen op de nieuwe maat?

het is maar een idee en weet ook niet of het kan.

gr tijne

M.Salden (0), 18 jaar geleden

Waarschijnlijk word de wanddikte dan erg klein. Dan zou de as toch eerst opgespoten en vervolgens rondgeslepen moeten worden.

Ik heb nu de aluminiumplamuur gebruikt om de gaatjes op te vullen. Dit naar advies van een automonteur. Ben benieuwd of het bestand is tegen de wrijving, warmte en olie. De as is wel weer mooi rond en glad.

tijne (0), 18 jaar geleden

oke ben ook erg benieuwt laat het even weten over en tijdje als je weet of het gewerkt heeft of niet.

kunnen we weer andere mee helpen.

gr tijne
ps mensen kijk ook even naar mijn vraag

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.