Als ik rem met mijn kadett c coupe 2.0e tikken de remmen iets. Dit alleen bij normaal tot flink remmen. Als ik heel zacht rem is er niets aan de hand. Het geluid is nieuw; eerst was het dus niet.
Het geluid lijkt op een klapperende leiding tegen de carroserie. Het lijkt me stug dat het dat zou kunnen zijn, maar dit omschrijft het geluid een beetje. Het geluid komt van de voorkant van de remmen. Het betreft schijfremmen. Het remvermogen blijft hetzelfde.
Ik heb dit probleem nog niet lang. Er zitten nieuwe remblokken en schijven op. De blokken zijn nog niet ingeremd. In de remklauwen missen de zg. anti-piep plaatjes. Zou het ontbreken hieraan het tikkende geluid kunnen veroorzaken of is er een andere oorzaak?
Gr. Maurice
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Maurice,
ik lees dat je nieuwe schijven en blokken hebt gekregen.
Voor het vervangen van de schijven zijn de remklauwen eraf geweest.
Nu kan het zijn dat de remklauw een slag gedraaid is met monteren waardoor de remslang nu onder spanning staat en tijdens het remmen ergens tegenaan komt (de schijf bijvoorbeeld)
Controleer of de remslang ruim en slapjes in een boog naar de remklauw loopt.
Zoniet , dan zou ik de remklauw een slag draaien , zodat de slang spanningsvrij is.
Maar alleen als je zeker bent dat het niet goed zit.
mvg,
Hans.
heb je wel je 'veertjes' op je remblokken gezet? Zoniet speling op de blokken in de remklauw wat getik kan opleveren
19 jaar
Wat bedoel je met veertjes? zijn dit de zg. kruisvormige spreidveren? Deze zitten niet erop omdat ik die niet heb...
Zouden de remblokken kunnen klapperen als deze veertjes er niet op zitten? De blokken zitten enerzijds tegen de zuiger en anderzijds tegen de schijf gedrukt tijdens het remmen.
De remklauwen staan goed, de slangen lopen overal vrij.
19 jaar
er moeten veertjes op zitten anders gaan de blokken van boven naar benedden klapperen.
gr tijne
19 jaar
inderdaad heeft deze wagen geen veertjes.....belangerijker vet op de geleiders en blokken...
en de anti-piep plaatjes, waar dienen deze voor? Deze zitten namelijk ook niet erop... Ik kan me de werking van deze plaatjes niet echt voorstellen.
19 jaar
Bij een aantal type's zitten tussen de blokken en de zuigers een stalen plaatje, meestal in de vorm van 'n L. Dit zijn dan de zgn. anti-piep plaatjes. Deze passen precies in de vorm van de zuiger, die een half opstaande rand heeft en onder 'n hoek van ongeveer 45 gr. is gemonteerd. Dit bij de ATE remmen, kenbaar aan de massieve borgpennen van de blokken met aan 1 kant 'n bolle expansiering er omheen.
Die kruisvormige veren zitten achter de borgpennen gehaakt en drukken over dwars dan tegen de blokken aan om rammelen tegen te gaan. Vaak echter is door slijtage de remtang zelf in de hoogte uitgesleten, waardoor er opwaartse speling is van de blokken in de tang. Dit zou het lawaai kunnen verklaren. Een andere vraag is: zijn het NIEUWE schijven of afgedraaide schijven? In het laatste geval kan het zeer goed daar aan liggen. Zelfs de kwaliteit van de blokken kan nog 'n oorzaak zijn.
het zijn nieuwe schijven en nieuwe blokken. Het trillen komt niet van de schijven af. De functie van de antipiepplaatjes is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Wat is hun fuctie en hoe werken deze?
Het trillen zal dus wel komen door het gebrek aan de veren. Dan moet ik maar snel op zoek naar deze plaatjes en veren. Iemand nog enig idee welke allemaal passen, aangezien de maten van remklauwen vaak hetzelfde is. Dan kan ik op de sloop eens kijken naar een setje.
Gr. Maurice
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar