close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: Lekke koppakking of erger...

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X20XEV

Daar is 'ie weer...

Heb ongeveer 2 maanden zonder problemen kunnen rijden met mijn Omega (zie mijn vorige berichten) en ondertussen olie ververst + filter vervangen.
Het viel mij op dat het koelvloeistof reservoir nagenoeg leeg was, deze bijgevuld en het koelsysteem ontlucht.
Vervolgens een stuk gaan rijden (ongeveer 60 KM) en bij een koude motor (een dag later) weer het niveau gecontroleerd en wat bleek... 1 cm onder het niveau.

De auto rookt niet en de interieurkachel komt prima op warmte, de ramen zijn niet vettig van binnen en ik zie niks op straat liggen.
Ook de test met een aansteker onder de peilstook (evt. koelvloeistof in de olie gaat dan knetteren) wijst niets uit.

Nu vermoed ik dat het koelvloeistof in de cilinderkamers verbrand en dat de koppakkingen dus lek zijn, en misschien de kop gescheurd.
Ik heb zelf in 2008 de koppakkingen vervangen maar de kop niet laten vlakken en ook niet op druk laten zetten.

Aangezien de Omega op leeftijd is en niet meer veel waard is vraag ik me af of het zinvol is (kosten aspect) om een diagnose te laten stellen en "hem" te laten repareren (ik heb echt werkelijk geen idee wat het kost).
Voor de volledigheid de distributieriem moet ook vervangen (180.000KM) worden en in de zomer gaan we zo'n 2800 KM rijden.

Wat is wijsheid?

Geplaatst door

sx00682 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou eerst nog eens een tijdje afwachten hoeveel koelwater je nu echt verliest. Een lekke waterpomp, radiateur of nog iets anders is natuurlijk ook nog mogelijk. Door de warmte van de motor verdampt dan de vloeistof zodat je het niet onder de auto ziet liggen.
Kijk of er geen witte strepen ( kalkstrepen) zichtbaar zijn bij bijv. waterslangaansluitingen enz.
Een koppakking is snel te testen door de cilinders 1 voor 1 onder druk te zetten of met een CO-test van het koelwater. Zoiets kost altijd een heel stuk minder dan maar zo de kop er af plukken met de kans dat dat het euvel niet is.

Gr.

Petje57 0
badge

14 jaar

Bedankt voor je reactie.

Kan het kwaad dat ik de cilinders nooit onder druk heb laten zetten en de kop niet heb laten vlakken?
Ben ik nu toch de dupe van mijn "hobby-isme"?
Moet ik voor het onder druk laten zetten bij de Opel dealer zijn of zijn de meetinstrumenten universeel?

sx00682 0

14 jaar

Ik laat de kop altijd vlakken als de koppakking vervangen moet worden i.v.m. koelwaterlekkage/verlies. Kost maar een paar tientjes en daarvoor kun je de ellende van dubbel werk later niet voor hebben.
Elke redelijke universele garage kan de cilinders onder druk zetten.Van de te testen cilinder de zuiger op ontsteken zetten, in de 4e versnelling zetten, handrem flink aanhalen, de bougie er uit en een passend pijpje er weer indraaien en daar 10 bar luchtdruk opzetten. En dit bij elke cilinder zo. Als de koppakking lek is, zie je zo het koelwater in het expansievat naar boven komen of luchtbellen.

Gr.

Petje57 0
badge

14 jaar

Als de waterpomp defect is dan wordt het binnen in de auto toch ook niet warm?
Overigens wordt de motor niet warmer dan 95 graden.

sx00682 0

14 jaar

Nee hoor.....zo werkt dat niet altijd. Defect wil in dit geval niet zeggen dat de waterpomp niet werkt. Als de asafdichting van de pomp lekt, dan is de pomp ook "defect". Idem dito met een lager van de pomp. Als deze erg lawaai maakt, is de pomp ook defect maar kan nog best z'n werk goed doen.
Temperatuur is oke.

Petje57 0
badge

14 jaar

Interessant... ik hoor sinds kort wel duidelijk als ik de climat control aanzet een zoemend geluid (klinkt als lagers die gesmeerd moeten worden).
Kan dit ook een indicatie zijn van een defecte waterpomp?

sx00682 0

14 jaar

Dat is de aircopomp die je hoort. Heeft niets met de waterpomp te maken.

Petje57 0
badge

14 jaar

Gooi er maar zo'n pil van Valma in (bij de Karwei) geen Bar's leak.
Je hebt een kleine lek tussen het olie en waterkanaal. Het beetje water verdampt in het warme blok en verlaat via de carterontluchting het blok. Gevolg geen zichtbaar waterverlies.
Deze goedkope oplossing werkt afdoende voor circa 2 a 3 jaar.

Mistral 0

14 jaar

Gooi er maar helemaal niks in, dat zal je na verloop van tijd duur komen te staan! Die troep maakt wel meer dicht dan een gaatje, je kachelradiateur zal er als eerste aangaan..( Dicht zitten )

stefan84 0

14 jaar

Ik heb mij zojuist ingeschreven bij een auto hobbyclub waar ze alle gereedschappen en 6(!) bruggen hebben... en mag zaterdagochtend beginnen met onderzoeken...leuk...

Er lopen daar ook professionele monteurs rond, dus dingen echt verkl... kan ik niet.
Ik hou jullie op de hoogte.

sx00682 0

14 jaar

heel verstandig

kleijn 0

14 jaar

soms lekt een koelsysteem gewoon via de dop van het koelvloeistof reservoir en bij sommige merken/typen scheuren ze ook wel eens, met lekkage als gevolg. Een andere dop kost je de kop niet ;-)

sjaak10918 0
badge

14 jaar

Ik zag idd dat rondom de dop van het reservoir scheurtjes zitten, je gaat mij toch niet zeggen dat het zo simpel is...
Als ik druk op het systeem zet zou ik dat dan daar moeten zien?

sx00682 0

14 jaar

Het zou goed kunnen dat je het ziet als hij daar lekt of gelekt heeft, in het laatste geval zie je meestal een aanslag langs de dop of het reservoir zitten.

stefan84 0

14 jaar

Ziet er idd wat aangeslagen uit, heb ondertussen een ander reservoir ga deze asap plaatsen.

(Ondertussen heb ik bijna die gehele Omega opnieuw opgebouwd...iemand kopen?)

sx00682 0

14 jaar

De onderdelen of de hele auto ? :-) haha..

stefan84 0

14 jaar

Na een lange rit (en dus een hete motor) hoor ik bij het reservoir een duidelijk sissend geluid (bij een motor die uit staat).
Nu ga ik dit reservoir morgen vervangen maar kan hier zoveel koelvloeistof verdwijnen? De scheurtjes zitten aan de bovenkant van het reservoir waar het koelvloeistof niet komt...

Per rit (tussen de 20 - 50 KM) verdwijnt er zo'n 1 cm koelvloeistof uit het reservoir (deze vul ik tot de helft = het aangegeven niveau).

sx00682 0

14 jaar

Je hoort nu de aanwezige druk die op het systeem staat ontsnappen, omdat de dop of het reservoir kapot is, en ja.. je kan meer kvs verliezen op deze manier dan je denkt..

stefan84 0

14 jaar

kan ook de dop van het vloeistof reservoir zijn dat het rubber kapot is zodat zijn druk niet of moeilijk weg kan
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

Ik weet het niet meer...
Heb ondertussen een nieuw reservoir + dop gemonteerd, het gehele koelsysteem gereinigd en 8,5 liter nieuwe vloeistof er in gedaan.
Het systeem 1 uur onder druk (1 bar) laten staan en de drukmeter liep niet terug.
Nadat ik de wagen in het weekend heb gebruikt heb ik hem de rest van de week niet meer aangeraakt. Na 7 dagen stond er nog een ernorme druk op het reservoir, ik trek dan de conclusie dat er geen lek is (anders was er na 7 dagen geen druk meer, toch?)

Maar wat blijkt de koelvloeistof verdwijnt als sneeuw voor de zon ???? HELLUPPPP.....

sx00682 0

14 jaar

1 Bar is veel te weinig, zet er maar eens meer druk op om te beginnen, doe de test anders nog eens bij warme motor.

Of laat eens een lek test doen, zoveel druk op het systeem en dat na een week stilstaan is zowiso al niet normaal..

stefan84 0

14 jaar

Beste Stefan, ik voel mij bevoorrecht met een privé professional... :-)

Op de dop van het reservoir staat max 1.4 BAR en dus ben ik er iets onder gaan zitten.
Moet die druk na 7 dagen volledig weg zijn? En zoja gaat dit via de dop?
En kan ik nu wel concluderen dat de koppakking goed is? Ik verlies geen druppel olie.

Ik ga trouwens over 2 weken de distributieriem vervangen en daarbij ook de waterpomp, wellicht zit daar het probleem...

sx00682 0

14 jaar

Als het goed is staat op de meter een schaalverdeling, en zie je ook dat het rode gedeelte een stuk hoger ligt, mocht de druk in het koelsysteem te hoog oplopen, in dit geval boven de 1.4 bar, dan drukt hij de koelvloeistof eruit via het overdrukventiel in de dop..

Je mag rustig wat meer druk op het systeem zetten, zeker om een lekkage op te sporen.

Wel belangrijk is om te weten waar die koelvloeistof verdwijnt, anders ga je dalijk een hoop vervangen en kosten maken, en is je probleem nog niet verholpen.

Voor een defecte koppakking hoef je geen olie te verliezen..

Ben benieuwt..

stefan84 0

14 jaar

Nou ik heb zojuist een CO-test laten doen (was eigenlijk niet meer nodig aangezien de koelvloeistof uit het reservoir spoot!!)... en ja hoor... ik heb een uitdaging... de koppakking is zo lek als maar kan zijn...damn...

Gelijk maar de autohobbyclub gebeld met de mededeling dat ik aanstaande zaterdag niet de distributieriem kom vervangen maar wel wat extra onderdelen wil bestellen en een andere afspraak wil maken om...zucht... ongeveer het hele blok uit elkaar te halen...

sx00682 0

14 jaar

gelukkig maar een twee liter en geen v6

kleijn 0

14 jaar

Hmmm... sprak net een monteur en die had het over een eventuele defecte kop (scheur)...slik...
Hoe groot is de kans dat dit bij mij ook het geval is? Komt dit dan vaak voor bij een X20XEV blok?

sx00682 0

14 jaar

Als je straks de kop eraf hebt, controleer dan meteen of de cilinders niet zijn uitgesleten.
Heb dit onlangs nog gezien bij een X20XEV-blok (met 150.000km op de teller).

Grt,
Hans.

hwnmuijs 55

14 jaar

En bij twijfel de kop even laten afpersen..

stefan84 0

14 jaar

is de kop wel kapot op de sloop zijn ze niet zo duur
dus een sloper
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

Een (sl)opel :)

stefan84 0

14 jaar

Die Omega van mij is zometeen geld waard... Tjing Tjing....

sx00682 0

14 jaar

Nou de Omega is weer klaar, helaas heb ik zelf (door lichamelijke klachten) niet echt veel mee kunnen helpen, en dus weinig kunnen leren.

Wat is allemaal gedaan en natuurlijk wat heeft het gekost:

- kop gevlakt en afgeperst
- nieuwe koppakking + trekbouten
- nieuwe klepdekselpakking
- distributieriem + multiriem vervangen
- waterpomp + spanrollen vervangen
- 8½ liter koelvloeistof

Inclusief arbeidsloon kost mij dit.... € 930,-

Is een boel geld maar je hebt er geen nieuwe auto voor, enne de gedachte dat ik bij de officiele Opel dealer dik het dubbele kwijt geweest zou zijn verlicht de pijn enigzins.

sx00682 0

14 jaar

Het volgende euvel... [b](wat een kl...te auto!!!)[/b]

Wanneer mijn motor koud is en dus de automatische choke aanstaat en ik ga rijden slaat 'ie minimaal 1 keer af en houdt ' ie enorm in gedurende de eerste 50 meter.
Laat ik de motor eerst stationair lopen totdat de automatische choke uit gaat kan ik zonder problemen wegrijden.

Bovenstaande deed 'ie overigens al voor de motor revisie.

Wie-o-wie kan mij zeggen wat dit nu weer is...

sx00682 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.