Opel Vectra: Lekke koppakking? Of toch wat anders

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z1.8Xe

Ik heb nog geen geconstateerd probleem, alleen een vermoeden wat ik hier probeer te verklaren:



Sinds anderhalve maand heb ik een Vectra-C met de Z1.8XE Motor.
Omdat er een onduidelijkheid in het onderhoudsschema zat en we gelijk met de wagen op vakantie wilden, heb ik gelijk maar de olie, en alle filters vervangen.
Wat me opviel is dat er meer dan een halve emmer olie uit het carter kwam (gok een litertje of 6).

op dat moment niet echt bij stil gestaan, en nieuwe olie op pijl afgevuld.

Nu 4000 km later merkte ik op dat ik ineens een half litertje koelvloeistof kwijt ben. Dit heb ik bijgevuld en verder niets aan de hand dacht ik.

Vandaag olie-peil gecontroleerd (maandelijks doe ik dat) en ik zie dat het olieniveau boven de max staat.
Onmiddelijk moest ik denken aan de grote hoeveelheid olie die erin zat: Doorgeslagen koppakking!

Het vreemde is dat ik buiten het hierboven geconstateerde geen andere aanwijzingen heb die hier op duiden:


* motor loopt netjes en heel zacht
* geen witte rook bij het starten
* geen zichtbare slugde onderaan olievuldop
* geen geknetter wanneer ik aansteker onder peilstok houd
* zo op het eerste gezicht geen bruine drek in het koelmiddel
* Na rit van 30 minuten (woon-werk) kan ik de vuldop het koelmiddel losdraaien. Er is een kleine druk-ontlading, maar niks kookt.
* Koelmiddel slangen staan niet onder druk als motor loopt, en zijn gewoon in te knijpen.
* Olievuldop ruikt naar brandige olie
* Koelmiddelvuldop ruikt zoet/chemisch (roze koelmiddel)


Wat wel zo is, is dat het koelmiddel reservouir zweterig is. Deze heb ik al enkele malen met een doek drooggemaakt.



Nu zit ik hier erg over in, aangezien het flink balen zou zijn als de wagen voor een nieuwe koppakking weg moest. Ik heb deze gekocht om minstens 5 jaar als betrouwbare gezinsauto te dienen, en heb ook al een afspraak staan om LPG in te bouwen.
Wie weet wat er aan de hand is?

Voor de zekerheid heb ik gisteravond het te veel aan olie afgeheveld. Peilstok staat nu op 4/5. Zo kan ik in de gaten houden of het meer word.

mclambo

Geplaatst door mclambo (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

als je oliepeil stijgt en je koelwaterniveau daalt zal het inderdaad toch wel zo zijn dat er koelvloeistof bij je olie komt,maar als het goed is moet je dit toch wel kunnen zien als je alles aftapt in een grote pan zie je dan geen kringen(net als in de soep) of enige aanduiding van koelvloeistof,en de koppakking kan op verschillende manieren doorslaan het hoeft niet altijd zo te zijn dat de koelvloeistof in de cilinders komen

mclambo (0), 15 jaar geleden

Ik heb hier in verschillende andere topics gelezen dat ik naar de (betere) garage kan gaan om de motor af te laten persen.

Hoe gaat dit in zijn werk, en waar let men op tijdens het afpersen?

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

dan zetten ze druk op je koelcircuit met een handpompje en kijken ofdat het koelwater na een tijdje wegzakt

mclambo (0), 15 jaar geleden

Dat kan ik van het weekend wel eens laten doen. Als het goed is, moet het dus niet zakken. (kan ook niet iets zakken door het uitzetten van de slangen?)

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

nee moet gewoon op peil blijven,uitzetten van de slangen is denk ik niet zichtbaar in het niveau

kleijn (0), 15 jaar geleden

vroeger hielden ze een aansteker op het peil stok bij de olie als het dan knetterde bij het verbranden zat er water in de olie wat duidt op een kapotte koppakking

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

heeft hij al gedaan ,,is geschreven,,.hoeft niet meteen je koppakking te zijn condens komt er altijd wat in je olie zeker met rijden op korte stukken[quote=kleijn]vroeger hielden ze een aansteker op het peil stok bij de olie als het dan knetterde bij het verbranden zat er water in de olie wat duidt op een kapotte koppakking[/quote]

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=robby10030]heeft hij al gedaan ,,is geschreven,,.hoeft niet meteen je koppakking te zijn condens komt er altijd wat in je olie zeker met rijden op korte stukken[quote=kleijn]vroeger hielden ze een aansteker op het peil stok bij de olie als het dan knetterde bij het verbranden zat er water in de olie wat duidt op een kapotte koppakking[/quote]
[/quote]
ja was maar een grapje ik stam nog uit de tijd van de admiral

mclambo (0), 15 jaar geleden

Nou, het is er nog niet van gekomen om het af te persen, maar ik denk al dat ik weet wat er aan de hand is:

De auto begint nu zichtbaar te lekken. Op zich vervelend, maar het geeft mij wel een idee wat er kapot is.

Er lekt koelvloeistof uit het puntje van de neus. Onderkant van de koelwater radiateur is helemaal nat. :(


Iemand ervaring met het vervangen van deze?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.