close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Noodprogramma

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 TDI

Sinds kort gaat de motor, zonder een verklaarbare reden, over op noodprogramma. Plots valt het vermogen weg en er brand een lampje in de kilometerteller met een moersleutel erop. In de garage hebben ze een klep gekuist waar roet zou aankleven. Dit heeft niets uitgehaald. Vorige week werd een sensor vervangen. Dit heeft ook niets uitgehaald. Heeft iemand hier ervaring mee en wat staat er mij te doen? Ik heb de indruk dat de garagist ook voor een raadsel staat.

Geplaatst door

passepartout (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Graag de foutcode's

berendonck 0
badge

16 jaar

Het komt nog wel eens voor dat er een vacuüm aansluiting lekt hier of daar.
Kijk eens of je geen gescheurde slangetjes tegen komt onder de kap.
En idd. met de foutcode's er bij is het wat makkelijker om advies te geven.

gr, steef.

SV 0
badge

16 jaar

Als code wordt 234 opgegeven.
Met als opmerking: Negatieve afwijking circuit laadlucht regeling
DIC statuus - Niet aanwezig.

[quote=berendonck]Graag de foutcode's[/quote]

passepartout 0

16 jaar

Als code wordt 234 opgegeven.
Met als opmerking: Negatieve afwijking circuit laadlucht regeling
DIC statuus - Niet aanwezig.


[quote=SV]Het komt nog wel eens voor dat er een vacuüm aansluiting lekt hier of daar.
Kijk eens of je geen gescheurde slangetjes tegen komt onder de kap.
En idd. met de foutcode's er bij is het wat makkelijker om advies te geven.

gr, steef.[/quote]

passepartout 0

16 jaar

Een probleem met de turbodruk dus.
Dat kan meerdere oorzaken hebben.
vacuüm lekkage, defecte vacuümklep ,lekkende vacuümdoos van de turbo, slechte vacuümpomp.
Ook kan de laaddruksensor het probleem zijn of de turbo verstelling zit vast.
De opmerking die er bij staat doet denken aan de regeling van de turbo zelf.
Zoek maar eens op code P0234 hier op de site dan zie dat er meerdere oorzaken kunnen zijn.

GR, steef.

SV 0
badge

16 jaar

Ik ben absoluut niet zeker, maar heeft de 2.2DTI geen wastegate ipv variabele turbo-regeling...

"Negatieve afwijking circuit laaddruk regeling" lijkt mij op een lek in het inlaatkanaal tussen LMM en laaddruksensor. De waardes van deze 2 sensoren liggen dan te ver uiteen en de motor gaat in noodloop.

Kan je eens beschrijven wanneer dit probleem net voorkomt? Is het wanneer je veel power van je motor vraagt (bijvoorbeeld bij versnellen van 120 naar ??? in 5de)? Of misschien komt het altijd voor?

JoeNeL 0

16 jaar

heb deze code okk gehad turbo vervangen en opgelost
80000km verder weer zelfde heb veer geplaatst en is ook opgelost blijken schoepjes in turbo te zijn die vastkomen

[url=http://img155.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img155.imageshack.us/img155/1002/...[/img][/url]

ondertussen de wagen al 215000km gedaan

LOTUS 0
badge

16 jaar

Het probleem zit hem in een lekke turboslang. In het rubberen deel zitten hele kleine haarscheurtjes waaruit lucht ontsnapt. De motor mist dan druk en schakeld over op een noodprogramma. Als je dan weer start is dit gereset maar komt later op enig moment weer terug.
De monteurs van Opel kunnen dit meestal niet vinden en na erg veel onderzoek komen ze er wel achter.
De oplossing is om het gehele rubberen turbodeel te vervangen (let op: het originele opel onderdeel is in 2007 vervangen door een nieuw verbeterd type) en ik weet wel waarom.
Dit is bij uw dealer bij de 2.2dti motor een bekend probleem (= garantie want een produktiefout)

Er is geen aantoonbare oorzaak. De motor kan in noodprogramma slaan bij het optrekken, maar evengoed plots na 1 uur aan constant aan 120 km/p.u met cruisecontrol. Het is reeds gebeurd aan een constante snelheid van 90 km/p.u.

[quote=JoeNeL]Ik ben absoluut niet zeker, maar heeft de 2.2DTI geen wastegate ipv variabele turbo-regeling...

"Negatieve afwijking circuit laaddruk regeling" lijkt mij op een lek in het inlaatkanaal tussen LMM en laaddruksensor. De waardes van deze 2 sensoren liggen dan te ver uiteen en de motor gaat in noodloop.

Kan je eens beschrijven wanneer dit probleem net voorkomt? Is het wanneer je veel power van je motor vraagt (bijvoorbeeld bij versnellen van 120 naar ??? in 5de)? Of misschien komt het altijd voor?[/quote]

passepartout 0

16 jaar

De aantoonbare oorzaak is echt te vinden in haarscheurtjes in de rubberslang. Vanaf de turbo loopt een metaalslang welke over gaat in een rubber slang. Deze slang is poreus en verliest lucht.
Ik herken de symptomen. Bij voorzichting optrekken gaat het vaak goed maar als je iets meer vermogen gebruikt dan gaat het storingslampje weer branden en gaar de motor over op noodprogramma. Dan op de snelweg kan het ineens het lampje weer uit gaan maar bij fel gasgeven is het weer hetzelfde liedje. Dit komt simpelweg door het verlies van lucht wat gemeten wordt en als storing gesignaleerd wordt.
Alle kleine slangetjes zijn bij mij vervangen maar niets hielp totdat ik in Spanje een monteur 2 dagen heb laten zoeken (want je gaat met caravan en kapotte turboslang NIET naar huis rijden toch?)
Bij mij moest de gehele set vanaf de turbo vervangen worden (is 1 artikel bij Opel) maar ik denk als je dit goed overlegt bij de dealer je best wel alleen de rubberen slang kunt bestellen en laten vervangen (moet minder dan 100eurie kosten want een beetje coulance van opel mag ook wel in deze)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.