Als de ene xenonkoplamp wit licht uitstraald en de andere een beetje naar de blauwe kant toe uitstraald, is dit dan apk afkeur of niet.
Vorig jaar WEL goed gekeurd bij garage die de auto apk keurde voor aankoop.
Geen wijzigingen uitgevoerd in de tussentijd.
Nu bij fastfitter afkeur, kost wel ff 350 eurie's deze "geintje's.
Fijn he die "merkgarage's".
Wie weet de regels indeze van afkeur?.
Hartelijk dank voor de moeite.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moi,
Ze moeten beide dezelfde lichtkleur hebben. Ik ben bang dat dit afkeur is.
Groet,
Bert
wellicht is hier in het verleden al eens 1 xenon lamp vervangen, en ja dan kun je kleurverschil krijgen door het verschil in branduren...of er is een lamp gemonteerdt van de verkeerde kleur..
lijkt me niet dat dit apk afkeur is,
Keuringseis 5.*.55 lid 4 moeten lichten met dezelfde functie van gelijke grootte, kleur en sterkte zijn. 2x geel of 2x wit zijn toegestaan.
Gr. paul
Er is nog een derde lichtbeeld. Ook asymmetrisch, maar afwijkend van het gangbare lichtbeeld. Dit derde lichtbeeld komt onder meer voor bij xenonverlichting. Daarbij zien we een horizontale lijn, een schuine lijn en weer een horizontale lijn. Bij xenonverlichting is het gebruikelijk dat de auto een systeem heeft dat de dimlichtafstelling automatisch aanpast aan de beladingstoestand van de auto. Voor de APK is dat systeem echter geen controlepunt.
Voorschrift Asymmetrisch lichtbeeld Symmetrisch lichtbeeld Asymmetrisch lichtbeeld (o.a. xenon)
Plaats lichte vlak Onder het donkere Onder het donkere Onder het donkere
Licht/donkerscheiding Duidelijk Duidelijk Duidelijk
Min. daling van lichtbundel Minimaal 0,5 cm/m Minimaal 0,5 cm/m Minimaal 0,5 cm/m
Max. daling van lichtbundel Maximaal 4 cm/m Maximaal 4 cm/m Maximaal 4 cm/m
Horizontale deel van lijn Grotendeels links van de verticale hartlijn N.v.t. Grotendeels links van de verticale hartlijn
Snijpunt horizontale en schuine lijn Niet links van de verticale hartlijn N.v.t. Niet links van de verticale hartlijn
Kleurverschil maakt dan ook geen verschil.
[quote=Mr.Volt]Er is nog een derde lichtbeeld. Ook asymmetrisch, maar afwijkend van het gangbare lichtbeeld. Dit derde lichtbeeld komt onder meer voor bij xenonverlichting. Daarbij zien we een horizontale lijn, een schuine lijn en weer een horizontale lijn. Bij xenonverlichting is het gebruikelijk dat de auto een systeem heeft dat de dimlichtafstelling automatisch aanpast aan de beladingstoestand van de auto. Voor de APK is dat systeem echter geen controlepunt.
Voorschrift Asymmetrisch lichtbeeld Symmetrisch lichtbeeld Asymmetrisch lichtbeeld (o.a. xenon)
Plaats lichte vlak Onder het donkere Onder het donkere Onder het donkere
Licht/donkerscheiding Duidelijk Duidelijk Duidelijk
Min. daling van lichtbundel Minimaal 0,5 cm/m Minimaal 0,5 cm/m Minimaal 0,5 cm/m
Max. daling van lichtbundel Maximaal 4 cm/m Maximaal 4 cm/m Maximaal 4 cm/m
Horizontale deel van lijn Grotendeels links van de verticale hartlijn N.v.t. Grotendeels links van de verticale hartlijn
Snijpunt horizontale en schuine lijn Niet links van de verticale hartlijn N.v.t. Niet links van de verticale hartlijn
Kleurverschil maakt dan ook geen verschil.[/quote]
Heb je keurig opgezocht... ;)
Daar hebben we computers voor toch?
Het betreft info waarbij ik baat heb. Alle vragen en antwoorden zijn overigens de moeite waard.
Succes in ieder geval.
en als iedereen dan weer klaar is
er staat ook dat de lampen dim en grootlicht wit licht moeten uitstralen
Maar er staat ook geel:
[i]De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of [color=#FF9900]geel stralen[/color].Toelichting: Wit licht is opgebouwd uit meerdere kleuren. Hierdoor kan het voorkomen dat op het koplamptestapparaat een blauwe, groene, gele, oranje of rode kleur is te zien. Deze kleur op het scherm van het koplamptestapparaat is acceptabel mits de kleur van het licht op de vloer of het wegdek wel wit is.[/i]
En er staat ook dat op het koplampapparaat kleuren te zien mogen zijn, als de kleur op het wegdek maar wel wit (nu weer ineens geen geel) is. Zou je daaruit de conclusie kunnen trekken dat het voor Jan Baars geen afkeur is? Beide zijn immers uiteindelijk wit, dus geen verschil.
Ik ben maar een leek, en al helemaal geen keurmeester. Ik weet dus niet precies hoe deze regeltjes uitgelegd moeten worden.
17 jaar
wit licht uitstralen
dwz ook op het test apparaat mag je geen kleurtjes zien
zo ja
AFKEUR
en als je t niet geloofd
effe steekproefje aanvragen
Ja ja Jerry Je hebt helemaal gelijk.. Dan keur jij maar alle auto's af die een verkleuring laten zien op het koplampapparaat (Pak maar eens een auto met origineel xenon).. Ik doe het niet en heb er nog nooit problemen mee gekregen..
Lampjes zijn via Ebay voor schappelijke prijs te krijgen.
dan Osram D2s lampjes bestellen, deze geven veel meer licht dan origineel (zijn wel legaal overigens)
Willem
Ik wil het allemaal best geloven hoor.
Dit lees ik op de site van innovam. Geloven of niet?
Vraag:
[i]Overeenkomstig keuringseis 5.*.55 lid 4 moeten lichten met dezelfde functie van gelijke grootte, kleur en sterkte zijn. Bij de APK wordt het standpunt ingenomen dat als er 4 gelijknamige lichten gemonteerd zijn, bijvoorbeeld 4 grote lichten, bovenstaande eis per paar geldt (symmetrisch t.o.v. midden voertuig). Een paar kan dus wit van kleur zijn en het andere paar geel. Waar kan ik dit standpunt terug vinden in de Regelgeving APK?[/i]
Antwoord:
[i]De basis van dit standpunt is EG richtlijn 76/756 EG en is derhalve niet opgenomen in het APK boek. Volgens deze richtlijn vindt de beoordeling als volgt plaats:
Kleur dimlicht wit of geel
Kleur grootlicht wit of geel
Kleur mislampen voor wit of geel[/i]
[i]Deze beoordeling staat los van het beoordelen van verlichting welke getoetst wordt aan de 60% regeling ter bepaling van het aantal lichten.
Vanaf 01-01-2008 (aanvulling 13 APK regelgeving) zijn het groot-, dimlicht en mistlampen aan de voorzijde niet meer uitgezonderd van de 60% regeling bij de beoordeling van het aantal lichten. Indien er meerdere verlichting beoordeeld wordt onder de 60% regeling, dan wordt dit gezien als één licht en moeten dan ook dezelfde kleur hebben.[/i]
Zoals ik al zie ik ben absoluut geen keurmeester of zo. Wellicht begrijp ik iets niet goed, of zie ik iets over het hoofd.
Zelf heb ik Philips Nightguide; verkleuring van blauw naar geel. Dit zou dan volgens Jerry een afkeur zijn?
Voor de vraagsteller is overigens slechts relevant of er nu wel of geen kleurverschil is volgens de normen. (uiteindelijk stralen zijn beide lichten wit)
17 jaar
Grootlicht mag van kleur afwijken tov Dimlicht.
alleen Dimlicht mag niet tov Links / Rechts afwijken.
Dus als je een Blauwige Xenon pit en een Gelige Xenon pit hebt dan mogen ze dit gewoon afkeuren.
Dus als je links een 6000K lamp hebt behoort deze ook rechts geplaatst te worden (6000K = kleur temperatuur)
Vaak als je een oude ne nieuwe Xenon lampje hebt, krijg je een behoorlijk kleur verschil.
Willem
Ik kon het niet laten, en ben nog even wezen zoeken. Op de site van de RDW vond ik het volgende:
[i]Keuringseisen: Wijze van keuren:
Artikel 5.2.53 - kleur
1. De grote lichten, dimlichten, stadslichten en Visuele controle, waarbij de desbetreffende
achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit verlichting wordt ingeschakeld. Voor de controle
of geel stralen. van de achteruitrijlichten wordt de achteruitrij-
Toelichting versnelling en zo nodig het contact ingeschakeld.
Wit licht is opgebouwd uit meerdere kleuren. Hier- Indien noodzakelijk wordt achteruit gereden.
door kan het voorkomen dat op het koplamptestapparaat
een blauwe, groene, gele, oranje of rode
kleur is te zien. Deze kleur op het scherm van het
koplamptestapparaat is acceptabel mits de kleur van
het licht op de vloer of het wegdek wel wit is[/i]
Hieruit zou je toch de conclusie kunnen trekken dat, als het licht op de vloer of het wegdek wit is, dat je de auto dan kan goedkeuren?
Dit pdf-bestand is van 12-2006. Misschien is er ondertussen het een en ander veranderd.
17 jaar
Nee het is conform de europese richtlijnen. De kleuren waarover wij het hier hebben vallen niet onder de APK-beoordeling.
[quote=Mr.Volt]Nee het is conform de europese richtlijnen. De kleuren waarover wij het hier hebben vallen niet onder de APK-beoordeling.[/quote]
We [b]hebben[/b] het hier over de APK-beoordeling.
17 jaar
Correct en de daarvoor geldende wettelijke regels zijn vastgesteld in het kader der Europese wetgeving.
Wat de keurmeester ervan vindt doet geheel niet terzake. Indien de regelgeving er niet in voorziet kan de keurmeester er geen voertuig op afkeuren. Doet deze dat toch dan kunt u daartegen bezwaar maken.
Xeono verlichting heet op elke invalshoek andere kleurvorming. Daarop kan men geen afwijkende wetgeving bedenken.
't Is weer een mooi verhaal prof. Volt. Vraagsteller schiet er geen barst mee op.
Die wil weten wat de keurmeester in dit geval mag en moet doen.
17 jaar
Klopt en dat antwoord is ondubbelzinnig gegeven.
De wetgeving voorziet niet in de mogelijkheid voor een APK-keurmeester om het onderhandse aspect af te keuren.
[quote=Mr.Volt]... het onderhandse aspect af te keuren.[/quote]
Het gaat hier om een Opel Vectra.
17 jaar
helemaal in t begin werdt gesteld dat 1 lamp wit en de andere blauw(ig) licht uit straalde
en wat ik schreef kleurtjes dus meerdere
ls er een gloed /kleur meekomt ok dan kijk je op de mmuur en als dat wit is ok
anders bij kleurtjes afkeur
en geen wet of europees
gewoon apk boek en klaar
als je wet wil hanteren ga je naar brussel en vecht t daar aan
tot die tijd staat t in de apk regels en daar heb je mee te maken
niet met een wet of wat dan ook
al zegt denhaag paars is goed het boek zegt wit en dan is t wit
Wees gegroet mijne heren en dames.
Ik sta een "beetje" te kijken dat U allen zich zonder vervelende ondertoon naar elkaar toe zich over mijn lampprobleem buigt.
Opvallend hierbij is dat U allen niet tot een eensluidende conclusie komt.
Let wel , dit is mijn conclusie indeze.
Zo zie je maar weer dat een soms simpele vraag veel stof kan opwerpen, leuk he.
Daarom wil ik U allen heel hartelijk danken voor uw bijdrage indeze.
Het vraagstuk is denk ik nog niet helemaal opgelost maar ik heb mijn verlies maar geaanvaard en besloten
om deze topic maar als gesloten te beschouwen.
Nogmaals heel hartelijk dank.
17 jaar
Formeel omschreven en u heeft gelijk hoor, ik reageer al niet meer.
Beste Jan Baars,
Het lijkt me dat het erop neer komt dat, als de ene lamp wittig licht uitstraalt en de andere blauwig licht. En dit verschil zichtbaar is op vloer, wegdek of muur oid. Dat dan de afkeur terecht is. We hebben de koplampen niet gezien, vandaar de verwarring, lijkt me.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar