auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra 1993: Locatie nokkenassensor Astra F C1.6NZ

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: C1.6NZ, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 55

Ik wil de nokkenas sensor vervangen maar kan die niet vinden.

Kan iemand mij mij hopelijk vertellen waar de nokkenassensor van een Astra F met motorcode C1.6NZ E2 kan vinden als ik voor de auto sta en in het motorcompartiment kijk?

Alvast mijn hartelijke dank!

Geplaatst door

realcestmoi (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik geloof niet dat een astra van 1993 een nokkenassensor heeft .
Wat is de klacht ?

I waag wel eens een gokje maar niet met mijn geliefde automobiel dus dus ik heb deze op aanraden na en diagnose van de ANWB monteur bij Autodoc met invoer van het kenteken van de 93' Astra f besteld hoor de auto heeft wel degelijk een nokkenassensor en de juiste ligt hier nieuw in verpakking.

Dusik hoop dat iemand met kennis van zaken een juist antwoord kan geven waar deze zich op de C1.6NZ motor bevindt zodat ik deze kan plaaatsen.

realcestmoi 0

2 jaar

Heeft ie idd volgens mij ook niet. begrijp ook niet hoe je weet dat je een onderdeel moet vervangen als je deze niet weet te vinden. dan is er iig geen diagnose gesteld volgens mij.

zonder diagnose ben je domweg aan het gokken en dat kan een duur grapje worden dat begrijpt ieder logisch nadenkend mens.

realcestmoi 0

2 jaar

Als ie er idd op zit,(wat ik nog steeds betwijfel) zit ie aan de distributiezijde aan de achterkant in de cilinderkop.

Beste harry, Bedankt voor je antwoordd maar als je het betwjfelt hoe kan je dan zeggen dat deze aan de distributiezijde aan de achterzijde van het cylinderkop zou zitten? Dat is dan bij het shutbord dus?

En ik check altijd even als ik ook maar zou twijfelen zie foto

realcestmoi 0

2 jaar

DELPHI SS10885 Nokkenassensor 
Artikelnummer: SS10885

Kabellengte [mm]: 475
Aantal gebruikte contacten: 3
TecDoc-motornummer: C 16 NZ
DELPHI: Nokkenassensor
productnummer: SS10885
onze prijs: 25,44 €
Artikelnummer producent: SS10885
Producent: DELPHI
EAN nummer: 5012759465974
Conditie Geheel nieuw

Gebruiksnummer: DELPHI SS10885
EAN: DELPHI 5012759465974

realcestmoi 0

2 jaar

https://ibb.co/yq9qPQH

realcestmoi 0

2 jaar

de foto is volgens mij van een 16klepper, dat is de c16nz niet dacht ik. Ik dacht ook dat deze c16nz nog een verdeler had met een ontstekingsmodule erin. dan heeft ie geen nokkenassensor. Deze motor is er volgens mij ook met een dis-bobine welke er wel een zou kunnen hebben op genoemde plaats. Het is lang geleden, dus ben niet geheel zeker van mn opmerkingen. We zien helaas wel vaak dat diverse sites voor autoonderdelen componenten aangeven die verkeerd zijn of geheel niet op berteffend voertuig zitten. Maar goed, de sensor moet een signaal krijgem van de nokkenas of het nokkenastandwiel, dus daar in de buurt miet ie zitten. de sensor op jou foto zit achter de distributiekap.

Bedankt voor het antwoord er staat duidelijk in vermeld dat het motortype C 16 NZ is en dat is de motor die ik heb

realcestmoi 0

2 jaar

Is dat ook de sensor die je nu thuis hebt liggen dan? De kabel hiervan komt aan de achterkant uit de distributiekap, dus dat kun je zo zien. Maar zoals reeds eerder gevraagd, wat is nu eigenlijk het probleem met de auto?

Bedankt voor het antwoord.

De auto heeft onsteking verdeelkap en met rotor, niet electronisch aangestuurd dus.

ANWB diagnose na een half uur onderzoek krijgt geen benzine en geen vonk ,zou volgens oud Opel monteur de ANWB monteur dus de nokkenassensor of computer moeten zijn. Computer kan ik uitbouwen en doorsolderen als het niet de nokkenas mocht zijn vaak geven de solderingen het op de printplaten op als ze oud wordeng , voorheen Astra G diesel vile dood en starte niet meer brandstofpomp edu doorgesoldeerd en liep weer als een zonnetje.

Motoro liep voorheen al een poosje slecht soms afslaan, vol gas geven en dood slaan, half gas was dan geen probleem, plots snel stationair lopen of gwoon normaal functioneren gebeurde ook.

Nadat ANWB geweest was heeft auto 2 keer wel weer gestart tijden koude periode, sloeg gisteren weer af en wilde niet meer starten.

realcestmoi 0

2 jaar

Je hebt dan een verdeler met een ontstekingsmodule erin zeker? deze niet gewoon defect? Deze heeft dan geen nokkenassensor. Bedoeld de anwb-man niet de eventuele hall-gever in de stroomverdeler?

nee hij heeft duidelijk gezegd als oud monteur werkzaam bijde opel dealer de nokkenassensor defect of computer en heeft de brandstofpomp gechekt of deze werkte onder de achertbanken dat was een hoorbare ja en de bobine gechekt op vonk en dat was nee geen vonk en leidig brandstof los gehad en geen benzine toevoe en heeft goed naar de mortor gekene en wit dat het 16cnz was en metingen gedaan en gaf daarop die diagnose

realcestmoi 0

2 jaar

Ok, sorry, maar dan weet ik verder even geen oplossing voor je. laat de afloop even weten svp.

volgens de ANWB was de grootste kans leterlijke een defecte nokkenassensor daar de motor geen vonk en geen benzine kreeg of de computer, ik neem aan dat een oud monteur van een Opel dealer die bij de ANWB nu als monteur werkt toch wel weet wat een CN16z motor is toch?Ik heb geen verstand van ontstekingen al wat ik weet is dat er een verdeelkap is en er een rotor inzit en deze ijn beide verneiwu aslook de bougies, bij vochtig weer starte de auto tot voor kort prima
dus geen poreuze bougiekabels of bobine kabel

realcestmoi 0

2 jaar

Astra f 10 polige diagnose stekker zie 92 dat is de nokkenassensor

Motorkontrollleuchte an? Keine Lust gleich zum Opelhändler zu fahren und möglicherweise viel Geld zu lassen?
Dann seid Ihr hier richtig, Ich erkläre euch auf hier wie Ihr ganz einfach den Fehlerspeicher eures Opels
auslesen könnt. Die Erklärung bezieht sich auf den Opel Astra F, aber im grunde ist das bei jedem "alten" Opel gleich.

Beim Opel Astra F befindet sich der Diagnosestecker am Sicherungskasten auf der linken Seite. Da schaut Ihr erst einmal welchen Diagnosestecker Ihr besitzt. Es gibt 2 verschiedene:

1. Vorfacelift bis ca Ende `94: 10polig


Beginnen wir mit dem 10pol Diagstecker:
Um den Fehlerspeicher beim 10poligen auszulesen, müssen die Pins A und B (siehe Bild) mittels einer Büroklammer oder einem Stück Draht gebrückt werden.

Bild

Wenn die Pins gebrückt sind muss man nur noch die Zündung einschalten und auf die Motorkontrollleuchte achten.
diese signalisiert nun durch Blinkzeichen den Fehlercode, als erstes wird Code 12 (Diagnosebeginn) ausgegeben.
Die Ausgabe bei code 12 erfolgt beispielsweise folgendermaßen: *blink* *pause* *blink* *blink*
Jeder Code wird 3x angezeigt, also bei jedem Diagnosebeginn wird 3x die 12 ausgegeben, danach dann der oder die eigentlichen Fehler.
Jetzt habt Ihr den zwar Fehlercode, wisst aber nicht was dieser bedeutet. Dazu gibt es dann hier eine komplette Liste aller (standart) Fehlercodes für den Astra F:


10 Codevariante nicht programmiert
12 Diagnosebeginn
13 Lambdasonde - keine Spannungsänderung
14 Kühlmitteltemperatursensor - Spannung zu niedrig
15 Kühlmitteltemperatursensor - Spannung zu hoch
16 Klopfsensor 1 - keine Spannungsänderung
17 Klopfsensor 2 - keine Spannungsänderung
18 Klopfsteuergerät - kein Signal
19 Drehzahlsensor - falsches Signal
21 Drosselklappen-Potentiometer - Spannung zu hoch
22 Drosselklappen-Potentiometer - Spannung zu niedrig
23 Klopfsteuergerät
24 Geschwindigkeitssensor
25 Einspritzventil Nr. 1 - Spannung zu hoch
26 Einspritzventil Nr. 2 - Spannung zu hoch
27 Einspritzventil Nr. 3 - Spannung zu hoch
28 Einspritzventil Nr. 4 - Spannung zu hoch
29 Einspritzventil Nr. 5 - Spannung zu hoch
31 Drehzahlsensor - kein Signal
32 Einspritzventil Nr. 6 - Spannung zu hoch
33 AGR-Unterdruckschaltventil - Spannung zu niedrig
34 AGR-Unterdruckschaltventil - Spannung zu hoch
35 Leerlaufregelventil
37 Motorstörung-Warnleuchte - Spannung zu niedrig
38 Lambdasonde - Spannung zu niedrig
39 Lambdasonde - Spannung zu hoch
41 Geschwindigkeitssensor - Spannung zu niedrig
42 Geschwindigkeitssensor - Spannung zu hoch
44 Lambdasonde/Einspritzsignal - Gemisch zu mager
45 Larnbdasonde/Einspritzsignat - Gemisch zu fett
46 Luftpumpe/Relais - Spannung zu niedrig
47 Luftpumpe/Relais - Spannung zu hoch
48 Versorgungsspannung - niedrig
49 Versorgungsspannung - hoch
51 Steuergerät - Fehler im Speicher (PROM)
52 Motorstörung-Warnleuchte - Spannung zu hoch
53 Kraftstoffpumpenrelais - Spannung zu niedrig
54 Kraftstoffpumpenrelais - Spannung zu hoch
55 Steuergerät
56 Leerlaufregelventil - Spannung zu hoch
57 Leerlaufregelventil - Spannung zu niedrig
59 Ansaugluftumschaltungs-Magnetventil 1- Spannung zu hoch
61 Aktivkohlefilter-Magnetventil - Spannung zu niedrig
62 Aktivkohlefifter-Magnetventil - Spannung zu hoch
63 Ansaugluftumschaltungs-Magnetventil 1- Spannung zu hoch
65 Gemischregulierwiderstand - Spannung zu niedrig
66 Gemischregulierwiderstand - Spannung zu hoch
67 Drosselklappenschalter
68 Leerlaufschalter - öffnet nicht
69 Ansauglufttemperatursensor - Spannung zu niedrig
71 Ansauglufttemperatursensor -Spannung zu hoch
72 Drosselklappenschalter - öffnet nicht
73 Luftmengen-/Luftmassenmesser - Spannung zu niedrig
74 Luftmengen-/Luftmassenmesser - Spannung zu hoch
75 Drehmomentregelung (Automatikgetriebe) - Spannung zu niedrig
76 Drehmomentregelung (Automatikgetriebe) - fehlerhaft
79 Antriebsschlupfregelung-Steuergerät - Motoreingriff inkorrekt
81 Einspritzventil Nr. 1 - Spannung zu niedrig
82 Einspritzventil Nr. 2 - Spannung zu niedrig
83 Einspritzventil Nr. 3 - Spannung zu niedrig
84 Einspritzventil Nr. 4 - Spannung zu niedrig
85 Einspritzventil Nr. 5 -Spannung zu niedrig
86 Einspritzventil Nr. 6 - Spannung zu niedrig
87 Klimaanlagen-Abschaltrelais - Spannung zu niedrig
88 Klimaanlagen-Abschaltrelais - Spannung zu hoch
89 Lambdasonde - Spannung zu niedrig
91 Lambdasonde - Spannung zu hoch
92 Nockenwellenpositionssensor - falsches Signal

realcestmoi 0

2 jaar

realcestmoi 0

2 jaar

Punt 65
badge

2 jaar

Als je zeker weet dat het gaat om een C16NZ zit de ontsteking module achter de Rotor onder de verdeelkap. Deze geven wel eens de geest . Wat ook voor kwam dat de meenemer van de rotoras af brak ! Je kan dan de rotor draaien wat anders niet mogelijk is. Bij controle even het huis aftekenen voor demontage. Anders afstellen met een hulpgereedschap wat niemand meer heeft. Nokkenascensor is alleen van toepassing bij monoblok- ontsteking systemen dus zonder verdeelhuis. Succes,

Punt 65
badge

2 jaar

Hartelijk dank iedereen voor de moeite en uitleg, ik laat er even naar kijken en als het gelukt is dan meld ik dat even

Fijne kerstfdagen gewenst!

realcestmoi 0

1 jaar

Auto is verkocht met onopgelost probleem

realcestmoi 0

1 jaar

realcestmoi 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.