Opel Corsa: loopt heel slecht en rattelt,tikt bij veel gas geven

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v.ecotec x16xe

Hoi Ik heb een Corsa gsi 16v net een ecotec X16xe motor.

Sinds gisteren loopt hij heel slecht.

Starten gaat heel moeilijk, als hij loopt dan lijkt het wel of hij op 3 of 2 cilinders loopt, stinkt heel erg uit de uitlaat, geen optimale verbranding.

Als je gaat rijden zeer weinig vermogen,trekt voor geen meter, en als je het gas intrapt begint de motor ontzettend te tikken, rattelen lijkt wel of hij op 2 of 3 cilinders loopt niet normaal dat geluid.
Als je rustig aan doet valt het nog mee, maar als je echt trapt horen ze me van 2 straten al aankomen met mijn rammel,tik,rattelbak.

Ik denk zelf dat het een ontstekings probleem is, had ik met mijn golfje gti ook, toen een nieuwe bobine erop gezet,omdat hij niet echt goed vonkte met de schroevendraaier test en hij liep weer als een trein.

Dus ik heb vandaag een andere dis-bobine erop gezet ook met andere bougieskabels maar het probleem blijft.

Weet iemand nog tips wat ik kan doen baal erg van, hij liep altijd als een trein en pas 167.000km gelopen.

Bedankt alvast

gr


Rene.

Gsifun

Geplaatst door Gsifun (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rene..

Misschien een probleem met de koelvloeistof temp sensor..

Doet hij dit bij koude of warme motor ?

Houd hij echt in of stotterd hij en ruik je benzine ?

Brand er een motorstoringslampje ? Zo ja, is hij al eens uitgelezen geworden ?

Waarschijnlijk dan een probleem met het mengsel!

Het tikken / ratelen wat je hoort, zijn dat niet de klepstoters ?

Laat het geluid anders eens horen bij een garage of plaats een opname op youtube, zodat we dat ook kunnen horen.

Gr Stefan

Gsifun (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan hij doet dit bij koude en bij warme motor, benzine lucht ruik ik niet, alleen de uitlaat gassen stinken heel erg niet normaal.

MM brand niet, als ik de bougie dop nummer 3 eraf haalt dan loopt hij beter, ik denk toch dat het met de ontsteking te maken hebt zou die bobine ook niet goed zijn, kan je een bobine door meten?

Of wordt de bobine niet goed aan gestuurd.

Hij loopt tot zo'n 3000 toeren aardig, als je rustig het gaspedaal intrapt, maar als je gaat rijden en de motor wordt belast, en echt trapt dan bokt,bonkt,rattelt,tikt, lijkt gewoon op overslaan van de motor. er zitten ook nieuwe bougies in.

Het geluid komt volgens mij ook bij de cilinders vandaan.

gr.

Rene.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Is de distributieriem niet 1 of meerdere tanden versprongen ?

Zo doorrijden zou ik zeker niet doen.

Gsifun (0), 14 jaar geleden

Zou dat ook zo maar kunnen dan? mijn bougies zijn ook elke keer vol met roet.

Ben zelf wel handig, als ik de kap eraf haal kan je dat dan makkelijk zien of hij is versprongen dmv markering op het blok.
Dan staat alles natuurlijk niet meer optijd.

gr

Rene.

bedankt alvast.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Ik weet niet juist hoe dat bij deze motor werkt. Misschien kan je met de hand (met een dopsleutel) de motor 2 omwentelingen ronddraaien met de kap verwijderd. Als er dan tanden af zijn kan je dit zien.

In ieder geval als de motor echt ratelt en tikt, zou ik zo niet meer starten om te verhinderen dat er nog meer schade ontstaat.

Hoe lang ligt de distributieriem er op ?

Succes.

Gsifun (0), 14 jaar geleden

Hoi 50.000km, ik zal de kap er wel afhalen en kijken of de db riem nog heel is of niet versprongen is.

gr.


Rene.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rene,

Zie voor de distributie :

[url=http://img697.imageshack.us/i/78683872.p...][img]http://img697.imageshack.us/img697/2935/...[/img][/url]

Hij moet toch binnenkort vervangen worden, wacht daar ook niet te lang mee! het ratelen is natuurlijk moeilijk te beoordelen achter de pc, maar controleer gelijk eens de waterpomp ( ratel )

En hij loopt beter zonder bougiekabel op de 3e cilinder ? Controleer de vonk van de bougie eens, is die nog mooi blauw en sterk ? Controleer erna de brandstoftoevoer van die cilinder, of meet eens de compressie om wat uitsluitsel te geven.

Gr Stefan

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

ik weet dat deze motoren nog wel eens last hadden van plakkende kleppen, weet alleen niet meer wat er aan gedaan kan worden, dus daar heb je dan niks aan.

als je distributie versprongen zou zijn, al is het maar 1 tand, dan sloopt de motor al je kleppen en loop hij helemaal niet meer, maar controleer dit sowiezo toch maar. je weet maar nooit.

hoop dat je hier iets aan hebt.

marc

kleijn (0), 14 jaar geleden

losse massa verbinding aan de aanzuigbuis naast het het gas klep gedeelte
zegt het hand boek misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken
kost niets
eventueel extra massa strip plaatsen
mvg willem2

Gsifun (0), 14 jaar geleden

Oke bedankt mensen allemaal, ik zal morgen mijn kap eraf halen en kijken naar mijn Db-riem of hij echt niet versprongen is, ik had vandaag geen tijd, het vreemde is wel dat hij nu gelijk in een keer start, maar de rest van de problemen blijven, hij loopt aardig stationair je hoort even die gekke stofzuiger en als je wat gast dan loopt hij redelijk, maar ga je rijden en als hij iets warmer is dan slaat hij weer over,met raar tikkkende geluiden en komt echt bij de cilinderwanden of zo vandaan.

De 3e bougies vonkt wel maar niet echt super zoals die anderen, en dan loopt hij ook beter zonder tikken als je heel veel gas geeft.

Dus als hij een tand versprongen is dan loopt hij al niet meer? dat is juist het rare als je gewoon heel rustig rijdt dan hoor je het niet,heel rustig in toeren laten komen en overschakelen.
Maarje ik mis wel 80pk ofzo haha.

Van die plakkende kleppen heb ik ook gelezen zie hieronder,

k heb een probleem met een opel corsa b 1996
als je auto start loopt deze 5a 10 sec gewoon netjes daarna loopt de motor op 3 cilinders, als je de bougie kabels van cilinder 1 of 2 los trek merk je weinig verschil van lopen van de motor,
auto is uitgelezen er stonden geen storingen in en bobine, bougikabels,bougie"s heb ik al vervangen maar dit boekte geen resultaat.
nou twijfel ik aan de hydrolise klepstoters van cilinder 2 dat deze ''hard'' blijft waardoor de cilinder geen vermogen leverd, dit terug koppelend naar bij start dat auto netjes loop.
heeft iemand dit probleem eerder gehad hoor ik graag een oplossing.

de agr was goed, ik heb de motor olie vervangen voor 2/3 atf 1/3 motor olie en hij liep gelijk beter
naar diverse proefritten alle olie er uit en weer op nieuw gevuld met de verhouding 1/3 atf 2/3 motor olie en +- 50 km gereden
alles er weer uit en gevuld met motor olie toen weer rijden en voor de laatse keer ververst,nieuw olie filter er op en hij loopt weer als een zonnetje
het blijkt dan de oude olie op de klepstelen en stoters blijft ""plakken"".
de atf werkt reinigend waardoor de oude olie woord weggespoeld.
bedankt voor het advies over agr.

Hoi Willem ik zal morgen ook de massa verbinding na kijken op de aanzuigbuis, en voor de zekerheid een extra massa kabel erop doen.

Bedankt iedereen voor de tips echt top hier op problemcar, wordt er in iedergeval al wat vrolijker van haha.

gr.

Rene.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rene

Even over je B Corsaatje..ik neem aan dat de bougiekabels er wel in de juiste volgorde opzitten ? ( Ontstekingsvolgorde = 1 3 4 2 / Cilinder nr 1 is die aan distributie zijde )

Ik zou met de GSI toch eens even langs een garage rijden om het geluid te laten horen, Dat weet je waar het zit en waar je het zoeken moet, zou met ratelende geluiden niet al te ver rijden omdat je niet precies weet wat het nu is.

Gr Stefan

Gsifun (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan ik heb alles genummerd met eraf halen,

En de volgorde is 1423 staat ook op de disbobine GM type 1103872 zo zaten ze er ook op en zo heb ik ze ook op zitten heb jou volgorde net geprobeerd maar dan start hij moeilijk en loopt echt niet goed.

Volgens mij vrouwje is het probleem pas gekomen toen we op de Wall parkeergarage op het dak een drempel heelhard raakte het was ook wel een klap, die kl... drempels daar zijn ernorm hoog en aangezien hij aardig verlaagt is dacht ik ooo shit mij carterdeksel licht er helemaal af, maar ik kon en kan geen schade ontdekken, ik denk dat hij precies spruitstukflens heeft geraakt.
Ben net weer bezig geweest en als je wat gas geeft als je boven de motorhangt dan stinken je kleren alles ruikt naar afvoergassen.
Dus ik denk dat er toch ergens een scheur ik het spruitstuk is ontstaan door de klap, moet ik echt nakijken.
Het tikken hoor je echt boven de inlaat en tot 3000 toeren niks,bij is eens gas geven bij 3100toeren tikken,klapperen tot 4000toeren en alles tot 7000 geen geluid meer klinkt en geeft hij veel power.

Lekker he zo'n corsa haha.

gr.

Rene.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rene

De ontstekingsvolgorde moet toch 1 3 4 2 zijn, je schreef 1423, maar als je andersom telt zie je staan : 1 3 2 4 en dan lijkt het wel of je de 2 bougiekabels moet verwisselen.

Wat is de motorcode ervan ? Ik neem aan dat die volgorde van de B corsa is.

Oei..ja drempels...Zou de boel even van onderen inspecteren, zit er ook geen deuk in je carterpan zitten o.i.d. die bv een gedeelte van de olietoevoer knijpt nu ?

Gr Stefan

Gsifun (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan het is een X16xe gewoon een orginele gsi 1600 16v ecotex uit 97.

Ze zaten er zo op toen ik ze eraf gehaald hebt, van links naar rechts 1234 kabels staat ook op de kabels en op de bobine van boven naar onder staat 1 4 2 3 volgorde.

Ben er zelf nooit aan geweest dus, ik heb er een mooie tekening van gemaakt en op de zelfde wijze alles terug gemonteerd, dan moeten ze er altijd verkeerd hebben opgezeten?

Ja als het een beetje sneeuwvrij is dan ga ik alles aan de onderkant goed nakijken en een extra massa aansluiten zoals Willem al aangaf, en de db riem nakijken.

Gr.

Rene.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zie ook deze tekening Rene..

[url=http://img40.imageshack.us/i/88289554.pn...][img]http://img40.imageshack.us/img40/2414/88...[/img][/url]

Gr Stefan

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

stfan
is een dubbele bobinemet 2 cil per bobine
klopt dus wel 1423
denk datt door een defect spruitstuk de lambda constant aan t verrijken is en dan gaat ie wel verzuipen
trek de draad van de lambda maar eens los
zal ie beter lopen maar wel in noodloop

Gsifun (0), 14 jaar geleden

Hoi allemaal nog de beste wensen.

Het weer zat en zit lekker mee, lekker warm om buiten te sleutelen hahaha paar bevroren vingers.

Ik heb alles nagekeken schade aan de onderkant Stefan heeft hij niet alleen de spoorstang licht geschaafd. Dus geen carterdeksel die in gedeukt is.

Massa aan het gaskleppenhuis is het ook niet Willem.

Dus ik heb de DB kap er afgehaald om tekijken of de DB-riem niet versprongen is, moet zeggen hij ziet er lekker versleten uit, maar hij staat strak en er zijn geen tandjes af gebroken wat ik heb kunnen zien dmv ronddraaien.

Maar als ik op de foto Stefan en ik heb zelf ook tis2000 zit dat volgens mij niet helemaal goed met de stand van nokkenassen.!!

http://img52.imageshack.us/img52/3770/db...

Zou hij zo'n stuk versprongen zijn, of zit de Db-riem goed???

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,Rene

bedankt alvast


http://img52.imageshack.us/img52/3770/db...

kleijn (0), 14 jaar geleden

ja als je zegt dat die erg stinkt is zeker je lampda sonde naar god
denk ook gezien de reactie, dat je distrie versprongen is
en da,s niet gezond om mee te blijven rijden

Gsifun (0), 14 jaar geleden

[quote=kleijn]ja als je zegt dat die erg stinkt is zeker je lampda sonde naar god
denk ook gezien de reactie, dat je distrie versprongen is
en da,s niet gezond om mee te blijven rijden[/quote]
Hoi ik heb zelf de lampdasonde stekker eraf gehad maar bleef gewoon lopen en het mm lampje ging niet branden.

Als hij echt heel koud is loopt hij 1a2min goed en als je dan gas geeft loopt hij goed,dan hoor je geen gek getik, heb de koeltempsencor en ook afgehaald maar dan slaat de motor af.

gr

Rene.

kleijn (0), 14 jaar geleden

ja het is gokken lucht massa meter temperatuur sensor die op de lucht massa meter zit
maar je verhaal denk ik toch ook aan eeen versprongen distri

mvg willem2

Gsifun (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Rene,

Zie voor de distributie :

[url=http://img697.imageshack.us/i/78683872.p...][url]http://img697.imageshack.us/img697/2935/...[/url][/url]

Hij moet toch binnenkort vervangen worden, wacht daar ook niet te lang mee! het ratelen is natuurlijk moeilijk te beoordelen achter de pc, maar controleer gelijk eens de waterpomp ( ratel )

En hij loopt beter zonder bougiekabel op de 3e cilinder ? Controleer de vonk van de bougie eens, is die nog mooi blauw en sterk ? Controleer erna de brandstoftoevoer van die cilinder, of meet eens de compressie om wat uitsluitsel te geven.

Gr Stefan[/quote]
Hoi allemaal nog de beste wensen.

Het weer zat en zit lekker mee, lekker warm om buiten te sleutelen hahaha paar bevroren vingers.

Ik heb alles nagekeken schade aan de onderkant Stefan heeft hij niet alleen de spoorstang licht geschaafd. Dus geen carterdeksel die in gedeukt is.

Massa aan het gaskleppenhuis is het ook niet Willem.

Dus ik heb de DB kap er afgehaald om tekijken of de DB-riem niet versprongen is, moet zeggen hij ziet er lekker versleten uit, maar hij staat strak en er zijn geen tandjes af gebroken wat ik heb kunnen zien dmv ronddraaien.

Maar als ik op de foto Stefan en ik heb zelf ook tis2000 zit dat volgens mij niet helemaal goed met de stand van nokkenassen.!!

http://img52.imageshack.us/img52/3770/d … kleino.jpg

Zou hij zo'n stuk versprongen zijn, of zit de Db-riem goed???

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,Rene

bedankt alvast


http://img52.imageshack.us/img52/3770/d … kleino.jpg

Gsifun (0), 14 jaar geleden

[quote=kleijn]ja het is gokken lucht massa meter temperatuur sensor die op de lucht massa meter zit
maar je verhaal denk ik toch ook aan eeen versprongen distri

mvg willem2[/quote]
Ja ik weet ook niet of de Db-riem er zo op hoort, en de llm als ik daar de stekker eraf haal dan blijft gewoon lopen.

gr

Rene.

ths

kleijn (0), 14 jaar geleden

en moet die dan niet reageren door even te stotteren heb je geen vriendje die ook zo,n ding heeft kun je hem even omzetten

Gsifun (0), 14 jaar geleden

[quote=kleijn]en moet die dan niet reageren door even te stotteren heb je geen vriendje die ook zo,n ding heeft kun je hem even omzetten[/quote]
dat weet ik niet, vrienden haha die bestaan volgens mij niet meer.

Nee helaas niet anders was dat wel een goede tip en makkelijk.

bedankt Willen.

gr

Rene.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

sluit de kabels eens aan
1 en 2 op cil 1 en 4
3 en 4 op cil 2 en 3

harnak (0), 14 jaar geleden

ik heb eerder het idee dat je kat kapot is gegaan door op de dorpel te rijden

Gsifun (0), 14 jaar geleden

[quote=harnak]ik heb eerder het idee dat je kat kapot is gegaan door op de dorpel te rijden[/quote]
Omdat hij verlaagd is zou dat kunnen ja, maar ik hele onderkant bekeken ook de kat zat geen beschadiging.

Dan moet de MM lampje toch gaan branden?


Hey Jerry waarom de bougiekabels verdraaien.?

gr.

Rene.

en ths nogmaals.

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

is het ratelen/tikken niet gewoon een gescheurd uitlaatspruitstuk/voorpijp?
Dan knettert ie ook,zou tevens de stank onder de motorkap verklaren,plus dat dan tevens hetgeen je lambdasonde meet niet meer zal kloppen.
zomaar een ideetje.....

Gsifun (0), 14 jaar geleden

[quote=patje kadettje]is het ratelen/tikken niet gewoon een gescheurd uitlaatspruitstuk/voorpijp?
Dan knettert ie ook,zou tevens de stank onder de motorkap verklaren,plus dat dan tevens hetgeen je lambdasonde meet niet meer zal kloppen.
zomaar een ideetje.....[/quote]
Hey bedankt zal ook kunnen ja, want als hij maar een beetje warm wordt gaat hij steeds meer stinken als je erboven hangt, je kleren stinken ermee, scheur ingekomen door die klap.

Kan daardoor ook de motor zo slecht lopen, dat geen power hebt, vermogen weg, overslaan en dat rattelen,tikkend geluid wat bij de inlaat,cilinders vandaan komt.

gr.

Rene

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb mijn koppakking bij mijn X16XE kapot gehad.. tussen cilinder 2 en 3, daardoor drukte de druk van de 2e cilinder op de zuiger van de 3e en andersom cilinder terwijl de bougies gewoon vonkte.

als ik dan gas gaf ging ie aardig ratelen, dit waren kantelende zuigers.

bij het los halen van de bougiekabels van cilinder 2 en 3 was de ratel weg.

kijk eens met draaiende motor als je de bougiekabels 1 voor 1 los haalt en weer terug drukt of de cilinders erop reageren..

reageren ze niet, dan werkt de betreffende cilinder ook niet.

laat dan de motor eens draaien met die kabels eraf, en kijken of ie dan nog ratelt

Willem

Gsifun (0), 14 jaar geleden

[quote=Willem12089]Ik heb mijn koppakking bij mijn X16XE kapot gehad.. tussen cilinder 2 en 3, daardoor drukte de druk van de 2e cilinder op de zuiger van de 3e en andersom cilinder terwijl de bougies gewoon vonkte.

als ik dan gas gaf ging ie aardig ratelen, dit waren kantelende zuigers.

bij het los halen van de bougiekabels van cilinder 2 en 3 was de ratel weg.

kijk eens met draaiende motor als je de bougiekabels 1 voor 1 los haalt en weer terug drukt of de cilinders erop reageren..

reageren ze niet, dan werkt de betreffende cilinder ook niet.

laat dan de motor eens draaien met die kabels eraf, en kijken of ie dan nog ratelt

Willem[/quote]
Oke Willem zal ik morgen gaan proberen, hij heeft geen koelwater in de olie en omgekeerd ook niet, maarja als dat kleinstukje pakking tussen 2en3 weg is dan krijg je dat toch ook niet.

gr

Rene

Bedankt alweer.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik had ook geen verlies van koel vloeistof of olie..

ik snap dan ook niet dat mensen er van uit gaan dat als de koppakking stuk er koelwater of olie verbruikt MOET worden, als er enkelt compressie verlies is door een doorgeslagen pakking vanaf cilinder naar buiren of van cilinder naar cilinder, is er geen verlies van geen enkel vloeistof!!!



Willem

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Meet de compressie eens. En vermeld dat hier eens.
Denk dat hier meer info vandaan komt.

Ralf

golfbrian (0), 14 jaar geleden

goede morgen hoe gaat het nu met je auto ben bezig met een tigra en heb nog een kompleet blok in stukken in de schuur leggen lucht massa meter bobine onderblok en zuigers noem maar op alleen geen cilinderkop meen wel dat het spruitstuk er nog licht die tigra van mij gebruikte olie heb de zuigers weg gebracht om te laten reinigen en de nieuwe veren zijn onder weg wat mogelijk is bij dit type motor is een kantelende zuiger je moet dan je onder blok vervangen maar hier zou ik pas als laatste naar kijken.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoi GSIFAN,

Hoe is het me de auto, is er nog nieuws??

Allang niets meer gehoord.

Ralf

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Brian,

Als je het goed wilt doen, zou ik de motor laten hohnen / opboren, dan is hij weer 'nieuw'

Als de boel al veel gelopen heeft en alles ruim is geworden, heb je kans dat je met alleen nieuwe zuigerveren niet ver komt, ik bedoel, in het begin lijkt dan alles goed maar na verloop van tijd gaat hij weer ( veel ) olie gebruiken..

Nu je de boel toch uit elkaar hebt liggen, is dat een kleine moeite extra..

Gr Stefan

Gsifun (0), 14 jaar geleden

Hey Jongens ik heb het gevonden, inlaatspruitstuk was kapot rammelde als een gek, spruitstuk was lek dus de lambda kreeg verkeerde waardes, en de egr-klep en gas klep schoongemaakt en hij loopt weer als een zonnetje.

Bedankt allemaal voor de tips, echt helemaal top dan er veel mensen zijn die helpen in hun vrijetijd.

Greetings Rene.

Dus dit topic of hoe dit ook heet haha kan gesloten worden.

kleijn (0), 14 jaar geleden

fijn dat het gevonden is .
maar had je dat eigenlijk niet al lang kunnen nakijken .
valt ook niet zo weinig op .
zo,n lekkend srpuitstuk

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback Rene!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.