Opel Astra: loopt slecht en schakelt terug naar benzine

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1600cc 8v

sinds enige tijd wilt mijn opel astra niet meer goed lopen.
als de motor koud is schakelt hij naar een paar honderd meter van lpg terug naar benzine.
als de motor warm is loopt soms de toeren op tot bijna 3000 toeren.

maar sinds kort begint hij ook steeds slechter te lopen op benzine.
zo start hij slecht en heeft een stationair toerental van 500 a 800 toeren na enkele seconden pakt de motor het weer op en loopt hij weer 1000 toeren.

daarom heb ik al meerdere keren aan de astra gesleuteld maar zonder resultaat.
ik heb 2 keer de gasverdeler los gehaald en schoongemaakt.
ik heb alle stekkers ingespoten met contact spray
ik heb de inlaat spruitstuk pakking vervangen omdat hij daar valse lucht trok.
en heb zelf me lpg installatie uitgelezen maar zonder enig resultaat

het gaat hier om een kolthec installatie van 1997
ik hoop dat iemand een idee heeft wat het kan wezen want ik weet het niet meer.

r.wapperom

Geplaatst door r.wapperom (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Eerst maar eens beginnen met ervoor te zorgen dat de motor op benzine goed loopt en blijft lopen.
Hoe loopt de motor als je een dag op benzine rijdt en blijft rijden?

Geen valse lucht meer? Inlaat- en uitlaat-kant? Want een lekje in de buurt van de lambdasonde kan ook voor grote problemen zorgen.

r.wapperom (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor het mee denken, voorwat betreft uw vraag moet ik bekennen dat er nog niet veel kilometers op een dag op benzine mee gereden zijn, wel het geval is dat de auto op de benzine stand ogenschijnlijk beter loopt dan wanneer deze zelf naar benzine overschakeld.
Er is momenteel een klein lichtpuntje en wel dat de verdamper enigsinds gas lekt uit de vacuum slang, dit hebben wij gisteren op advies getest door de vacuuum slang naar het inlaatspruitstuk dicht te houden en een slangetje op de verdamper aan te sluiten en deze bij draaiende motor op lpg in een kopje water te houden, met als resultaat de nodige belletjes.
Nu gaan we als eerste een revisieset plaatsen in de verdamper en zijn dus zeer benieuwd naar het resultaat.
Mochten er nog tips of andere sugesties zijn horen wij dat graag.

Bvd. Rob

r.wapperom (0), 12 jaar geleden

Vervolg, inmiddels de verdamper in zijn geheel schoongemaakt en voorzien van een revisieset, met als resultaat dat de auto de afgelopen 4 dagen nog maar een keer zijn kuren heeft vertoont, we zijn dus op de goede weg.
De handleiding om dit uit te voeren staat oa uitgebreid op de site van Opeltje en de revisie set is te verkrijgen bij LPG onderdelen shop.nl voor slechts 25 euro. Alleen bestaat de kans dat er 2 O ringen ontbreken en wel de maten 50x2 & 16x2.7 dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat deze in het eerste type verdamper niet thuis horen. deze hebben wij er dus zelf aan toe moeten voegen (extra kosten slechts 2 euro).
Wordt vervolgt.

r.wapperom (0), 12 jaar geleden

Eindelijk de oplossing gevonden, de auto op aanraden van autoservice Aalten te swifterbant daar aan de viergas meting test laten hangen en geconstateerd dat alle waardes veel te hoog waren.
Vervolgens een nieuwe labdasonde gemonteerd, en dit was het ei van columbus.
De reden hier van was dat de auto overduidelijk naar rotte eieren begon te stinken tijdens het stationair draaien, dus Ronald bedankt!

Gr Rob Wapperom

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.