Opel Astra: Rateltje uit motor Astra G 1998 1.6 8v

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik heb een super onderhouden Astra G 1998 van mijn Opa gekocht die eerste eigenaar was, en heb hem twee en een half jaar.
Kocht hem met 76000km nu staat ie op 148000.
Nu heb ik 2 jaar geleden de dis.riem en waterpomp laten vervangen. En elke 6 maanden of 15000 km andere olie en filter gemonteerd.

Auto lekt geen olie en het olie peil is net iets over de max , olie ziet er nog heel goed uit.
Ook rijd de auto nog goed.

Ook bougies 40000 km geleden vervangen.

Nu hoorde ik vanavond na 20 km rijden plotseling een rateltje uit de motor komen het lijkt vanuit onder de kleppen deksel te komen onder het rijden maar ook stationair doet ie het om de 20 a 40 seconden.

Ik hoop op de kleppen of zoiets want ik hoopte toch nog wel even met deze auto door te kunnen rijden en nokkenas of kleppen repareren is nog te over zien.

Hij rijd zuinig 1 op 16 gemiddeld en start altijd , verder rij ik vaak lage toeren ik weet niet of dat slecht is voor de nokken as en kleppen ik weet wel dat dat niet goed is voor de krukas..Maar ik probeer vaak rond de 2000 2500 te schakelen.

Verder loopt hij al sinds ik heb een beetje onrustig 800 tot 900 stationair wanneer ik echt helemaal stil sta.. Kunnen de kleppen al op zijn of zal er veel aanslag opzitten na 14 jaar ? Heeft iemand wat tips ? Ik hoorde mijn kleppen altijd al een beetje hoe kan dat als de auto maar zo weinig in zijn leven heeft gereden?

Komt het vaak voor dat nokkenas lagers stuk gaan?

timrazer

Geplaatst door timrazer (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

De riem moet om de 60000 km vervangen worden dus daar ben je weer aan toe.
Je zegt dat het ook vaak even verdwijnt en dan weer terug komt, dus op zich klinkt het niet zo ernstig.
Deze motoren zijn simpel te repareren mocht er iets mee zijn trouwens.
onrustig lopen doen ze wel vaker, heeft meestal te maken met wat aanslag in het inlaatgedeelte vaak veroorzaakt door de EGR klep.
Bougies en kabels moeten fris zijn...
Kleppen moet je eigenlijk niet kunnen horen aangezien er hydraulische stoters in zitten, reinig het blok inwendig met Forte...niks anders.
Monteur kan wel vaststellen waar de tik vandaan komt.
Nokkenassen gaan niet vaak stuk bij deze verder zeer sterke blokken.

timrazer (0), 12 jaar geleden

Bedankt ik heb maandag APK en zal een monteur vragen wat ie er van denkt.
Verder zal ik de dis.riem dan maar snel weer laten vervangen sinds de waterpomp 2jaar geleden ook is vervangen gaat het me iets minder kosten.

idd zat ik al te denken aan nieuwe bougies ik zal kijken of kabels aan vervanging toe zijn, ook zal ik eens het gaqsklephuis schoonmaken en naar de EGR klep kijken en zal eens Forte halen..q

Verder ben ik blij om te horen dat er een sterk blokkie in ligt.

Ik zal Maandag een update doen als de garage me meer heeft kunnen vertellen , ook zal ik van het geluid een filmpje maken en uploaden..

Gr

timrazer (0), 12 jaar geleden

Nou apk ging goed geen punten.. Het geluid is weer weg , een garage in badhoevedorp dacht dat het mischien een klep stoter was. Bougies etc ga ik volgende maand vervangen dan kijken of hij wat stabieler stagionair gaat lopen.. Gr

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Gasklephuis laten reinigen,dat veroorzaakt het onrustige stationnaire lopen.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat kun je niet zo beoordelen primera, we weten immers niet of het een mono og multipoint betreft, beide is mogelijk namelijk.

timrazer (0), 12 jaar geleden

Kan er wel ff naar kijken ... Ik haal het luchtfilter gebeuren wel even los en maak het wel even schoon.. Bedankt voor de reactie!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.