close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Loopt slecht staionair en sterke benzine lucht

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z14xep, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 90

Goedendag,
T volgende probleem
Vorig jaar heeft een garage de koppakking vervangen vanwege een oververrhittingsprobleem wat uiteindelijk een defecte waterpomp was. Vervolgens heeft hij een tijdje goed gereden. Echter nu loopt hij slecht stationair (onregelmatig varieerd in toerental en een sterke benzine lucht buiten de auto). Ik heb inmiddels een compressietest gedaan welke ongeveer 150psi vassthoudt per cylinder en zakt niet, dus neem aan dat dit goed is. Bougies vervangen en tevens het ontstekings blok(bobines) ook de kabelstreng is vervangen maar ook dit heeft geen verbetering opgeleverd. De slangen naar het gasklephuis en naar het intakemanifold zijn schoongemaakt. De kleppendeksel is ook gereinigd. Ook de egr klep is gereinigd en reageerd goed via opcom. Er komt echter geen foutmelding in de opcomsoftware. Heeft iemand nog enig idee? Ik zal de afbeeldingen van opcom oploaden. Graag ideeen

Geplaatst door

mlaauwen (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat opvalt is het signaal van de map-sensor. Dat is 101 kpa of te wel 1010 mbar.
Dat is bijna gelijk aan de huidige atmospherische luchtdruk.
Alleen klopt het niet met het voltage wat voor de sensor wordt aangegeven.
101 kpa zou een signaal van boven de 4 volt moeten geven. 2,4 volt is iets in de regio van 50 kpa.
Of wel de map sensor is defect, of er is een lek waardoor de druk in het inlaatspruitstuk/map sensor zo hoog oploopt

Wat heeft de map-sensor aan bij motor uit, contact aan?.
Wat geeft de map-sensor aan bij een hoger toerental?
Voor beide zowel voltage als hoeveelheid kpa.

oldford 0
badge

5 jaar

Als de auto uit staat geeft de map sensor ook 101kpa aan en 4,06v.

mlaauwen 0

5 jaar

Bij wisseling in toerental veranderd alleen t voltage de kpa meting blijft op 101kpa staan.

mlaauwen 0

5 jaar

Om de een of andere reden wordt de waarde van de map-sensor in kpa dus verkeerd aan gegeven.
Mogelijk wordt de waarde van de barometrische (atmospherische) druk hier getoond.
De vraag is of de motor-computer de verkeerde waarde opstuurt of dat Opcom de waarde foutief berekend of laat zien.

Welke versie is deze Opcom en waar heb je die gekocht?

oldford 0
badge

5 jaar

inmiddels de map sensor vervangen welke nu wel varieerd op het toerental echter hij loopt nog steeds rot het toerental varieerd nog steeds bij stationair en wat me opvalt bij het bestuderen van de data is dat waarde bij air/fuel sensor op sensor bank 1 bij het varieren van het toerental(stationair) veranderd of schakeld tussen lean en rich de waarde echter van de air to fuel sensor op bank 2 blijft op rich staan. Is er een manier hoe je die kan testen. en die sensor 2 zit die onder de wagen op de uitlaat? sensor1 zit volgens mij voor op de motor. Alvast bedankt

mlaauwen 0

5 jaar

Je hebt geen 2 BANKEN, maar 1 Bank met 2 SENSOREN.
Sensor 1 zit voor de kat, sensor 2 zit NA de kat.
Sensor 2 laat bijna altijd "rich" zien. Op zich is dat van nul en generlei waarde.
Het signaal wordt wel altijd goed getoond. Als dat vast blijft staan op iets van 0,7 of 0,8 volt, dan is dat perfect.
Het geeft dan aan dat de katalysator werkt zoals deze zou moeten werken.

oldford 0
badge

5 jaar

Zou het kunnen zijn dat er iets met de hydraulische kleppenstoters kunnen zijn? De koppakking is vervangen en nu is mijn vermoeden dat er toch iets van residue achtergebleven is en dat dit de werking van de kleppen belemmeren blijven plakken. Zou hij hierdoor bv slecht stationair kunnen lopen. Hoe zou je dit kunnen controleren? De kleppen deksel eraf halen en handmatig de moter laten ronddraaien?
Mocht er 1 of meerdere blijven plakken is het mogenlijk om deze te vervangen zonder de distributie ketting te verwijderen?
Hoe schoon moeten de steel van de kleppen zijn? Ik zal de foto´s toevoegen vand de kleppen.

mlaauwen 0

5 jaar

Foto´s kleppen

mlaauwen 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.