Opel Astra Wagon 2005: loopt vaak niet stationair

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z16XEP, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Hallo

Mijn auto heeft een probleem, het is alleen een probleem dat niet altijd voor komt, maar wel vaak.

De auto slaat vaak af tijdens het afremmen. Ook vind de auto het lastig om op dat moment stationair te blijven draaien.

De auto moest laatst voor de APK gecontroleerd worden en er is ook kort naar dit punt gekeken. Fout codes zijn bekeken en de gasklep is schoon gemaakt. Maar de auto blijft problemen houden.

Nu zou ik de auto weer naar de garage kunnen brengen maar ik heb er nu tijd voor om zelf wat dingen uit te zoeken. En vind het eigenlijk ook wel leuk om dit zelf uit te zoeken.

Hier wat gegevens over de auto:
Brandstof Benzine
KM STAND 180000
Motor type Z16XEP
Vermogen 77 kW / 105 PK
Koppel 150 Nm
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1598cc


Nogmaals het probleem. De motor loopt niet goed stationair. Dit is echter geen probleem op het moment dat je net weg rijd met de auto. (motor is nog koud, of sensoren worden genegeerd). Als je afremt trap je meestal de versnelling in en gaat de motor stationair lopen. Echter vaak valt de motor dan uit. Als de auto nog gang heeft kun je hem gewoon weer in de versnelling zetten en weer starten. Bij het stoplicht moet je de motor opnieuw staren met de start motor.


Nu heb ik zelf maar een OBD2 kastje gekocht. En ben ik begonnen met het uitlezen van wat data. Dit is allemaal nieuw voor me en ik ben dus ook geen expert.


Bij
Monitor status since DTC's cleared staat:
Catalyst: Not passed
Oxygen Sensor: not passed

AFBEELDING

Ik heb wat gelezen op het internet en ik weet nu dat deze 2 sensoren belangrijk zijn. Omdat de motor op deze 2 sensoren de gasklep regeld om zo een goede uitstoot te krijgen. Maar zijn deze dan stuk, moet ik ze alle 2 vervangen? om hier achter te komen heb ik nog wat data verzameld.



Daarna ben ik een stukje gaan rijden en heb ik de volgende waarde bekeken
Oxygen sensor 1 Bank 1 Voltage value
Oxygen sensor 2 Bank 1 Voltage value

Van een test rit heb ik 2 grafiekjes gemaakt. 1 waarbij de motor niet afslaar en 1 waar dat wel gebeurd.

de volgende waards komen hier uit voort

Goed
Sensor 1
min 0.01 max 0.92
Sensor 2
min 0.02 max 1.24


Auto meerdere keren afgeslagen
Sensor 1
min 0.01 max 0.92
Sensor 2
min 0.01 max 1.05

op het internet lees ik dat de sensor tussen de 0 en de 1 V is. Maar Sensor 2 is soms hoger dan 1.

Als ik de data bekijk van de sensoren zie ik dat heel vaak als de motor af slaat beide sensoren
0.01 V aangeven.

Maar betekend dit dat de sensoren stuk zijn, of zijn de sensoren goed en is er iets ander mis?

En is er iets anders wat ik zou kunnen bekijken? of is er andere data interessant om te bekijken?

Alle tips zijn welkom.

FrankJ86

Geplaatst door FrankJ86 , lid sinds 6 maanden geleden

4 Reacties

oldford PRO, 6 maanden geleden

Ik vind de grafiekjes moeilijk te beoordelen, maar wat is zie is dat beide Lambda sensors heel vaak en lang rond de 0,0 volt zitten. Dat blijkt ook uit de laatste 2 foto's.
Ofwel het mengsel is veel te arm, danwel het uitlaatspruitstuk is lek.
Het enige vreemde aam Lambda sensor 2 dat ik zie, is dat deze koud de waarde van 1,2 volt afgeeft.

Zijn er op dit moment foutcodes aanwezig? Zo ja, welke?

N.B.: tijdens afremmen op de motor met gas los, is het te verwachten dat beide lambda sensoren 0,0 volt aangeven. Als de motor afslaat omdat er geen benzine meer ingespoten wordt zie je dat ook.
Echter, uit het lijstje blijkt dat voor het afslaan (5 seconden is wat ik zie) de waarde van beide lambda sensoren al 0,0 volt is.

    Weet je toevallig welke foutcodes er bij de APK zijn uitgelezen? Exacte tekst en/of nummer indien mogelijk. - oldford PRO, 6 maanden geleden

FrankJ86, 6 maanden geleden

Hallo, bedankt voor je reactie Oldford.

door je reactie heb ik mijn verdenkingen aan de lambda sensor een beetje los gelaten.

ik weet niet welke fout codes de garage heeft gereset maar na 2 weken is het motor lampje weer gaan branden. ik krijg de code P0171 "system to lean". Daar kon ik weer mee verder. ik heb de Mass Air Flow sensor (MAF) data bekeken en dat leek wel goed. ook geluisterd naar Vacuum leaks maar ik hoorde niet echt iets.

Na nog wat meer google kwam ik op deze vraag terecht.
https://opel-forum.nl/forums/topic/astra...

Dat lijkt wel een heel eind op mijn probleem. Maar het zou ook nog de EGR-klep kunnen zijn. Dat geeft ook zulke problemen lees ik.

Ik denk dat ik een tijdje met het stekkertje van de EGR klep los ga rijden. Kijken of het probleem dan nog steeds op treed.

. .

oldford PRO, 6 maanden geleden

MAF kun je alleen en uitsluitend beoordelen wanneer de motor maximum vermogen af geeft.
Dat lukt alleen rijdend tijdens een volgas acceleratie.
De MAF moet (bij het toerental van het maximum vermogen) 77 * 1,1 = 84,7 gr/sec halen.
Als de MAF dat duidelijk niet haalt dan is de MAF vervuild/verouderd of er is een lucht lek.

N.B.: Het beste is dit te controleren indien de gebruikte scanner a) een gereduceerde datalijst ophaalt (alleen toerental en luchtmassa) en b) door die data te loggen of in een duidelijke grafiek te zetten.

RichardMH PRO, 6 maanden geleden

Vergeet de Maf-sensor maar, deze motor heeft geen Maf-sensor, maar een MaP-sensor, een onderdruksensor in het inlaatspruitstuk.
Het onderdeel dat je zou kunnen aanzien als een Maf-sensor is een inlaattemperatuursensor in de aanzuigbuis tussen luchtfilter en gasklephuis, te herkennen aan een 2 draads aansluiting (een Maf-sensor heeft meerdere draden). Hoe jou uitlees gereedschap aan airflow waarden komt weet ik niet, vermoedelijk een berekende waarde.
Het beste wat je kunt doen is experimenteren, terwijl je de lambdasensor 1 en long term fueltrim waarden goed in de gaten houdt.
Een bekende oorzaak voor dc p0171 bij specifiek deze motor is een egr kanaal dat door koolaanslag verstopt zit. Probleem is alleen dat ikzelf nog niet heb meegemaakt dat de motor dan ook afslaat.
Jouw freezeframedata laat zien dat dc p0171 in deellast gezet wordt. Dit is precies wanneer deze dc erin komt met verstopte egr kanaal.
Contoleer bij warme motor bij stationair toerental je lambdasensor 1 waarde en je long term fueltrim.
Als deze normale, goede waarden aangeeft, dan denk ik toch als eerste aan verstopte egr kanaal.
Het egr kanaal dat ik bedoel zit in het inlaatspruitstuk, het gedeelte dat direct tegen de cilinderkop aan zit (inlaat bestaat uit 2 delen).
Mocht je lambdasensor 1 waarde en long term fueltrim NIET ok zijn bij stationair toerental, dan is er waarschijnlijk toch iets anders aan de hand. Valse lucht, probleem met brandstofsysteem, daar moet met deze 2 genoemde waarden uit te komen zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.