close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: luchtstroomgeluid en schokken

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: z19dth 110kw

Hallo iedereen,

Wij hebben momenteel een probleem met een Zafira B 110kw/150pk handgeschakeld met +- 115.000km op de teller
Het probleem is dat de auto bij het optrekken in deellast een "schurend"geluid maakt wat 100% zeker iets met de laadruk/drukvulling naar de motor te maken heeft.
Als je gewoon rustig acceleerd krijg je al het gevoel dat de auto al een beetje inhoud vanaf ongeveer 2000 toeren en als je dan rustig gas door blijft geven hoor je dat geluid en soms ook gevolgd door een heftige schok of zelfs schokken waarbij dat geluid ook hoort maar wel verandert tijdens het schokken maar dit heeft zeker met elkaar te maken.Je kan het geluid al opwekken met bv 80km/h door maar ff heel licht met het gaspendaal te "spelen".Het schokken doet zich niet voor bij hogere vernellingen/snelheid.
Wij hebben ook een week met de auto gereden en vernemen inderdaad hetzelfde alswat de klant omschrijft.Die gaf ook aan dat toen hij weg was met de caravan en door heuvelachtig landschap reed het geluid rond de 100km/h niet hoorbaar was maar zogauw het wat begon te stijgen het geluid duidelijk naar voren kwam in de cabinete terwijl de auto gewoon op cruise control stond.Dit hebben wij dan niet kunnen testen maar het geluid is wel nu ook hoorbaar als je gewoon met flink vermogen op een behoorlijke snelheid rijdt.Volgens de klant is het geluid langzaam af en toe onstaan maar nu constant aanwezig.
Nu hebben wij de auto al uitgelezen op storingen maar die zijn niet aanwezig.
De auto is goed onderhouden en omdat wij zogauw niet meer weten wat de doen gaarne jullie reactie,s

Wat is er al aan gedaan,

-Uitgelezen op dtc,s, niet aanwezig
-Inlaatspruitstuk met wervelkleppen zijn in 2009 vervangen en nu ook gewoon ok.klacht was er toen ook niet.
-Egr voorzien van fiat/alfa oplossing te weten de bijna dichte pakking met 4 kleine gaatjes.
-Laadruksensor in uitlaatspruitstuk vervangen.
-Nieuwe software voor de ecu in 2010[maar weet niet welke versie, en of die ook echt van 2010 is]
-Magneetklep van vaccuumaansturing vervangen.
-3e injectormodificatie uitgevoerd.
-Egr klep vervangen.[gisteren gedaan maar klacht lijkt wel erger geworden.....??]
-Intercooler + slangen gecontroleerd op lekkage.
-Distributie gecontroleerd, staat op tijd[je weet nooit]

Naar onze mening en logisch verstand lijkt het erop dat het ook iets met het gasklephuis kan zijn dat die b.v.staat te klapperen door iets of dat de egr aangestuurd word om open te gaan terwijl dat niet moet.
Maar goed op forums en dergelijke kom een soortgelijke klacht ook wel eens tegen bij de 1.9 diesels maar nergens staat echt een oplossing voor het probleem.Wie kan ons hier mee opweg helpen.Klant wordt klacht zat en wij zouden toch ook wel heel graag opgelost zien.

Geplaatst door

danny1929 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb dit ooit voorgehad met renault, echt schurend geluid,bleek een plastiek drukbuis van turbo te zijn die op een naad los was, en telkens de turbo druk bijstak,bvb bij extra belasting, fitte deze. Blijkbaar enkel bij maximum laaddruk en niet bij normaallast.
Vanwaar het schokken bij u komt weet ik niet maar die barst vinden heeft wel even geduurd,
veel succes

MAXIM 0
badge

13 jaar

Krijgt de turbo olie? of zit de retour verstopt? of is erin een lager defect? waardoor hij aanloopt?

Bedankt voor jullie reacties zover.
Wat er inmiddels nog aan de auto gedaan is, is dat we het gasklephuis gedemonteerd hebben om deze te controleren.Deze was op zich schoon maar achter het pasvlak waar het gasklep op gemonteerd zit een soort wervelkamertje.Hieruit hebben we nog zeker een half koffiebekertje met roet/drap weggehaald.Tevens hebben we een nieuwe luchtmassameter gemonteerd.Het schokken is nu ook helemaal weg en de auto pak veel soepeler en vloeiender op.
Ook hebben we het hele laadruk gedeelte[slangen + intercooler] afgedopt met pvc doppen en in 1 dop een ventiel getrokken en het hele gedeelte op druk gezet om te kijken of er ergens lucht ontsnapte.Maar alles lijkt potdicht.....Tja waar moet je nog zoeken....kan me niet voorstellen dat er tijdens het echt belasten met rijden ene wel ergens lekkage optreed.Maar we zullen bij het gasgeven stilstaand de turbo eens handmatig laten inschakelen d.m.v.een vaccuumpompje.Misschien dan dat het geluid beter te traceren is.Denken niet dat het daadwerkelijk de turbo is die het geluid veroorzaakt.Het geluid klinkt namelijk niet mechanisch.Het is echt een soort snijend luchtstroomgeluid.Word vervolgd..maar suggesties blijven uiteraard welkom.

danny1929 0
badge

13 jaar

Heeft deze wagen een roetfilter?
wij hebben bij een laguna eens voor gehad dat het slangetje dat de druk in het filter controleerd gescheurd was,waardoor er lucht ontsnapte met een hoge toon.

MAXIM 0
badge

13 jaar

Bedankt voor je reactie, maar deze zafira is niet voorzien van een roetfilter

danny1929 0
badge

13 jaar

Probleem is opgelost.Via via bij een storingsdiagnosespecialist op de Veluwe de egr geheel laten uitschakelen[softwarematig] en ook geheel afgeblind met een dicht plaatje.De oorzaak bleek toch in de[zelfs nieuwe]egr te zitten.Deze werd door de laadruk op sommige punten opengestuwt zodat deze een snijdend luchtgeluid veroorzaakte en ook weer af en toe het bokken/hikk en.De auto rijd weer als nieuw.

danny1929 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.