Opel Agila: MAF sensor Lambdasonde en nu motorstuurapparaat

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 XE

Een paar maanden terug begon Diagnoselampje te branden. Bij Opel dealer geweest en uitlaten lezen en ja Foutcode P 0174 ( heb ik ook al gelezen op deze site) Nieuwe Mafsensor laten plaatsen Lampje ui na een km of 18 lampje weer aan weer terug naar dealer uitlezen en foutcode 130 Lambdasonde defect volgens dealer Gisteren terug hebben ze eerst mijn sonde geploaatst in een andere agila en niks aan de hand de hele handel weer terug geplaatst . En volgens dealer zo het Motorstuurapparaat defect zijn. Vanochtend reeds 30 km gereden en nog steeds geen lampje
Wie weet raad ik geloof zelf niet zo in het motorstuurapparaat , zou het niet de EGRklep kunnen zijn ?????

Ik hoop op een oplossing.

Groeten Piet

Bigonecb1300

Geplaatst door Bigonecb1300 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Agila? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

foklop (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat doet de lambdawaarde in het meetwaardenblok? Indien P0174 is opgeslagen altijd goed controleren op vacuumlekkages. Controleer ook EGR op afdichting. Klopt het dat je zelf geen scantool hebt om foutcodes en parameters te controleren?

Ter info. Heb zelf al diverse malen een defecte MAF sensor gehad bij Agila's. Ook een keer meegemaakt dat grossier een los meetelement voor de MAF sensor leverde. Na een dag was het lampje alweer aan, toen een Bosch MAF sensor (complete unit) gemonteerd.

Bigonecb1300 (0) PRO, 16 jaar geleden

Nee ik heb inderdaad geen meetapparatuur. Ik heb er de hele middag al mee rond gereden nog steeds geen lampje motor loopt mooi rond en trekt goed.
Zo'n motorstuurapparaat gaat dat vaak stuk ? En waar aan kun je merken (buiten het diagnose lampje) dat hij niet goed werkt ? defect is ?

Ik heb ergens op internet nog iets gevonden dat zo'n motorapp o.a defect zou kunnen gaan van kortsluiting in de EGR klep ??Onderstaande tekst gevonden bij www.actronics.nl

De oorzaak van het defect raken van deze ECU’s is bijna altijd extern. Het is van groot belang om eerst de oorzaak te verhelpen en dan pas de ECU te monteren. Bij reparatie of bestelling bij ons krijgt u hierover deskundig advies.

Enkele voorbeelden van dergelijke externe oorzaken zijn:

- kortsluiting in stationair stelmotor
- kortsluiting gaskleppositie sensor
- kortsluiting in de EGR-klep
- slechte bobine (bij DIS-systeem) die terugslag veroorzaakt van de bobine naar de ECU (er gaat dus 18.000 Volt van de bobine terug de ECU in waardoor deze defect raakt)

Groet Piet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Agila of stel zelf een nieuwe vraag.