ik heb probleem met de auto.
als ik m smorgens start in p stand loopt ie met 1500toeren een keer een tik op gaspedaal zakt ie na 1100 toeren. als ik m dan in d stand zet maakt ie mooi 800 a 900 toeren dit gebeurt allemaal met koude motor. als ik dan ga rijden hoor je even iets tikken(is dat normaal allemaal?) dat gaat weg zodra motor blok warm word maarheb ik een stuk gereden kan ik niet meer fatsoenlijk gas geven want dan gaat schokken en inhouden(hoe kan dit?) ik sta stil bijvoorbeeld voor een stoplicht in d stand zit de toeren tussen de 500 a 600 toeren(is dit normaal?) als ik dan nog stil sta en ik zet m dan in p stand of n stand dan lopen loopt ie nog tussen 500 a600 toeren en na een minuutje ongeveer valt ie uit.
voor dit kwam is er een waterpomp vervangen een nieuwe distributieriem set en een nokkenassensor vervangen.(kan het hierdoor komen?) heb trouwens ook een lekker uitlaat.
ben bij garage geweest en die zegt dat het schokken en inhouden door brandstofpomp komt hij heeft de auto uitgelesen niks in te vinden co2 hebben ze na gekeken en bleek schraal te zijn te weinig dus.
ben ook bij een monteur geweest die het zwart doet en die zegt dat het 100% door uitlaat komt ik weet zelf geen raad meer zou iemand mij hier mee kunnen helpen en informeren!!!!!!!!!!!!! met vriendelijke groet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een lek in de uitlaat beinvloedt de 4-gas meting in min of meerdere mate en dat maakt het moeilijk om de uitkomst te interpreteren. Als het lek vooraan is in de buurt van de lambdasonde zit, wordt ook nog eens het signaal van de lambdasonde beinvloedt en dat kan behoorlijk invloed hebben - zoals schokken en inhouden.
Brandstofpomp lijkt mij niet de oorzaak te zijn, koud loopt de motor toch goed?
Een uitlaatgastest (4gas) is door het lek in de uitlaat niet uit te voeren.
Als de benzine pomp onvoldoende werkt?? zal de druk op de brandstofgallerij afnemen. En dat merk je vooral als er veel brandstof gebruikt wordt. Dus bij belasten van de auto. Overigens, een gedeeltelijk verstopte leiding of filter geeft hetzelfde effect. Om zeker te zijn wat de oorzaak is, brandstofdrukken meten en opbrengst.
Als de gaspedaal of kabel of gasklep blijft hangen is er verschil in het stationair toerental.
klopt als ie koud is doet ie het eigenlijk perfect. de monteur zij dat ie de uitlaat kon lassen mn einddemper is aan alle de 2 kopse kant gescheurt als dat gemaakt is zou het opgelost moeten zijn???
11 jaar
Nee, niet alles is opgelost als de einddemper gelast of vervangen wordt.
Het lek daar is niet verantwoordelijk voor het schokken.
Na deze reparatie kun je wel eindelijk een betrouwbare 4-gas meting doen en iets zien.
Ik zou het signaal van de lambdasonde eens goed kontroleren, omdat deze bij koude motor niet gebruikt wordt.
oke maar dat doet ie alleen als ie koud is dat ie 1500 toeren maakt en dan een keer een beetje mn gaspedaal te raken en dan zakt ie terug na 1100
als de blok goed warm is dan blijft ie stationair 500 600 toeren draaien en trillen doet ie dan ook goed
de garage zei tegen mij dat dat normaal is?? kan t niet geloven een auto moet toch netjes 900 toeren draaien
11 jaar
oke dan laat ik die eind demper lassen en dan nog maar een keer meten kijken wat ie dan doet want hij doet alleen maar schokken als ik gas bij wil geven rustig optrekken gaat geef ik iets meer gas gaat ie inhouden en schokken met volgas geven slaat ie m toch in de kickdown snap er niks van
11 jaar
zoals old ford al suggereerde, is het heel goed mogelijk dat de ecu in een nood programma is gaan lopen. De lambda sonde meet de zuurstof in het uitlaatgas, en stuurt aan de hand ervan de ecu bij. Omdat de katalisator zuurstof nodig heeft om correct tre kunnen werken, moet er een wisselwerking zijn. de lambdasonde pendelt tussen rijk en arm., maar door de lekke uitlaat ff niet.
Dus uitlaat herstellen(gasdicht maken) ecu resetten, warmrijden en zo nodig herhalen. Daarna kun je gericht diagnose stellen op de andere onvolkomenheden.
Kick down heeft daar niets mee te maken.. is niets anders dan geforceerd terugschakelen van de automaat.
oke mn uitlaat word deze week gemaakt dan haal ik de polen van de accu los zodat de computer reset en dan ga ik uitproberen wat ie daarna doet ik hou jullie op de hoogte bedankt!!!!
11 jaar
maar dan wil ik nog een ding kwijt want als mn blok kou is doet ie het perfect mmaar zodra die warm is gaat ie schooken en stotteren waarom doet ie dat niet ook als ie kou is? want uitlaat is ook lek als ie kou is dan moet die sensor toch meteen verkeerde gegevens door sturen na ecu?? bedankt!
11 jaar
De waarde van de temperatuur sensor (ntc) wordt gelezen door de ecu. Zolang de motor niet op bedrijfstemperatuur is wordt de hoeveelheid in te puiten brandstof aangepast(meer brandstof door langere inspuitduur) Waarschijnlijk wordt in die tijd het signaal van de lambda sonde genegeerd. Daarna geeft (door het gaslek) de sonde alleen maar verkeerde informatie.
http://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutelen/...
kijk hier maar eens voor een algemene indruk.
oke nu ben ik door jou link een heel stuk wijer gekomen
alleen nu heb ik er een probleem bij van morgen toen ik 30 a 40 km erop had zitten en ik stond stil voor de stop licht viel ie uit start m opnieuw doet ie meteen ik kom bij volgende stoplicht terecht en sta stil rij ik weer aan en net voor de bocht vielt ie uit onder het optrekken komt dat ook hierdoor???
11 jaar
Weet ik niet, kan zijn. Na de reparatie van de uitlaat gaan we verder...
nog een vrrag op de dag dat mijn auto ging stotteren en inhouden is er een nokkenas sensor vervangen maar wel een hele goeie kope imitatie zou het hierdoor komen?? want hoor van mensen dat je er wel weer een originele terug op moet zetten
11 jaar
Dat soort sensoren zijn vooral gevoelig voor de afstand tussen de sensor en het wiel wat er langs draait. (passing) Houdt bij het controleren van die afstand rekening met de axiale speling van het wiel. Als de oude sensor electrisch stuk was?? zou je voor demontage de afstand kunnen meten.Vooral als je niet over de voorschriften bescikt, is dat handig.Ook vuil of zelfs metaaldeeltjes op de sensor beinvloeden de goede werking soms nadelig.
Het gebeurt wel meer bij Opel dat goedkope aftermarket/imitatie sensors problemen geven.
Er staan volgens mij diverse voorbeelden hiervan op dit forum.
mijn opel omega geeft aan dat ik motorolie pei moet controleren heb mn auto stil gezet en voglende dag na gekeken prima in orde ik ga weer rijden naar een stuk gereden te hebben geeft ie olie druk te laag aan ik zet m uit en aan geeft ie het nog aan en dan springt ie meteen over na motor olie pei controleren heb m afgezet uur later nagekeken blijkt de pei gewoon in orde te zijn weet iemand hoe dit komt???
11 jaar
moet er ook nog bij zeggen als je de dop eraf haalt waar je de olie bij vult je hand er boven houd dat er wel druk vanaf komt hoort dit????
11 jaar
oliepeil sensor in het carter misschien overleden.
11 jaar
De oliepeil sensor schoonmaken kan soms helpen. Niet borstelen maar schoonspoelen.
Afhankelijk van het vloeistofniveau (maar ook van de samenstelling van de smeerolie) heeft een spoeltje in de sensor een bepaalde weerstand. Die weerstand wordt gelezen als het contact wordt ingeschakeld. En het resultaat is een melding.... voldoende /onvoldoende..
Mijn ervaring is dat niet alleen bij onvoldoende hoog niveau, maar ook bij veranderde kwaliteit van de smeerolie een afwijkende weerstand wordt gemeten..
oke bedankt voor de informatie maar heb t volgende ik heb de uitlaat enzo laten maken auto is goed gekeurt alleen hij houd nog steeds in en stotteren nu ben ik bij iemand geweest die trok de olie dop eraf van de blok en als je dan je hand er boven hou vliegen de druppels olie tegen je hand aan ik zag dat ook mn koelvloestof weer gezakt was de meneer zei meteen je hebt je koppakking kapot klopt dit??? hoe zou ik dat kunnen testen en natuurlijk de vraag wat gaat het kosten om dat te laten maken door een beun haas want door een echte garage te laten doen kost een boel geld
11 jaar
[quote=arnohendriks]nu ben ik bij iemand geweest die trok de olie dop eraf van de blok en als je dan je hand er boven hou vliegen de druppels olie tegen je hand aan[/quote]
Dat lijkt me ook wel raadzaam want anders draait de motor zonder oliesmering......... Dus of die beste vent daar nou zo veel kijk op had?
maar het moet tog niet zo zijn met draaiend motor als je de dop erafhaald dat je de druk tegen je hand voelt endan nog is de olie tegen je hand spettert lijkt me niet normaal?????
11 jaar
Het is juist de bedoeling dat er olie spettert. Die olie komt zodoende overal en kan zijn werk doen.. bv koelen of gekoeld worden... Dit is de belangrijkste taak van de smeerolie.
De druk welke in het onder en boven carter heerst wordt (als alles in orde is) geregeld door het carterventilatie systeem. De druk onder het kleppendeksel is meestal nagenoeg gelijk eraan omdat er nogal wat onderlinge verbindingen zijn. (bv de lekkanalen, waardoor de olie terug in het ondercarter moet stromen.
Het verwijderen van de dop bij draaiende motor zal altijd een reactie tot gevolg hebben. Een monteur met heel veel ervaring met het typre motor kan soms wat specifieke informatie halen uit het losmaken van de dop. Een lekke koppakking er uit concluderen lijkt mij te ver gaan.
Natuurlijk kan de koppakking lek zijn..
Ik vind het verloop van de discussie tamelijk gaotisch verlopen...
Dus ik begin overnieuw..
Uitlaat lekt en daardoor is er geen betrouwbare 4 gasmeting te doen. Ok bestaat de kans dat de lambda sonde daardoor een onjuist signaal afgeeft..
Eerst uitlaat gasdicht (laten) maken. Ecu resetten en flinke rit maken. Ecu uitlezen en doen wat er nodig is..
Je geeft aan dat de oliedruk te laag is??? Maar je bedoelde hopelijk het niveau???
Lekkage van koelvloeistof is een verhaal apart.. Eerst maar eens kijken waar het lek ergens zit..
[quote=arnohendriks]maar het moet tog niet zo zijn met draaiend motor als je de dop erafhaald dat je de druk tegen je hand voelt endan nog is de olie tegen je hand spettert lijkt me niet normaal?????[/quote]
[quote=arnohendriks]maar het moet tog niet zo zijn met draaiend motor als je de dop erafhaald dat je de druk tegen je hand voelt endan nog is de olie tegen je hand spettert lijkt me niet normaal?????[/quote]
Dat is wel normaal. "Spatsmering" heet zoiets. Ontstaat in dit geval door de ronddraaiende nokkenas.
ja sorry voor dit allemaal ik heb al zoveel gehoort dat ik t niet meer weet hoe of wat maar ik ga jou rijtje gewoon af
co meting doen ecu resetten en flink doorijden daarna uitlezen en zo nodig herhalen?
over de olie geeft ie in de dashboard aan oliepeil controleren of olieuk te laag ik heb de olie nagekeken en is gewoon helemaal in orde is op de zelfde hoogte gebleven toen ik m had gevult daar snap ik dus niks van
11 jaar
Oliedruk heeft eigenlijk weinig met het peil te maken. Onder in het carter zit de olie-pomp-zuigleiding (met zeef) De oliepomp zorgt ervoor dat er aan die leiding gezogen wordt. (verdringer-pomp) Zolang de zeef zich helemaal onder het (dan heersende) olie niveau bevindt zal er olie aangezogen worden. (alleen als er lucht gehapt kan worden vermindert de hoeveelheid aangezogen olie. De door de oliepomp aangezogen olie wordt in het smeerolie circuit geperst. Dat circuit bestaat uit kanalen naar alle lagers en naar bv de hydrolische klepstoters en ook naar de nokken van de nokkenas. Afhankelijk van de hoeveelheid olie welke in een bepaalde tijd wordt verpompt zal er in het smeeroliecircuit druk op de diverse kanalen staan.. Bij stationair draaiende motor bv 1200 toeren is die druk meestal rond de 1 of 2 bar. Bij het maximum toerental bv 6000 toeren (dus 5 keer zo veel) zal de druk theoretisch meer dan 5 tot 10 bar zijn. (de pomp werkt 5 keer zo hard. (echter een overdrukventiel beperkt de maximale druk. (om schade aan de verdringer-pomp te voorkomen)
Als het controlesysteem (wat correct werkt??) aangeeft dat het olieniveau of de oliedruk te laag is dan moet je bij voldoende hoog olieniveau concluderen dat de oliedruk ( op sommige momenten) niet in overeenstemming is met de druk welke de fabrikant als correct beschouwd.
Het lijkt me zinvol. om de oliedruk met een mechanische oliedrukmeter ,welke op het smeeroliecircuit kan worden aangesloten).
Een te lage olie druk kan veroorzaakt worden door, bv een lekke aanzuigleiding, een overmatig lek in het druksysteem.(te veel speling op 1 of meerdere lagers of een losgeraakte afdichtings prop. Het komt ook voor dat de zg overdruk klep niet (meer) afsluit. Een verkeerd oliefilter kan voor een verstopping en daardoor voortijdige olie lozing in het carter)zorgen. Smeerolie verdunning(condens-water/benziner via lekkende zuigerveren oid) of te dun vloeibare smeerolie zorgen ook voor een lagere druk dan gebruikelijk.
ik heb alles laten maken wat er mankeerde zoakls de koplampen de uitlaat en de linker draagarm
co2 meting was goed uitlezen niks te vinden maar toch als mn auto goed warm is dan blijft ie toch haperen en stotteren ik heb toen mn olie ververst ik heb er 5w40 ingedaan ik weet niet wat er van te voren inzat mischien dat ie daarom die problemen aangeeft van controleer motoroliepeil - olie tekort
11 jaar
er brand geen motormanegment of iets t is volgens mijn maar iets kleins dat ie doet stotteren en inhouden en t uitvallen van de motor snap er niks van
11 jaar
Na alles nog eens gelezen te hebben vermoed ik dat het volgende is gebeurd.. Het vervangen van de distributie is niet correct gedaan. Daardoor staat nu de distributie niet op tijd. De ecu is niet in staat dat te registreren en komt met meldingen welke eigenlijk niet ter zake doende zijn..
Controleer eerst nog maar eens de distributie timing. Corrigeer die en reset de ecu.. Maak een proefrit en reset zo nodig opnieuw. Grote kans dat de problemen nu opgelost zijn.
oke dat ga ik zeker naar laten kijken want dat is maar een kleinigheidje maar als ie niet op tyd staat zal ik natuurlijk wel iets kapot gereden hebben omdat ik gewoon door heb gereden met die probleem???
ik hoop dat dat is want ben weer bij iemand geweest die zegt dat het mn koppakking is en dan er een klep krom is omdat ie schokt en onderdruk in het blok heeft??
11 jaar
en als je distributie niet goed op tyd staat dan zou de auto vanaf het starten al moeten schokken toch? de mije doet dat pas als ie warm is???
11 jaar
Pas nadat de ecu zijn programma aanpast wordt het netjes draaien problematisch. Voor die tijd is er gewoon vermogen verlies.
oke het heeft toch echt met de tyd van de motorblok te maken ik ga dat morgen laten nakijken
11 jaar
begin maar eens met het vervangen van de imitatie nokkenas sensor door een originele van opel.
De melding die je krijgt over het oliepeil is dat deze te laag is. Reden sensor in het carter defect. Dit kun je oplossen door het vervangen van deze sensor (moet het carter ervan af)
11 jaar
Opel bouwt zelf geen sensoren. Zelfs Bosch doet dat niet (meer) Dit soort onderdelen wordt door gespecialiseerde toeleveringsbedrijven gefabriceerd. Per definitie een zg imitatie onderdeel afkeuren gaat mij echt te ver.. Het kan zijn dat de imitatie afwijkt van het origineel? en dus ook niet door de (imitatie) fabrikant wordt voorgeschreven.. Enkele bepalende factoren zijn oa massa van de kern in het spoeltje. Weerstand van het spoeltje, Het wel of niet aanwezig zijn van afscherming. Pasvorm van de sensor en/of van de stekker..[quote=jackvectrac2.0ne]begin maar eens met het vervangen van de imitatie nokkenas sensor door een originele van opel.
De melding die je krijgt over het oliepeil is dat deze te laag is. Reden sensor in het carter defect. Dit kun je oplossen door het vervangen van deze sensor (moet het carter ervan af)[/quote]
Cor ik sleutel regelmatig en aan voldoende opels om ondertussen tot de conclusie te zijn gekomen dat vaak de imitatie onderdelen die niet bij opel zelf gekocht zijn problemen blijven geven.
Wat daar de reden van is weet ik niet, ga ik ook geen tijd in steken simpel omdat ik daar niks me verdien.
Tot nu toe heb ik een nokkenas sensor van Brezan geplaatst waarbij ik geen problemen heb gehad, de rest van de sensoren gaven problemen waarbij deze opgelost waren door het plaatsen van een sensor besteld bij opel zelf die geen bosch gebruikt maar Siemens.
Ik vertel hier alleen wat mijn bevindingen zijn geweest door de jaren heen. En daarbij wil ik de TS net als jullie helpen aan de hand van mijn ervaringen
ps ik ga jou verhaal over de afstanden, de massa, ed niet aanstrijden en wil hier helemaal geen discussie mee opgang zetten.
11 jaar
oke
het is opgelost jongens!!!!
er waren een paar sensoren die vervangen moesten worden er zat een storing in de computer zelf en nog een filter vervangen(weet niet watvoor filter)
alleen valt ie nog terug na 500 toeren per min of eronder en dan valt ie uit dat is t enige probleem nog voor de rest alles opgelost;)
11 jaar
alleen mn computer geeft nog aan motoroliepeil controleren zal die sensor nog moeten vervangen dan??
maar wat betekent bij een opel omega olie tekort???? is dat mischien mn automatische versnellingsbak???
11 jaar
automaat olie valt niet onder de CHECK.
Denk toch aan een defecte sensor in het carter.
11 jaar
[url=http://s221.photobucket.com/user/omega3-...][img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img][/url]
[url=http://s221.photobucket.com/user/omega3-...][img]http://i221.photobucket.com/albums/dd274...[/img][/url]
Sensor bij de 2.0 zit ongeveer zoals op bovenstaande foto"s Deze zijn van een v6.
11 jaar
oke zal die zeker gaan vervangen
11 jaar
alleen mn auto valt hier en daar nog wel eens uit als ik bijvoorbeeld stil sta als ik na mn toeren teller kijk als ie in neutraal staat loopt ie 800 toeren zet ik m in drive of reverse dan zakt ie na 500 toeren en ik heb ook wel is dat schommelt tussen de 350 a 600 toeren als ik m dan in neutraal zet blijft ie bij de 500 hangen als ik dan weer een stukje rij en dan in neutraal zet loop ie 900 of iets anders is altijd verschillend en dat mn toeren schommeld heb ik ook wel is onder het afremmen als ik bijna stil sta of als ik m in zn drive of reverse zet waardoor zou dit kunnen???
11 jaar
DE TIK OP HET GASPEDAAL ZORGT ER MISSCHIEN VOOR DAT DE GASKLEP IN EEN ANDERE POSITIE TERUG VALT.
ook kan de stationair regelaar bv een zwaar punt hebben door vuil, sludge oid.
mijn auto wilt nog wel is flink bokken als ik wil inhalen op snelweg net of ie hier en daar op drie cilinders wil gaan lopen ik kan met uitlesen niks vinden zou het probleem bij de bougie en bougiekabels liggen of misschien mijn bobine?? ik heb als mn auto koud is echt goed trekt maar na mate dat ie warmer word heb ik trekverlies en dan blijft iehet zelfde lopen.
10 jaar
Ik heb alles nog maar eens nagelezen....Steeds opnieuw zijn er omwegen bewandeld. Dat maakt de discussie niet eenvoudiger...
Mijn advies is nu,
Schrijf in een bericht Eerst wat er allemaal hersteld is, en daarna wat nu je klacht is.(stotteren, inhouden?????
Eventueel meldt je tegelijkertijd welke lampjes er nu nog (wanneer ) gaan branden, en welke meters zich on eigelijk gedragen.
hoi ik zet het even op een rij de auto stotterd houd in na mate als ie warm is op snelweg ronde de 80 a 100km per uur bokt ie extreem hard
in het begin is mn nokkenas sensor vervangen omdat ie met uitlesen aangaf dat die kapot was bleef toch de mankementen houden.
daarna heeft een monteur mn auto opgehaald en is gaan kijken die het mn luchtfilter vervangen en een storing uit mn computer gehaald waardoor de stotteren en bokken voorbij was op de zelfde dag kwam het weer terug de monteur gaf al aan dat ie weer hier en daar kon gaan stotteren omdat mn bougies en bougiekabels aan vervanging toe waren heb ik nog niet laten vervangen op een gegevende moment heb ik de automatische versnellings bak een onderhouds beurt gegeven waardoor ik veel betere resultaten heb zoals dat ie in het begin niet meer stotterd en nu veel beter optrekt kwa meters of motermanegment lamp in dashboard brand er niks en je merkt niks er zijn nog 2 problemen overgebleven als mn auto koud is trekt ie super maar na mate dat ie warm word is de trek kracht minder en het hard bokken op de snelweg heb ik nog hoe kan ik die 2 dingen oplossen?? misschien door toch mn bougies en bougiekabels te vervangen??
10 jaar
Isolatieproblemen in het hoogspanningsgedeelte hebben veelal met vocht te maken.De spanning waarbij er zg doorsleg mogelijk is, is bij vochtige onderdelen veel lager dan bij droge..
Het hoogspanningsgedeelte zijn achtereenvolgens de Bobine en dan vooral de kop ervan. De bobine kabel, de verdeelkap en de rotor, Ook de bougiekabels en de bougies horen erbij...
De doppen op de bougies, de bobine en op de verdeelkap dienen ook tot isolatie, maar kunnen ook lekken
De bougies moeten periodiek vervangen worden. Ook moet er aandacht gegeven worden aan de electrodenafstand...
De isolator binnen in de bougie wordt door de hoge temperatuur langzaam aangetast. en zal uiteindelijk onvoldoende isoleren/ Ook kan de isolator scheuren oid
Ook de buitenkant van de bougie isolator kan door vuil aangetast worden...
Daarnaast zal door slijtage de electrode afstand steeds groter worden,
Bij sommige types verbuigt na gebruik de massa electrode zodat de afstand tussen beide groter wordt.
In het ene geval zal bij een gelijke hoogspanning spanning, eerder een lek zijn.
In het andere geval moet de spanning hoger zijn om de vonk te kunnen ontwikkelen..
Zolang de bobine en bougiekabels ver genoeg wegblijven van andere delen zullen ze niet overslaan.... echter de rotor en de verdeelkap kun je niet opzij buigen...
Schoon en droog vegen heeft wel effect, maar niet achteraf.. Op de plaats waar de vonk is weggelekt (doorgeslagen) onstaat een spoor van verbrande isolatie..De kool erin heeft uitstekende geleidende eigenschappen en zorgt dat de doorslag bij steeds lagere spanning plaats gaat vinden...
De omstandigheden in de verbrandsruimte zijn steeds verschillend. Daardoor is de zg vonkvormingsspanning steeds verschillend.
Stationair en bij koude motor is deze relatief laag evenals bij ebv het acceleren.
Gemiddeld gezien lage spanning bij rijk mengsel en hoge spanning bij arm mengsel.
En dan nog wat, Het komt wel eens voor dat de bobine zelf inwendig is beschadigd(isolatie probleem) Het vermogen wat de bobine dan kan ontwikkelen is dan begrensd.. Wat daarbij opvalt is dat de bobine het begint af te laten weten als deze warm is..Soms stopt de motor erdoor, en later kan er gewoon weer gestart worden...
Een heel verhaal, maar je snapt hopelijk dat de ontsteking meestal het eerste is wat onderhouden moet worden, en als dat niet tijdig is gedaan, moeten de defecte kabels, rotor en verdeelkap ook worden vernieuwd.
Ik adviseer om de originele bosch onderdelen te gebruiken.. Bij tijdig en correct onderhoud eraan en aan de bougies, hebben ze het eeuwige leven.....
i
oke bedankt voor de uitleg nu heb ik er ook inzicht over ik ga de bougies en bougiekabels vervangen en dan pak ik de bobine er ook bij dan weet ik zeker dat het onsteking dalijk in orde is hartstikke bedankt
10 jaar
ik heb het volgende probleem:( ondekte vanmorgen dat er aan de passegiers bij de voete aan linker kan nat is op de zijkant.
het nattigheid is niet vettig maar waterig zou mijn kachel lek zijn of een slang ervan of dat het van buiten afkomt ergens een rubber kapot??
10 jaar
Kontroleer onder de motorkap of het interieurfilter niet vol water staat. als je voor de auto staat links boven.
in de bak zit rechtsonder een regen afvoer.
10 jaar
oke bedankt voor de hint ga het meteen nakijken bedankt!!!!!!!!!!!
10 jaar
heb net ontdekt dat het toch koelvloeistof is helaas nu is mn vraag is de kachel kapot?? of is mn kop gescheurt?? misschien dat ie daarom wel is in zn toeren schommeld en ooit is uitvalt??
10 jaar
heb nog een vraag aan linkerkant van de moter zit eenstekkertje aangesloten als ik die op en neer beweeg komt een probleem na boven die ik al lang heb en dat is dat ie schommeld in zn lage toeren moet ik dan die aansluiting vernieuwen????
10 jaar
ik heb ontdekt dat er koelvloeistof lekt aan de binnen kant van mn auto aan de passergiers kant zit zelf aan een slang of kachel te denken iemand verstand van????
en nog miets mn auto schommeld wel is met zn toeren omdat ik voor de lekkage aan het kijken was ontdenkte ik moet toeval dat er een aangesloten stekkertje aan de linkerkant van mn blok als ik die aanraak dat mn toeren begint met schommelen zou door die aansluiting te vervangen dat geschommel voorbij zijn???
met vriendelijke groet
10 jaar
je houdt niet van halve maatregelen....Prima, Maar het leven is ingewikkeld. Ik heb het over het hoogspanningsgedeelte gehad... Door ook het plan op te vatten de bobine te vervangen, kies je er ook vvot een groot deel van het primaire ontstekingscircuit te vernieuwen.....In mijn dramatische betoog over het hoogspanningsgedeelte ben ik daar aan voorbij gegaan... Dat komt omdat wij in de werkplaats de beschikking hadden over een zg scope. En omdat de meeste klanten er niet van hielden dat we alles vervingen, moesten we ons beperken tot de onderhouds-gevoelige onderdelen. Met de scope konden we de staat van de bougies de kabels,de rotor, de verdeelkap en de bougies herkennen. ook konden we de werking van de condensator en de bobine zien....Alhoewel het niet altijd het geval was zagen we ook direct of er een slechte verbinding in het primaire circuit bestond. Een slechte verbinding was het begin van een af en toe onderbreking, die de chauffeur wel degelijk opmerkte. gewoon omdat de auto dan ook inhield... Ook dan vonkt de bougie niet........
De zg halgever. in de ontstekeing en ook de mechanische centrifugaal en vacuum vervroeger kunnen roet in het eten gooien.....
bougies, kabels, rotor en verdeelkap. zijn niet zo duur.. maar, bobine, halgever van de stroomverdeler alsmede de vermogensmodule zijn duurder, ze kunnen allemaal stuk, maar niet gevoelig voor nalatig onderhoud. De kop vn de bobine is door jezelf redelijk te controleren op isolatie. Als je de kop goed schoon hebt geveegd, mogen er geen sporen op de isolatie lopen, bv vanuit het midden naar een van de twee laag spannings aansluitingen.
Als je bij draaiende motor de kop van de bobine nat spuit.(met bv een plantenspuit, mag bij gas geven of loslaten daar geen vonkje te zien zijn...
Ik zou de bobine niet op voorhand vervangen..
oke haha nu snap ik het mn excuses,
ik heb mn bougies en bougiekabels vervangen(geen beter resultaat) onder het vervangen zag ik dat de achterste 2 bougies nat waren van de olie de achterste bougie het ergst zat helemaal onder de olie zelfs de bougie kabel zat onder de olie waar komt dat vandaan??
en vanmorgen las ik in een keer dat er op mn boordcomputer staat rem voeringen zijn mn remblokken dan aan vervaning toe??
10 jaar
en mn blok blijft trillen in lage toeren rond de 600 toeren of mn toeren gaat aan het schommelen en dan is t net kantje boord of ie aan blijft of uitvalt
10 jaar
[quote=arnohendriks]oke haha nu snap ik het mn excuses,
ik heb mn bougies en bougiekabels vervangen(geen beter resultaat) onder het vervangen zag ik dat de achterste 2 bougies nat waren van de olie de achterste bougie het ergst zat helemaal onder de olie zelfs de bougie kabel zat onder de olie waar komt dat vandaan??
Waarschijnlijk is je klepdeksel dan lek.
en vanmorgen las ik in een keer dat er op mn boordcomputer staat rem voeringen zijn mn remblokken dan aan vervaning toe??[/quote]
Yep, remblokken zijn te dun geworden.
blokken en sensor vervangen
10 jaar
probleem opgelost lag aan de automaat bak moest gereingit en gespoeld worden alles opgelost:):)
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar