auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Meriva: MERIVA A 1.7CDTI start niet of slaat onmiddelijk af bij koude mo

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel

Mijn schoonpa heeft het vlgd voor:
De wagen start meestal goed, kan 5 meter rijden en dan valt de motor stil. Soms blijft de motor nog net draaien of kan er opnieuw gestart worden maar bij gas geven valt hij opnieuw stil.
Na enkele minuten stil te leggen kan het zijn dat hij wel goed start en rijdt. Ik heb al eens getest als hij voor onze deur stond en ik kon zelfs niet starten.
Bij het uitlezen met van de motor in een niet officiële opel garage werden geen foutmeldingen gevonden.
Ik heb waarschijnlijk een relevante topic gevonden die al lang geleden afgesloten is en ik heb één van die personen al gemaild. http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Motormodel is voorlopig onbekend maar mss kan ik het straks achterhalen. Ik veronderstel dat dit in de handleiding staat.

Mocht iemand ondertussen een hint hebben: Laat maar komen!!

Geplaatst door

mutmong (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

UPDATE:
doet zicht ook voor met een warme motor en ook midden de autosnelweg aan 130km/h!! Na het stilleggen van de motor en eventjes te wachten was het probleem was meestal weer verdwenen.

mutmong 0

13 jaar

Ik zou hem ieder geval even laten uitlezen...wie weet zijn er duidelijke foutmeldingen waar je wat mee kunt.

aapje1963 0

13 jaar

Eén opmerking die mss belangrijk is. Er worden met deze wagen veel korte ritjes gemaakt dus:
Ik ben geen specialist maar de catalysator kan alleen maar 'regeneren' als de motor op temperatuur is.? Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Wat ik ook tegengekomen ben op dit forum is o.a. een defecte regelklep op de hogedrukpomp (met wisselende druk in de rail; komt blijkbaar veel voor en geeft geen foutmeldingen)
Ik veronderstel dat de druk in de rail kan gemeten worden in de garage en dat ze daar moeten weten hoeveel die moet zijn.
Heeft de motor een opvallend wisselend vermogen als de druk in de rail abnormaal schommelt?

BEDANKT!

mutmong 0

13 jaar

aapje1963 bericht net gelezen.
idd best eerst nog eens uitlezen (alhoewel dit de vorige keer niets aan het licht bracht; bij een niet officiële garage)

Alvast bedankt voor het antwoord!

mutmong 0

13 jaar

Ja wie weet brengt dit wat...en 'regeneren' kunnen ze ook handmatig via software doen.

Ik heb zelf geen diesel dus heb daar verder niet zo veel verstand van... maar ik lees er wel meer over.

Er is ook een Opel forum wie weet daar meer info, je even voorstellen en foto''tje van je auto er er kan veel info gevraagd worden en veel gelezen worden ook... http://www.opel-forum.nl

aapje1963 0

13 jaar

..de tech II heeft een probleem met de hoge druk brandstofpomp aan het licht gebracht. Het defecte onderdeel is besteld maar aangezien mijn schoonpa geen techneut is (verre van zelfs!) kan ik geen details geven.
Ik zal het nog eens specifiek navragen (via factuur eventueel).
EEN UPDATE VOLGT DUS NOG

mutmong 0

13 jaar

ik heb nog altijd geen factuur gezien maar mijn schoonpa wist te zeggen dat een 'elektronisch bakje' dat de brandstoftoevoer regelt naar een 'rail' dat dit defect was.
Ik ga er vanuit dat de stuurdoos van de brandstofpomp defect was. Kan iemand dit bevestigen als dit wel mogelijk is? Het zou dus niet gaan om de ecu van de motor.
Kostprijs met werk: ongeveer 300€. De factuur was dubbel zo hoog maar de starter moest ook vervangen worden.

GRTZ

mutmong 0

13 jaar

Volgende update:
HET IS EEN REGELRECHTE RAMP! Opnieuw doet het probleem zich voor. Wat er zich weeral twee keer heeft voorgedaan: Het drukken op het gaspedaal heeft plots geen uitwerking meer en de motor blijft stationair draaien. Na het stil leggen kan er opnieuw gestart worden maar het gaspedaal heeft nog altijd geen uitwerking. Er is op dat ogenblik geen echt vermogenverlies aangezien de dépanneur van de pechverhelping; dmv het voorzichtjes loslaten van het ontkoppelingspedaal; toch nog de auto naar de sleepwagen kan rijden. Bovendien geeft de tech II nu geen foutmeldingen meer.
Nu toch al drie dagen geen storing meer maar binnenkort hebben ze de wagen nodig om op reis te gaan!

topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Hier wordt vermelding gemaakt van:
'Na zijn telefonisch contact zei die persoon kan een klepje zijn op de drukpomp (deze drukpomp is na 100KM vernieuwd zelfs, als hij 3d oud was)'
Heeft iemand een foto voor mij waar die pomp zit en hoe het klepje er uit ziet?

topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Hier wordt ook vermelding gemaakt van de brandstofpomp en een overdrukklepje:
'het kunnen verschillende oorzaken hebben: overdrukklep commonrail defect. pomp defect. lekkende verstuivers.' & 'meestal regelklepje op de hogedrukpomp defect'
Overdrukklep commonrail; is dit hetzelfde klepje dat op de (hogedruk)brandstofpomp zou moeten zitten?


Zou het niet aan te raden zijn om de brandstofdruk te meten met extra apparatuur (dus los van de van de tech II ) of is dit niet mogelijk?
...Of zou het de ECU van de motor kunnen zijn??

...de catalysator die niet kan 'regeneren' door korte ritjes?


Ik ben absoluut geen specialist maar ik weet wel in grote lijnen hoe een dieselmotor werkt. Met de antwoorden van op deze topic en andere topics ga ik desnoods zelf naar een officiële Opel garage! Blijkbaar tasten zelfs de specialisten in de duisternis!!

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden!

mutmong 0

13 jaar

Ben dus verder aan het zoeken en ik heb ook hier iets gevonden (alhoewel het een probleem is met een Vivaro) wat zou kunnen wijzen op de ECU: http://www.amtgarageforum.nl/opel/vivaro...
waarin oa staat: 'er is voor deze klacht een buitendienst oplossing uitgegeven door opel. in deze oplossing staat, dat de ECU opnieuw geprorammeerd dient te worden.'

Het losmaken van de temp sensor kon wel het probleem 'instant' verhelpen en het herprogrammeren heeft bij die Vivaro wel geholpen.


Ook hier zou het aan de kabelboom of de stekkers van de ECU kunnen liggen: http://www.amtgarageforum.nl/opel/meriva...

Nog een vraagje aan de pro's: Kan ik als amateur gemakkelijk die twee stekkers bovenaan de ECU losmaken (zonder de sleutel in het contact natuurlijk). Ik zal zelf
deze aansluitingen eens schoonmaken met contact spray.

THX

mutmong 0

13 jaar

en weeral iets gevonden:
op: http://www.autoforum.be/archive/index.ph...
waarin staat:
'Aan de hand gehad met onze 2de hands Opel Meriva:

Starten lukt soms niet.
Tijdens het rijden (paar keer voorgehad):
- Motor valt uit
- Licht valt uit
- Elektrische stuurbekrachtiging valt ogenblikkelijk UIT :shock: (en daar valt nauwelijks mee te sturen zonder, hooguit in de berm rijden)
Daarna proberen starten maar lukt niet altijd meteen.

We gaan ermee naar de Opel garage, "aja ik denk dat ik wel weet wat het is dat is een veel voorkomend probleem". Wat doet die man? Hij opent daar ergens een 50 pins kabelboom connector, spuit daar wat contact-spray in en zegt ja het probleem zou moeten verholpen zijn.

Paar weken later weer vant zelfde. Spuit hij er weer contactspray in. Volledige kabelboom vervangen zou tot 2000€ kosten.

Uiteindelijk hebben we zelf maar ergens een oplossing van op internet (vaak voorkomend probleem) gezocht met speciale producten, contactspray en schuim en sindsdien geen probleem meer gehad, hoewel ik zelf die auto liever aan de kant laat staan.'



Alles begint zo langzamerhand te wijzen naar de ECU en de kabels en connectoren ervan want mijn schoonpa maakte ook een melding van de stuurbekrachtiging die heel kort uit viel tijdens het zoeken naar een parkeerplaats op een parking!! (ik heb dit genegeerd omdat ik met m'n opel combo ook soms moeilijk het stuur kan draaien als hij bijna tot het verste gedraaid is. heeft iets te maken met voorgeprogrammeerde stroombegrenzing van de elektrische stuurbekrachtiging op het einde van de 'loop' dat niet kan aangepast worden)

BTW ivm die temperatuursensor van m'n vorige post: als het galvanisch contact van de pinnen in de connector met de pinnen (of hulzen?) in de ECU slecht is zou dat mss een invloed kunnen hebben op ohmse weerstand van de temp.sensor dat de ECU uitleest. Juist?

mutmong 0

13 jaar

UPDATE:

Ik heb telefonisch contact gehad met de laatste hersteller van dienst.
De ECU van de motor is opnieuw geprogrammeerd en de overdrukklep van de commonrail (die dus ergens op de hdpomp zou moeten staan en zomaar eventjes iets meer dan 100€ kost zonder de werkuren) is vervangen omdat de foutmelding in het geheugen te maken had met een drukval in de commonrail.
Hij zei ook dat hij de indruk heeft dat de motor nog altijd te traag aanslaat en wist direct te zeggen dat hij een vermoeden heeft dat er een injector lekt (en dus defect zou zijn).

Waar hij niet van wist is dat de storing zich ook heeft voor gedaan tijdens het rijden met een warme motor en dus niet alleen vlak na het starten (kan bovendien meestal een heel kort stukje gas geven vlak na het starten). Dus mss zit hij op het verkeerde spoor. Als hij effectief op het verkeerd spoor zit dan zal het vervangen van de injectoren een zeer dure grap zijn!!

Deze week maak ik de connectoren van de ECU eens los om de contacten te behandelen met contactspray.

GRTZ

mutmong 0

13 jaar

toch nog eens een update:
Het is nu één maand geleden en het heeft zich nog twee keer voor gedaan vlak na het starten (weet wel niet op warme of koude motor). Na de vaststelling dat de motor wel start maar er geen gas kan geven worden: onmiddellijk in neutraal, enkele keren op het gaspedaal duwen om het euvel te verhelpen. Dwz terug vermogen.
De symptomen zijn dus verzacht (gebeurt niet meer aan 130km/h op de snelweg)
Ik zal; als ik de kans krijg; nog eens wat kontaktspray in de connectoren spuiten.

GRTZ

mutmong 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.