Hallo collega's.
Probleem met eem meriva 1.6 benzine, stopt er soms spontaan mee, na uitlezen code P023 = Brandstofpomprelais contactprobleem.
Vernieuwen van het relais (paarse) gaf helaas geen verbetering.
De brandstofpomp krijgt ook werkelijk geen spanning.
Suggesties, of al eens meegemaakt??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer relais k26 ook goed. deze leverd de voeding naar het brandstofpomp relais. k26 zit boven het brandstofpomp relais
Hallo.Opeltje
Relais K26 hebben we ook vernieuwd maar helaas geen verbetering.
Nog suggesties ?
Gr. Marco
Hoi
Wat weleens voorkomt is dat de stekker achter op de tellerunit geen goed contact maakt.
Vaak heb dan als probleem dat de auto niet wil aanslaan maar weet niet of hij daardoor ook onder het rijden
kan afslaan.
Altijd het proberen waard.
succus
Hoi
De tellerunit heb ik gecontroleerd,hij slaat overigens niet af waneer deze onder het lopen wordt losgenomen.Het is niet te zeggen wanneer hij af slaat,al heb ik wel het vermoeden dat hij ermee begint zodra de motor begint op te warmen.Het probleem is dat de brandstofpomp geen spanning meer krijgt.Achter op het brandstofpomprelais bevinden zich vier aansluitingen: Rood/zwart=spanning over contact
Blauw/zwart=voeding brandstofpomp
Rood=constant spanning
Bruin/rood=signaaldraad (dunne draad)
De laatste aansluiting Bruin/rood is het probleem.Wanneer de auto afslaat heb ik hier geen massa/spanning op.
Wanneer ik deze aan massa leg start de motor direct, maar de pomp slaat natuurlijk niet af bij afslaan van de motor.Weet iemand waar deze signaaldraad door aangestuurd wordt?Is dit de ECU?Ik hoor het graag.
groet sander (collega marco)
Hallo Marco
De bruin rode draad die jij bedoelt gaat naar het motorstuurapparaat (ecu)
Als de motor wordt gestart en of loopt legt de ecu deze draad aan massa waardoor het relais wordt aangestuurd en daarmee de brandstofpomp en de benzine injectoren van spanning voorziet
Als je relais en de voedingen daarvan goed zijn vrees ik dat je in de richting van een ecu moet gaan denken
Groeten MERIVA
Ik begin er ook bang voor te worden, nu wil ik vanaf de ecu gaan meten, maar in het kader van domme vragen bestaan niet, krijg ik zo niet direct de ecu gevonden, weet je toevallig waar ze die verstopt hebben?
Alvast weer bedankt!!
Groet en marco
ecu van een z16xe zit links van de motor ter hoogte van de cilinderkop
de bruin rode draad zit daarbij op de onderste stekker op aansluiting 24
succes
Gr MERIVA
Hallo, probleem is inderdaad dat er vanuit de ECU geen massa komt naar het brandstofrelais.
Wij hebben nu ergans anders een massa vandaangehaald en de auto rijdt goed.
Mocht iemand exact willen weten hoe we dat hebben gedaan, mail mij mr.vandervlugt@hetnet.nl en ik mail een tekening terug.
Het probleem schijnt nl meer voor te komen. Inmiddels zijn deze ECU's al aanzienlijk goedkoper geworden.
Allen iedergeval bedankt voor het meedenken.
Met deze oplossing stopt de brandstofpomp ook als de motor afslaat.
Groet en marco
oei...wel om denken dat waarschijnlijk de brandstofpomp nu ook blijft doordraaien bij een ongeluk of als de wagen op contact staat! ik vind dit een gevaarlijke oplossing...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar