auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Mijn fan slaat niet aan

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7DTL

Hallo luitjes,
Als mijn motor na een kwartier op ongeveer 100 graden (bedrijfstemp)staat dan heb ik het idee dat mijn fan niet aanslaat als de temp te hoog wordt
ook als ik op bestemming ben en ik zet de motor uit dan hoor ik nooit de fan nadraaien????
mijn bedrijfstemp is ongeveer 102 graden(hij is hoog afgesteld denk ik) en daar zit ik na een 10 tot 15 minuten al aan dan gaat hij door naar het rode dus 110 graden denk ik?
ik heb uit voorzorg maar de verwarming voluit gezet en toen daalde hij iets maar niet veel ik denk dat mijn fan het gewoon niet meer doet
dit is nu 2 weken het geval hiervoor was er niets aan de hand???
hoe kan je dat controleren?
of is er iets anders aan de hand?

ik hoop dat er antwoorden zijn,want ik moet over 2 weken naar spanje met mijn auto


mvg Ron

Geplaatst door

the budgieman (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk eens wat er gebeurt als je de draden van de temp. sensor op de radiator doorverbindt. Als hij dan nog niet draait is de fan stuk, draait hij dan wel dan is de sensor de boosdoener. En kijk voor de zekerheid nog effe naar de zekering van de fan. Sommige wagens hebben er een aparte zekering in zitten, die dan dus idd ook wel eens stuk zou kunnen zijn.
suc6
Peter

Peter, dat zijn goede tips.
Die kan ik ook goed gebruiken!
Jammer dat ik in praktijk niet weet hoe ik die temp. sensor moet doorverbinden op de radiator, etc..
:(

Asli 0

18 jaar

heel makkelijk asli

zoek op de radiator de sensor,er zit er maar één op dus die is niet te missen!trek de stekker ervan af en verbind de stekker gewoon even door met een kabeltje,wel op contact zetten.draaid de ventilator nu wel,is je thermoschakelaar kapot,draait de vin nog steeds niet? zoek dan in de een slechte verbinding,defecte zekering,kapotte motor etc etc..

laat dan ook even je thermostaat controleren of kijk er zelf even na,als deze niet goed meer werkt en ver dicht blijft staan,heb je jou beschreven probleem ook al!anders meteen vernieuwen,kosten nog geen € 20,-

succes!

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Doorverbinden is niet moeilijk hoor, gewoon de stekker v.h. thermocontact ( zit op je radiator) uittrekken. Nu pak je een stukje electrische kabel met beide kanten een stukje gestript. Pak het stekkertje dat je net hebt losgemaakt en steek het kabeltje in het stekkertje. Zo maak je een directe verbinding, als je fan nu draait ( opgelet met je vingers) is je thermocontact kapot. Draait hij niet dan kan je de spanning op het stekkertje nog nameten, meet je spanning (12V) dan is je fan motor kapot. Meet je geen spanning kontroleer je bedrading dan eens goed.

omega8258 0

18 jaar

[quote=the budgieman]Hallo luitjes,
Als mijn motor na een kwartier op ongeveer 100 graden (bedrijfstemp)staat dan heb ik het idee dat mijn fan niet aanslaat als de temp te hoog wordt
ook als ik op bestemming ben en ik zet de motor uit dan hoor ik nooit de fan nadraaien????
mijn bedrijfstemp is ongeveer 102 graden(hij is hoog afgesteld denk ik) en daar zit ik na een 10 tot 15 minuten al aan dan gaat hij door naar het rode dus 110 graden denk ik?
ik heb uit voorzorg maar de verwarming voluit gezet en toen daalde hij iets maar niet veel ik denk dat mijn fan het gewoon niet meer doet
dit is nu 2 weken het geval hiervoor was er niets aan de hand???
hoe kan je dat controleren?
of is er iets anders aan de hand?

ik hoop dat er antwoorden zijn,want ik moet over 2 weken naar spanje met mijn auto


mvg Ron[/quote]
ik ben vandaag bij de opeldealer geweest en het mankement is gevonden door de monteur
bij dit type opel zit er achter de grill een blokje wat je fan in 2 fases laat draaien bij ongeveer 90 graden en bij 100 /110 graden
en nu is die zekering(blokje) kapot en draait alleen de tweede fase van de fan en niet de eerste en daarom wordt de motor zo heet ongeveer 110 graden en dan slaat de fan pas aan.
reperatie was een nieuw blokje bevestigd voor de fan die koste 33 euro en het monteren 15 euro dus totaal was ik 48 euro kwijt en alles doet het weer best.

langs deze weg wil ik julle bedanken voor de reacties

mvg Ron Michielsen

the budgieman 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.