Opel Vectra: MM lampje brand

Bouwjaar: 2001

Dag allemaal, wie kan mij uit de dromen helpen met het volgende.
Ik had vlak na aankoop van mijn 2.2 DTI het welbekende probleem met het MM lampje. Na het uitlezen bij de opel dealer bleek het de LM-meter te zijn. De garage waar ik hem had gekocht (deze heeft geen werkplaats) gaf aan deze zelf te willen vervangen van wegen de kosten van de opel dealer. Na vervangen bleek het lampje nog steeds te branden. Deze gaat aan en uit op verschillende momenten, je kan het niet ergens bij plaatsen. (bepaalde snelheid...etc.)
Uiteindelijk heeft hij het opgelost door een sensor te reinigen.(deze zit onder de zwarte plastic kap, die op je motorblok zit!?)
Dit heeft er voor gezorgd dat de auto ruim 2 maanden goed en zonder opkomend lampje reed. En je raad het al afgelopen weekend was het raak. Navraag bij opeldealer gaf een P0400 code en men gaf als advies de kleppentrein te reinigen. Uiteraard met deze wetenschap naar de garage gegaan waar de auto is gekocht. Deze was er van overtuigd dat het de sensor was en die heeft weer doormiddel van reiniging er voor gezorgd dat hij (weer goed) rijd.
Mijn vraag dus....welke sensor is dit, klopt het dat dit één van de dingen kan zijn i.v.m. de P0400 code of moet het wat anders zijn?
Mijn angst is, om na een maand weer met een brandend lampje te zitten. Of ligt het meer in de lijn, dat ik toch daadwerkelijk de kleppentrein moet reinigen?

Groeten,
Dennis

DvanLeen

Geplaatst door DvanLeen (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik denk dat het EGR systeem gewoon vuil is.

EGR= Exhaust gas recirculation = uitlaatgas recirculatie

Willem

DvanLeen (0), 18 jaar geleden

Dag Willem,

Dank voor je antwoord. Ik had zelf ook het idee dat dit het zou zijn, maar waarom krijg ik geen melding nadat die sensor (weet niet welke) is schoongemaakt? Staat deze sensor in verbinding met het ERG systeem?
Daarnaast, ik weet niet of dit relevant is... gaf de ANWB man aan (die zaterdag er naar heeft gekeken) door zijn hand aan de achterzijde van de auto bij de uitlaat te houden, dat deze weinig "blaast", en er volgens hem weinig druk was. Hij zat meer te denken aan de katalisator die misschien verstopt zit.

Is het evt. zelf te doen, het EGR systeem reinigen of moet dit echt door de garage gedaan worden? Daarnaast las ik artikel over preventief toevoegen van reiniging producten aan diesel en olie. Raadzaam...?

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik weet niet of deze af te sluiten is(ivm storingen), zo ja dan dat gewoon doen.

Je kan m vinden door vanaf het uitlaatspruitstuk een pijpje loopt naar een rond kastje.

Willem

DvanLeen (0), 18 jaar geleden

Speedy, je bedoelt dat het reinigen van de EGR klep en kleppentrein goede resultaten geven toch?
Over de vacuum, de opeldealer geeft aan dat de vacuum goed is, ook de slangen....heeft dit vanmorgen gemeten tezamen met het uitlezen van de code..
EGR klep afsluiten zat ik ook al aan te denken, maar dat is blijkbaar dus geen goed idee begrijp ik hier uit?
Nogmaals, ik begrijp niet dat het schoonmaken van de sensor (door de garagehouder) geen storing meer geeft, terwijl men toch van meerdere kanten aangeven dat het EGR systeem gereinigd moet worden..

DvanLeen (0), 18 jaar geleden

ok, das duidelijk.... laat ik dat ook maar eens doen. Alleen dan nog laatste vraag, kan ik dit zelf doen of moet je dit echt laten doen? Ben niet van plan 150,- ex BTW te gaan betalen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.