Hoi Allen,
Heb recent wat problemen met de auto (na een jaar foutloos gelopen te hebben :).
Auto stotterde bij 2000 a 3500 toeren als ik dan gas volledig intrapte was het weg.
Gedaan:
luchtinlaat schoongespoten met Carb reiniger. (buisje doorgespoten die snel verstopt raakt van de onder druk?) (nog niet doorgeboord).
bougies vervangen.
Nieuwe Gasfilter gemonteerd.
EGR Klep schoongemaakt.
Storing stotteren is er door opgelost. Echter dag erna kreeg ik opeens het bekende MM lampje op het dashboard.
Beetje doorgelezen op internet en deze site of ik misschien iets verkeerd gedaan had, kabeltje vergeten kan maar zo toch.
Ik kwam op een post waar iemand melde dat je met een koude motor eens carbreiniger of ander brandbaarmiddel moest spuiten op de delen die los zijn geweest om te kijken of hij valse lucht trok ergens.
Die gedaan en inderdaad bij de EGR klep reageerde de motor direct op de vloeistof.
Actie:
Nieuwe pakking ertussen gedaan wederom zelfde test en auto reageerde er niet meer op dus valse lucht opgelost.
Vervolgens de auto gereset (accu klem los 5 min) daarna de auto 5 min stationeer op 2000rpm laten draaien dit i.v.m. ecu kleppen stand? ook gelezen op internet misschien wel een fabel maar goed kan geen kwaad ja.
Toen savonds van Enschede naar Hoofddorp en savonds weer terug. Auto geen problemen gegeven heen route gedaan op Benzine (heb er kleppenreiniger ingegooid door de benzine).
Terug weg op gas gereden ook geen storingen en auto liep perfect.
Tot gisteravond, ik reed weg en nog geen 200 meter MM lampje weer op dashboard.
Vandaag dus een OBDII meter gekocht type Elm 327 v1.5 OBD2 Bluetooth Adapter uitlezen met android Torque tooltje.
Zag meteen de error:
P0130 Aandrijflijn 02 Sensor Circuit (Bank 1 Sensor 1) (HUIDIGE STORING)
P0170 - aandrijflijn Fuel Trim (Bank 1) (niet huidige storing)
Nu is natuurlijk de vraag:
Welke sensor kan dit zijn? is dit de sensor misschien op de luchtinlaat? of ergens op de uitlaat?
Als ik namelijk nu mijn hand op de uitlaat druk dan bouwt hij druk op maar loopt ook ergens te sissen bij de einddemper daar zit dus een klein gaatje en auto slaat daardoor niet uit kan genoeg druk weg dus.
Dus mijn vraag is, heeft deze melding hiermee te maken of is het een sensor die voor jullie experts simpel aan te wijzen is?
In afwachting op jullie expertise ;)
Met vriendelijke groet,
Tim
edit: die 0170 kan zijn omdat mijn gas bijna op was en hij op de terug weg overschakelde naar benzine (gas leeg). en ja niet verstandig maar goed normaal gebeurt dit niet ivm goeie dagtelling :)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
update:
Bij het resetten van de storing komt hij niet direct terug, heb nu het auto met moersleutel lampje...
Ga hem zo weer uitlezen en post de melding dan wel even.
gr,
Tim
krijg zo nu en dan, 0170 en 0130. Echter nu met auto en moersleutel melding niet de MM die brand nu. Iemand enig idee of dit een sensor is die kapot is en welke??
11 jaar
Lambasonde was hiervan toch kapot. Deze vervangen en probleem was opgelost. Deze was 4 draad op de uitlaatspruitstuk direct als je de motorkap opent voorin (midden van de motor).
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar