Mijn zafira 19DTL 74 kw start moeilijk,men moet steeds 15 seconden starten voor hij aanslaat,zitter 2 fouten in,nl gloeicircuit en druksensor deeltjesfilter,van de laatste fout heb ik de oorzaak denk ik gevonden,leiding boven subframe doorgescheurd maar kan deze beiden de oorzaak zijn van slecht starten vermits hij het ook al had bij goed weer en denk niet dat men dan gloeikaarsen nodig heeft,of zie ik dat verkeerd? met dank
Geplaatst door Van11714 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 Reacties
jhl (0) PRO, 11 jaar geleden
Gerrit, als het een 19 Fiatmotor is, check ook eens de EGR. Geeft niet altijd foutcode. Is makkelijk te verwijderen en te checken.
marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden
raildruk?compressie?tim ing?
Van11714 (0) PRO, 11 jaar geleden
raildruk is okee,compressie weet ik niet maar motor heeft slechts 90000 km dus daar twijfel ik aan,bedoeld u dat de egr klep blijft openstaan? Leiding boven subframe is intussen hersteld maar dat zal niet de oorzaak zijn denk ik,met dank
SciroccoGT (0) PRO, 11 jaar geleden
roetfilter dicht geeft ook start problemen. omdat dat slangetje kapot is geweest. is het misschien aan te raden om roetfilter te regenereren
en start motoren geven ook veel trammelant.Word het start toerental te laag. Al veel vervangen
Van11714 (0) PRO, 11 jaar geleden
bedankt voor uw uitleg,roetfilter kan ik met mijn universeel toestel niet meer regenereren,geef aan waardes buiten tolerantie,dus waarschijnlijk niet goed meer en weet u soms hoeveel toeren een startmotor minimum moet maken?
SciroccoGT (0) PRO, 11 jaar geleden
koelvloeistof temperatuur moet minimaal 80 graden zijn om te regenereren. maar als de verschildruk te hoog is kan het niet. Handmatig met forte toevoeging helpt wel. maar vergt wel wat enige extra werk. Start toerental weet ik niet zo uit mijn hoofd. ervaring van het horen starten zegt me vaak al genoeg. vaak hoor je vliegwiel en startmotor aardig rammelen als toerental te laag is. Je hoort dus echt meer geluid dan nodig is.
Ook slaat de motor dan maar net aan.
Gloeitijdsturing wijst trouwens op defecte gloeier.Ook dit moet in orde zijn omdat deze gebruikt worden tijdens het regenereren..
OpelABV (0) PRO, 11 jaar geleden
De 1.9 en 1.3 Fiat motoren hebben af fabriek een startmotor die na verloop van tijd vermogen verliest. Dit heeft vaak slecht startgedrag tot gevolg. Gewoon een Bosch startmotor monteren en de motor zal veel soepeler aanslaan. Wel eerst accu controleren uiteraard
Van11714 (0) PRO, 11 jaar geleden
bedankt,zal ik doen,die gloeiers waar hebben ze die verstopt en zijn die makkelijk te vervangen?
SciroccoGT (0) PRO, 11 jaar geleden
Achterkant cilinderkop onder inlaatspruitstuk. succes!! is redelijk te doen. Kunnen soms slecht draaien. Goed opletten dat je nieuwe dan wel helemaal erin draait
Van11714 (0) PRO, 11 jaar geleden
bedankt,ik heb zo een speciale slagmoersleutel gekocht om gloeikaarsen te verwijderen met vier standen van 10 Nm tot 40 Nm,ik zit al in stand 3 dat is 30 Nm maar geen enkel krijg ik daarmee los,pfffffff wat nu?
Siem Bijman (170) PRO, 11 jaar geleden
Soms zijn er revisie bedrijven (hebben wij vorige week eentje heen met succes gebracht) die iets meer gereedschap hebben daarvoor. Een nachtje in de kruipolie wil soms ook helpen.
ford-master (0) PRO, 11 jaar geleden
Met warme motor proberen mits dat mogelijk is uiteraard?
Van11714 (0) PRO, 11 jaar geleden
Ik heb het steeds bij ware motor gedaan,ik heb gisteren kruipolie opgespoten en een nacht gewacht,en ga straks nog is proberen,heb ook naar een revisie bedrijf gebeld maar die hebben er blijkbaar geen zin in omdat ze slecht bereikbaar zijn en daar niet kunnen boren als ze afbreken,weet iemand met hoeveel Nm ik met mijn slagmoersleutel mag trillen voor ze kunnen afbreken,ik heb geprobeerd met 30 Nm maar er is ook nog een stand van 40 Nm,ik heb zo een gekocht van Muller maar er zit geen handleiding bij dus zoek het maar zelf uit.
marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden
Je zal niet de eerste zijn die een ruilkop moet monteren omdat het verwijderen van de gloeiers gewoon onmogelijk bleek te zijn.
Of je trekt de kop ersf en probeert dán. Of je brengt hem weg. Een revisiebedrijf zit ook niet te springen om een kop te vernielen op hun kosten....
Tja en ik ben ook iemand die dat graag toch zelf wil oplossen.
Idd een DTI/JTD/TDI etc moet kunnen gloeien onder de pakweg 5graden anders zal hij nauwelijks aanslaan.
Daarom heeft de anwb het zo druk met diesels rond het vriespunt......
Zijn er geen collega's in die buurt die daar wat meer ervaring in hebben? Er zijn ook ander soort gereedschappen om dit los te halen.
Toch succes Gerrit!
Van11714 (0) PRO, 11 jaar geleden
bedankt,in dit geval is het makkelijker zo een klant door te verwijzen ,voor die paar euro's te verdienen kan men een hoop ellende op zijn dak halen maar ik geef niet graag iets op als ik ergens aan beging
Van11714 (0) PRO, 11 jaar geleden
het is gelukt,veel kruipolie en lang laten intrekken en na 10 minuten trillen (met tussenpozen)kwam ze er mooi uit,bij de andere hetzelfde,ondertussen EGR klep nagezien maar is okee,een probleem opgelost maar starten doet hij nog steeds slecht
Van11714 (0) PRO, 11 jaar geleden
klant zegt dat de auto veel beter start,dus iedereen blij,allemaal bedankt