auto slaat moeilijk aan bij langer stilstaan dan ongeveer 2uur
dichtingen van verstuivers, retour leidingen mazout en gloeiers
zijn reeds vervangen, toch blijft het probleem zich voordoen.
Nu is er sinds gisteren een nieuw programma ingeladen omdat men dacht aan een te arm mengsel, omdat er nogal veel witte rook vrijkwam bij het starten.Toch start deze vrij goed met zeer lage en normale temperaturen ( moeilijk tussen de 2 en de 10 gr°)
Iemand raad met dit probleem bij de opeldealer zit men zelf een beetje met de handen in het haar. Tech geeft geen foutmeldingen en gloeiers en draden zijn doorgemeten dit alles bleek ok
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat versta je exact onder moeilijk aanslaan?
Dit probleem lees ik erg veel op deze site? Hoe kan dat? Zijn er experts die hier iest vanaf weten.
Ik herken dit probleem. Nadat de motor koud is geworden, en de buiten temperatuur incl. de motor temp. beneden de 5 graden is gedaald, start de motor goed. Het voorgloeien gaat in die gevallen ook goed (lampje brand ongeveer 5 seconden)? Heeft dit er niet mee te maken? Alles is gecontroleerd door de OPEL garage, ze weten niet meer waar het aan ligt.
20 jaar
Het moeilijk aanslaan heeft te maken met het slecht starten van de motor. Je moet de startmotor ongeveer 5-10 seconde laten draaien en dan start hij met grote grijze rook pluimen. Ik zal het probleem uitleggen.
Na een complete nacht is de motor volledig afgekoeld.
Tussen de 5-12 graden start de motor slecht, hij gloeit niet.
Boven de 12 graden start hij goed, hij gloeit niet
Beneden de 5 graden start hij goed, hij gloeit voor.
Als er nog restwarmte in de motor zit, na ongeveer 5 uur en de buitentemperatuur is beneden de 12 graden, dan start hij slecht. Hij gloeit namelijk niet meer voor.
In de garage (OPEL dealer) hebben ze alles nagemeten. Gloeibougies zijn perfect (nog bijna nieuw), dichtingen van verstuivers zijn goed (gemeten met compressie). Ze hebben meerdere garages in het land opgebeld, maar weten niet wat het is. Ze willen wel, stuk voor stuk dingen gaan vervangen. Ze willen dan eerst beginnen met de brandstofpomp. Deze kost 2500 EURO en zijn er niet zeker van of het probleem dan verholpen is.
Ik ben niet zo voor deze methode......
Ik heb een Zafira 2.0DTL van 10-99.
20 jaar
het gloeien begint bij temperaturen beneden de 5 graden. dit is normaal...dat doen direct ingespoten diesels nou eenmaal..het vreemde is dat hij met gloeien wel goed aanslaat...duss er gaat iets mis....overigens hebben we hier op deze site verschillende postings staan dat de timing wel belangerijk is..er zijn garage´s (lees niet dealers) die de timing van de distributie opnieuw hebben afgesteld en daar dit soort probemen mee op hebben gelost
Bedankt voor de verwijzing. Geweldig dat u zoveel antwoord!!! Ondanks dat dit een perfecte site is, is het moeilijk zoeken naar soortgelijke problemen. De verwijzing die u heeft aangegeven lijkt er sterk op. Alleen ik weet niet waar ik naar toe moet...
20 jaar
bij sommige klachten is het soms makkelijker onderdelen te wisselen....dus wat dat betreft..kan soms een hoop geld schelen voor de klant....
overigens moet je dit gewoon je dealer voorleggen..deze willen toch de wagen ook goed repareren...als de pomp vervangen moet worden moet toch ook de distributie los...en afgesteld worden...dus ze hebben de boel dan toch zover los....als dan blijkt dat de distributie afstelling goed is...zou ik toch overwegen de pomp te vervangen...pompen komen nou eenmaal voor.....(overigens durf ik mijn handen er niet voor in het vuur te steken!!!)
Ik ben bij een andere garage geweest en heb het probleem opnieuw voorgelegd. Een paar belangrijke zaken:
- De auto moet ten alle tijde goed kunnen starten, zonder gloeien. Het zijn eigenlijk alleen maar gloeiers om "het lawaai" te voorkomen bij een koude motor. Mijn auto heeft de gloeiers blijkbaar wel nodig (dan start hij alleen goed).
- Timing problemen bij deze auto's komen eigenlijk niet voor. Het leek hun onwaarschijnlijk. Het afstellen van de motor is een duur klustje. Zeker 1,5 uur met speciaal gereedschap.
- De brandstofpomp vervangen? Dit zou alleen gebeuren als er nog andere problemen voor zouden. De problemen wijzen er niet op dat het de brandstofpomp is.
Eigenlijk weten ze het bij deze garage ook niet... Is er nog een idee? Of kan ik mijn idee nog ergens anders stellen (bij de officiele OPEL fabrikant)?
20 jaar
de dealer kan contact opnemen met het opel technish centrum....over dit probleem. mogelijk hebben die er een oplossing voor.
Vandaag wagen terug gehaald na een weekje garage, daar werd mij verteld dat ze kontakt met opel Duitsland hebben opgenomen en dat dit toch een meer voorkomend probleem zou zijn. Het zou liggen aan de software van de startinstallatie en men is er momenteel mee bezig. Er werd mij beloofd dat er binnen een paar maanden een oplossing zou zijn.
Kan dit eigenlijk mijn inziens zou bij een software probleem toch elke auto dit probleem moeten tonen ?????
Dus na 9 maal garage is het probleem nog steeds niet van de baan. Ook ben ik ben ik bij een specialist geweest die motoren afsteld, maar daar dit een speciale dieselpomp is kan dit alleen bij Opel gekontroleerd worden. Maar aan de hand van de klacht dacht hij aan te late inspuiting. Spijtig genoeg hebben ze bij de opel dealer de timing niet willen checken toch heb ik dit al 2maal gevraagd.
Kan men de temperatuurinstelling niet veranderen dat deze tot 12° wel zou gloeien ????
20 jaar
dat zou wel kunnen, maar dit zal softwarematig moeten....dus moet er andere softare geschreven worden door opel. mogelijk zijn ze daar wel mee bezig.....
Op de vraag over de temperatuur instelling: Dit heb ik namelijk ook gevraagd (dus van de garage gehoord).
Ten eerste is het voorgloeien niet bedoeld. De motor zou in principe onder alle omstandigheden moeten aanslaan. Het is meer om het "geknetter" bij een diesel wat te verminderen. Dit komt door een direct ingespoten Diesel.
Ten tweede begreep ik dat het niet een variabele instelling is die ze makkelijk in de software kunnen wijzigen.
Als de garage met de goede oplossing komt en het werkt ook perfect. Zou je misschien de referentie naar Duitsland of de adres gegevens van de garage willen geven?
20 jaar
Ben even gaan checken bij een dealer of dit een software probleem kon zijn, en hij is dit gaan navragen bleek dat in m'n zafira al de nieuwste software stond. Hij heeft dan voor mij de
timing gekontroleerd ( nokkenas - dieselpomp). Deze stond duidelijk niet optijd alles geregeld en een paar dagen getest. Auto slaat volgens hem nu perfect aan. Zal zelf nog een weekje in de gaten houden en een bevestiging doorsturen. Spijtig dat dit door de eerste dealer tot 3 maal toe werd geweigerd om dit te kontroleren.
20 jaar
Tot nog toe 1 week later geen problemen meer met starten.
20 jaar
Ondertussen zijn bij mij de retourslangen en traverse ringen vervangen. De timing van de motor is gecontroleerd en blijkt goed te zijn. Maar... het probleem blijft. De garage stelt voor om de computer uit te lezen op errors en wil de gloeibougies controleren. Hij gaat dus voor de 4x naar de garage... Het blijkt zo'n bekend probleem te zijn!!
20 jaar
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar