Opel Astra: Moeilijk starten, extreem veel (zwarte) rook, veel herrie vanuit

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 DTL

Hallo beste opel-collega's in het verkeer.

Ik zit dus met een probleem waarbij ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik zal uitleggen wat vooraf ging om een beter beeld bij jullie te creëren.
++


Een aantal weken geleden (in de winter) begon er ineens een piepgeluid vanuit de motor te komen, een geluid dat te vergelijken is met een V-snaar/ multieriem dat versleten is. Omdat ik de V-riem al vervangen had, en omdat de accu steeds leeg raakte, dacht ik dat het misschien de lagers waren van de dynamo, deze was idd stuk en heb ik vervangen... maar het geluid bleef.

Ik ben er toen achtergekomen dat het met de spanrollers temaken had, ik heb de distributieriem incl spanrollers en waterpomp laten vervangen en het geluid verdween =)

2 dagen later, na deze dure reparaties, knapte mijn V-riem en is deze tussen de distributieriem gekomen :S

Ik ben direct (al slepend) naar de garage gegaan, die haalde de boel los en kwam er achter dat er nu meer aan de hand was ...

Distributieriem was gelukkig niet gebroken, die zat (in mijn optiek) nog netjes op zijn plaats, echter.. de garage geeft aan dat deze toch het een en ander heeft doorgedraait.

2e klepper was krom, alle 8 klepperstoters waren afgebroken en de brandstofpomp is van zijn tijd (volgens garage)

Ik heb nu dus de 2e klepper en alle 8 klepperstoters natuurlijk ook vervangen.. maar…

-Nu, start mijn auto niet tot moeilijk.
-Als mijn auto start (na 20/30 seconde aanhouden) begint het met een enorme zwart/bruine rookpluim en ben ik verplicht om gas te geven, anders valt mijn motor uit.
-Rook blijft continu, vanaf het moment dat ik start, met optrekken word het nog erger. (durf er niet mee te rijden)
-Ook komt er een opvallende harde geluid vanuit mijn motor, hij klinkt nu zegmaar als Mercedes busje uit begin jaren 90.

Nu heb ik gehoord dat het waarschijnlijk met de tijd temaken heeft van de dieselpomp, omdat deze van zijn tijd af is gegaan toen de V-riem er tussen kwam?!

kan het zo zijn?
hoe kan ik dit oplossen zonder naar een dure opel garage te gaan?

o jah, het gaat om een Opel astra G, uit 99" 1.7 DTL

(inmiddels 7 weken zonder auto, plz help me, ik wordt er gek van)

A-straa

Geplaatst door A-straa (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

het bedrijf dat je d-riem heeft gedaan heeft ook je multiriem gemonteerd en op spanning gezet
hierdoor zullen ze tenminste het probleem gratis moeten oplossen
dit heet grantie na reparatie

ben je zelf mee bezig geweest dan moet je met het bedrijf over hebben
kan zo zijn dat de garantie vervallen is

pomp kan inderdaad van tijd staan
d-riem moet opnieuw goed gelegt worden
als je met mercedes busje van '90, kloppen bedoelt kan dit ook met de tijd te maken hebben
nokkenas kan dan ook verdraait zijn
en dus mag je van geluk spreken dat niet weer de kleppen kapot zijn

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik zou hem zowizo helemaal niet meer starten..

Dat geluid wat je hoort zullen wel de stoters zijn of er zijn een paar kleppen krom die tegen de zuiger aan staan te rammelen..

Daarbij zal de distributie wel versprongen zijn, vandaar het slecht starten, de zwarte rook, en wellicht ook het geluid wat je hoort, dat is achter de pc niet te raden.

Zou hem in elk geval terug brengen, als hun de reparatie hebben uitgevoerd zullen ze het ook kostenloos moeten repareren, mits je er zelf niks aan gedaan hebt.

Heb je de helft zelf gemonteerd, dan heb je kans dat het flink wat euro's gaat kosten, buiten de distributie e.d. die weer vervangen moeten worden, heb je kans dat de kop er ook af moet als er het e.e.a. krom is..

De garage kan de timing controleren, is die van tijd af, kunnen ze hem weer op tijd zetten, motor met de hand draaien om te kijken of hij niks raakt, als dat het geval is zou je hem kunnen starten, is het geluid nu weg, dan kun je geluk hebben..

A-straa (0), 14 jaar geleden

[quote=trucker0werner]het bedrijf dat je d-riem heeft gedaan heeft ook je multiriem gemonteerd en op spanning gezet
hierdoor zullen ze tenminste het probleem gratis moeten oplossen
dit heet grantie na reparatie

ben je zelf mee bezig geweest dan moet je met het bedrijf over hebben
kan zo zijn dat de garantie vervallen is

pomp kan inderdaad van tijd staan
d-riem moet opnieuw goed gelegt worden
als je met mercedes busje van '90, kloppen bedoelt kan dit ook met de tijd te maken hebben
nokkenas kan dan ook verdraait zijn
en dus mag je van geluk spreken dat niet weer de kleppen kapot zijn[/quote]
Het is de garage niet gelukt om de dieselpomp op tijd te zetten.
Garage gaf me aan dat de poelie van de dieselpomp waarschijnlijk verdraaid is waardoor hij op een ander manier van zijn tijd af is.


Hoe nu verder?

Ik ben inmiddels teweten gekomen dat er een dieselpompspecialist is, die dit weer goed kan laten lopen.
Klopt dit?

en hoe gaat dat dan, moet de hele dieselpomp er af, of kan ik gewoon met de hele auto bij die specialist aan komen zetten?

A-straa (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Ik zou hem zowizo helemaal niet meer starten..

Dat geluid wat je hoort zullen wel de stoters zijn of er zijn een paar kleppen krom die tegen de zuiger aan staan te rammelen..

Daarbij zal de distributie wel versprongen zijn, vandaar het slecht starten, de zwarte rook, en wellicht ook het geluid wat je hoort, dat is achter de pc niet te raden.

Zou hem in elk geval terug brengen, als hun de reparatie hebben uitgevoerd zullen ze het ook kostenloos moeten repareren, mits je er zelf niks aan gedaan hebt.

Heb je de helft zelf gemonteerd, dan heb je kans dat het flink wat euro's gaat kosten, buiten de distributie e.d. die weer vervangen moeten worden, heb je kans dat de kop er ook af moet als er het e.e.a. krom is..

De garage kan de timing controleren, is die van tijd af, kunnen ze hem weer op tijd zetten, motor met de hand draaien om te kijken of hij niks raakt, als dat het geval is zou je hem kunnen starten, is het geluid nu weg, dan kun je geluk hebben..[/quote]
Ik hoor idd wel geklapper aan het begin als de motor start, dit was ook zo bij de garage.
Ze spoten een soort vloeistof (ik denk WD 40) in de luchtfilter waardoor de motor beter ging starten.

Ze zijn uren bezig geweest met het vinden van de juiste timing, maar helaas lukte dat niet.
Ze gaan ervan uit dat de dieselpomp op een ander manier van zijn tijd af is, je kunt het vergelijken met het moment dat je de poelie van de dieselpomp ontdoet, dan kun je die niet zomaar weer met de hand terug op tijd zetten//// of wel???

ze verwijzen mij door naar een dieselpompspecialist, maar dat is voor mij +/- 40 KM rijden, ik weet niet of dat wel zo n goed plan is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.