Opel Astra 1.7D GL: montage schokbrekers

Bouwjaar: 1992

Ik heb een vraag over de montage van schokbrekers achter van een Astra station.
Hoe vast moet de moer onderaan bij de wielophanging vastgedraaid worden? Als die heel strak aangedraaid worden, worden de rubber-ringen 'platgedrukt'. Dit lijkt me slecht voor de demping...
Als je de rubbers niet wil vervormen, kun je er op wachten dat de moer lostrilt, denk ik...

Oafbeerder

Geplaatst door Oafbeerder (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

De aanhaalmomenten zijn:

Schokbreker aan de achteras - 10Nm
Schokbreker aan de casso - 70Nm

Oafbeerder (0), 19 jaar geleden

kun je een inschatting geven? ik heb geen momentsleutel

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Oh dat kan natuurlijk, bovenop zitten ze volgens mij gewoon "vast" en onderop redelijk vast zodanig dat de rubber ongeveer voor de helft ingedrukt is geloof ik. (niet helemaal plat tenminste).
Komt denk ik ook niet zo heel nauw want als ik mij niet vergis zit er een moer op die niet los trilt.

Oafbeerder (0), 19 jaar geleden

ok, zal ik dat aanhouden en dan merk ik wel hoe de demping is.
dank je

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

De demping zal wel goed gaan dat zit immers meer in de schokbreker zelf, wel kan hij misschien toch geluid gaan geven als je door een diepe kuil rijdt dan zit de onderkant niet strak genoeg vast.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.