Mijn Zafira 1.8 benzine komt deze winter niet meer echt op bedrijfstemperatuur, hij blijft steken op zo'n 80 graden of lager. Temperatuurmeter doet het wel.
Vorige auto's hadden een automatische winter/zomer stand voor de luchtinlaat, ik neem aan ook de Zafira. Is de werking hiervan eenvoudig te controleren? Of toch maar direct naar de garage?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Frans,
De zomer/winterstand heeft niets met de bedrijfstemperatuur te maken,dat is voor de inlaatlucht.
Ik denk dat jij het probleem moet zoeken in de thermostaat.
Hans
zomer winter stand zorgt er alleen maar voor dat de auto snelel wat warm wort maar voor de rest maakt dat niks uit.
gr tijne
19 jaar
Waarschijnlijk heeft jouw zafira geen winter en zomerstand meer.Dit had je vroeger op auto's zitten om te voorkomen dat de carburateur zou bevriezen.Maar tegenwoordig doen de fabrieken er alles aan om de lucht zou koud mogelijk in de cilinder te krijgen.Dit omdat koude lucht meer zuurstof bevat en dus kan er dan meer brandstog in en heb je dus meer vermogen.
De zomer en winterstand zocht er dus ook niet voor dat de motor snller opwarmt, Daar heb je een thermosstaat voor.En ik denk dus dat die thermosstaat kapot is bij jouw zafira en daarom komt hij niet meer op temperatuur.Uiteraard ga ik er vanuit dat het koelwater op peil is.
succes
michael
19 jaar
michael ik ben het voor een deel met je eens maar dat jij zegt dat de zomer/winter stand niet helpt om dat auto sneller warm te krijgen is onzin natuurlijk want dat doet het wel.
als ik al begin om warme lucht in de motor te blazen dan stijgt de motor temp een stuk sneller dan dat ik er koude lucht in blaas en dat snap je zelf ook wel lijkt mij.
gr tijne
19 jaar
zomer en winter stand, is dat niet iets uit de jaren 70, gaaaaaaaaappp !!!. mijn kadettje uit 1989 heeft het niet eens meer. is iets van een schuifje dat ik ooit in een nissan micra heb gehad.
gr.
martin
19 jaar
Martin, als je single point injectie of carb. motor hebt in je kadett dan heb je een automatische zomer/winterstand klep.
Vaak hebben nieuwere auto's gasklep verwarming elektrisch of op koelvloeistof.
Frans, Vervang de thermosstaat maar dan komt je motor weer op temp.
Willem
martijn,
Een zomer en winterstand helpt niet om je motor op temp te brengen.Als je nl de temp zou meten vlak voor de inlaatklep dat zal je merken dat het haast geen verschil maakt.dit omdat de motor de lucht al opgewarmd heeft.het heeft alleen effect op het eerste stukje van het inlaatcircuit .dus op dat deel waar vroeger de de carburateur zat en de mono injector....
en waarom zou je eerst warme lucht willen hebben en dan even later de lucht door een intercooler voeren?
groeten michael
19 jaar
je meot geen appels met peren vergelijken met een intercoller want nu heb je het over een moderne auto en een oudere auto.
maar ik blijf er van over tuicht want het is net als met je kachel in de auto. als je hem bij een koude motor op warm zet duurt het even voor dat het warm wort binnen omdat hij konstant de koude lucht van buiten gaat verwarmen.
zet je hem nou op sirculeren dan wort het sneller warm in de auto omdat de lucht die hij op gaat warmen als een keer verwarmt is geweest en dus minder koud dan de buiten lucht waardoor het dus sneller warm is in de auto.
en zo werkt het bij de oude wetse motoren ook zo want als ik mijn moeders auto niet op winter stand zet(renault 4 f6 combo van 20 jaar oud) dan duurt het duidelijk veel langer voor dat hij op temparatuur is dan dat hij op de winter stand staat.
gr tijne
19 jaar
Hoi, bedankt voor jullie antwoorden.
Over de termostaat, waar is die dan voor? wat kan er kapot zijn en hoe beinvloed dat dan de motertemperatuur. Klinkt een beetje vreemd als je inderdaad tegenwoordig geen zomer/winterstand automaat meer hebt.
Frans
19 jaar
hey frans,
mijn astra heeft ook geen zomer winter stant meer maar daar loopt koelwater dor de lucht inlaat heen die het zooitje opwarmt.
en de termostaat zorgt er voor dat de motor netjes rond de 90 graden blijft(of rond de tmep die voor geschreven is voor de auto)
is een klep met een was er in die door uitzetten en inkrimpen een klep bedient die dan dus open en dicht gaat.
gr tijne
19 jaar
TERMOSTAAT VER NIEUWEN OF DE SENSOR VERVANGEN
19 jaar
Als je dat renaultje 4 niet op de winterstand zet staat je geheid stil met dit weer.omdat de carburateur bevriest.
Dat is de functie van zomer en winterstand. voor het op temp brengen van de motor heb je een thermosstaat.
Als de zomer en winterstand ervoor zorgd dat je motor sneller warm is ,waarom zou je hem dan weer op zomerstand zetten?
michael
19 jaar
nou sorry maar ik ga hier niet verder op door heb meer te doen dan dit.
19 jaar
Omdat op winterstand er warme lucht het inlaat in komt en dat komt t vermogen niet ten goede.
Willem
de winterstand is uitgevonden om te voorkomen dat de gasklep en zijn omgeving niet bevriest bij hoge doorlaatsnelheden van de inlaatlucht. en inderdaad, warme lucht is niet bevordelijk voor het vermogen. denk maar eens aan de egr systemen...en inderdaad de zafira heeft dit niet meer...dit wordt geregeld door verwarming van het gasklephuis dmv koelvloeistof.
zoals boven vermeld, heb ik dat ook, kan ik deze somers niet afsluiten en aan elkaar door lussen, dan zou de motor koudere lucht binnen krijgen????
EGR = al afgedopt scheelt echt een hele hoop
- Vectra '96 x2.5xe -
Willem
Allemaal bedankt, ik weet wat ik moet doen.
Frans
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar