Toen ik op de autosnelweg reed bleef mijn auto spontaan uit zichzelf doorlopen, terwijl ik het gaspedaal losliet.
Er zat ook niet veel kracht meer in de motor.
Ik heb hem toen aan de kant gezet op de parkeerplaats.
Daar gaf ik nog een klein beetje gas en de motor sloeg toen helemaal door.
Ik wou hem toen afzetten, maar de motor bleef op volle toeren doordraaien.
Mijn vermoeden was op dat moment dat hij bleef doorlopen op motorolie.
Ik hem hem toen in de versnelling gezet en af laten slaan.
Een bergingsbefrijf heeft mij opgehaald en de auto is naar de dealer gebracht.
De leasemaatschappij heeft onderzoek gedaan en er bleek een gat in een zuiger te zitten.
Er bleek maar een liter motorolie meer op te zitten en hun stellen mij nu aansprakelijk voor de schade vanwege het niet op tijd bijvullen van de motorolie.
Echter ik controleerde bij regelmaat het olieniveau en ook tijdens de problemen ging het olielampje niet branden.
Mijn vermoeden is dat de motor op motorolie bleef doorlopen, waardoor (uiteraard) het olieniveau bij het draaien van de motor met drastische schreden ging dalen.
Ik heb een stationuitvoering met grijs kenteken die altijd is afgeladen met materiaal voor mijn werk, dus de motor moet altijd hard werken.
Mijn vraag is of mijn vermoeden juist kan zijn dat de motor in dit geval kan doorlopen op motorolie, want de leasemaatschappij gaat natuurlijk voor eigen succes en probeert overal geld weg te halen, vooral nu met deze kredietcrisis ???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vermoeden is juist, motor zal wel op de olie hebben gelopen. Maar, hoe bewijs je dat en dan ook nog juridisch steekhoudend mocht het tot een rechtzaak komen.
ik denk dat je een expertise-bureau moet inschakelen om een en ander op papier te zetten en foto's te maken.
Aanwijzingen zullen er wel genoeg zijn, zoals olie in de intercooler en inlaatkanaal en mogelijk ook nog in de uitlaat.
tijpisch geval van op hol geslagen motor
zuigt zijn carter leeg .motor naar zijn grootje
zou zeker een specialist in de arm nemen
anwb verzekerd ???
mvg willem2
15 jaar
Is er gedegen onderzoek gedaan dan door de leasemaatschappij?.
Hoe hebben hun bewezen dan dat er te weinig olie in zat dan?.
Wie eist, bewijst!.
Laat hun dit dan aannemelijk maken en vragen hoe hun tot deze conclusie zijn gekomen.
Dan een contra expertise uit laten voeren door bijv ANWB of DEKRA.
Ieder die een beetje nadenkt op deze site en die dit verhaal leest denkt, motor is op olie gaan lopen en heeft doordat het toerental sterk is opgelopen een gat in de zuiger gebrand en daardoor is het olie peil gezakt.
En zo denkt de lease maatschappij jouw voor de schade op te laten draaien.
Laat ze maar komen met hun bewijs!.
15 jaar
Allereerst bedankt voor de reacties, dit doet een mens goed.
De leasemaatschappij heeft zelf onderzoek gedaan en draait het verhaal om.
Ze zeggen dat er te weinig olie opzat en daardoor de motor niet voldoende gekoeld werd.
Hierdoor zou er een gat in de zuiger zijn gekomen.
Bij de dealer hebben ze de olie die er nog opzat afgetapt en er bleek maar 1 liter meer in te zitten ipv 3,5 liter wat er normaal in hoort te zitten.
Ze hebben zelf foto's gemaakt, waarvan ik een aantal doorgestuurd heb gekregen van mijn werkgever.
Echter ik ben er zeker van dat er niet te weinig olie in heeft gezeten, omdat ik dit regelmatig controleerde.
Ook zou het olielampje moeten gaan branden bij een te laag niveau en dit is niet gebeurd.
Toen het probleem zich voordeed en hij op hol sloeg bleef hij ook doorlopen met de sleutel uit het contact, dus moet hij bijna wel op motorolie hebben gelopen en dan is het logisch dat er maar weinig motorolie meer opzit.
Ik ben geen autotechnicus en ik wil graag ZEKER weten dat hij op motorolie heeft kunnen lopen, zodat ik met vertrouwen in de tegenaanval kan gaan.
Het voorval heeft 22 december plaatsgevonden en ze zijn pas 19 januari komen kijken en toen had de dealer de motor al gedemonteerd.
Op 5 februari heb ik hierover bericht gekregen en vraag me af of de auto nog wel bij de dealer staat voor eventueel een contra-expertise.
15 jaar
Wat was de conclusie van die dealer dan?.
15 jaar
[quote=kluukluuk]vraag me af of de auto nog wel bij de dealer staat voor eventueel een contra-expertise.[/quote]
Das simpel, even bellen met de dealer.
Heeft de dealer de intercooler al gedemonteerd? Zo ja, hoe veel olie zat daar in?
Heeft de dealer de uitlaat al gedemonteerd? Zo ja, hoe veel olie zat daar in?
Zo nee, beide onderdelen demonteren en oliehoeveelheid meten. Denk erom met getuigen!, foto's en/of video.
Is de turbo al bekeken? Zit er olie in?
Zijn de slangen tussen turbo en intercooler, en tussen intercooler en inlaatspruitstuk al bekeken?
Zijn er toevallig getuigen bekend van het incident op de snelweg?
Les voor de lease-rijder die dit nog staat te gebeuren.
Zet het contact uit en als de motor door blijft lopen, lekker laten lopen en ploffen.
Maak foto's en/of een video waarop duitdelijk de rook-ontwikkeling te zien is en ook de sleutels die in je hand hebt.
Opname van het contactslot erbij en het bewijs is geleverd.
Heb je geen video of foto apparatuur bij je? Geheid dat er mensen op het spektakel afkomen.
Zorg dat je de namen van die mensen krijgt als getuige.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar