HELP! Ik heb een Opel Zafira 2.2 diesel uit 2003. ik heb de auto nu 2 jaar en als hij rijdt dan ben ik er super blij mee. helaas heb ik de laatste 2 jaar al 3500 euro onkosten gehad. op dit moment heb ik een nieuw probleem waar ik echt niet meer uit kom. zit echt met mijn handen in het haar en zelfs monteurs weten het niet.
ik zal proberen een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen.
net voor de zomer is er een nieuwe rembekrachtiger gemonteerd (door OPEL monteur). vlak na de vakantie begon het probleem dat wanneer ik na het rijden de sleutel omdraaide en uit het slot haalde, bleef de motor draaien. even in de versnelling, voet op de rem en koppeling op. tuurlijk dan slaat ie vanzelf af. dit heb ik een tijdje volgehouden en gelukkig gebeurde het ook niet altijd dat hij bleef lopen. maar de laatste tijd gebeurd het steeds vaker. het is nu zelfs zover dat wanneer de auto geparkeerd staat en ik sochtends de auto in stap, gedurende de nacht er spanning op is gekomen waardoor de dashboard verlichting spontaan gaat branden. 2 weken geleden zette ik savonds mijn auto weg maar kreeg de dashbord verlichting met geen mogelijkheid uit. dus de accu er maar af gehaald. de volgende ochtend accu aangesloten, lampjes begonnen meteen weer te branden. starten lukte niet. althans het doorstarten niet. uiteindelijk de ANWB gebeld en lid geworden (verplicht). deze beste man heeft het gedeelte contactslot links van het stuur verwijderd en door middel van 3 aan elkaar geknutselde draadjes kon ik starten en bij thuiskomst de motor uitzetten door draadje los te halen. kilometer teller werkte toen niet meer en stuurbekrachtiging viel af en toe ook weg. waarschijnlijk vanwege het verwijderen van zekering nummer 32.
sinds vorige week kreeg ik de motor uit door zonder sleutel in het contact een beetje aan het stuur te draaien. maar wederom gedurende de nacht kwam er weer stroom op. op dit moment zet ik de auto weg door zekering 32 er uit te halen. die stop ik er smorgens weer in en kan gewoon rijden zonder problemen. een vriend van mij (automonteur) heeft afgelopen week 3 uur lang gezocht maar nog steeds zonder resultaat. hij kwam er wel achter dat als de motor bleef lopen zonder sleutel of wanneer de dashboardverlichting bleef branden en hij aan de ruitenwisser bediening zat, alles uit ging. misschien toeval ik weet het niet. dit helpt nu in ieder geval niet meer. na 3 uur zoeken moesten we stoppen, garage moest dicht. er blijft zonder contact ook op diverse zekeringen spanning staan. de massakabel is aangesloten. ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik het nog moet zoeken. wie o wie kan mij helpen of adviseren? het advies nieuwe auto kopen kan ik niks mee helaas.
Alvast bedankt,
Richard.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen idee of dit het zelfde kan zijn. Je schrijft massakabel aan gesloten? Bij Volvo 440 Diesel was de massakabel aan de bak en carrosserie los. Dan ging de motor ook niet uit.
Misschien heb je dat al nagelopen.
Highway,
das het probleem niet.
maar bedankt voor je reactie.
kleine toevoeging, bij de OPEL weten ze ook geen antwoord.
10 jaar
[quote=Richard Zafira]kleine toevoeging, bij de OPEL weten ze ook geen antwoord.[/quote]
Wellicht niet direct een antwoord maar kunnen het wel oplossen...
Dit probleem is echt wel op te lossen d.m.v van een schema te doorlopen.
Gr. paul
je hebt niet toevallig het schema digitaal?
10 jaar
ik ben niet in het bezit van zo'n schema en als ik het al zou hebben, waar moet ik beginnen?
10 jaar
[quote=Richard Zafira]je hebt niet toevallig het schema digitaal?[/quote]
Hier kan ik je niet aan helpen, ik werk enkel aan VW & Audi.
Wil enkel aangeven dat je in dit geval er zonder schema's niet uitkomt.
Gr. paul
dank je wel
10 jaar
trek haak stekkerdoos kortsluiting/draad los ?
kijk eens op internet bij opel forum er zijn diverse van deze forums misschien kunnen deze je verder helpen
en al heb je een schema dan moet je nog weten wat en hoe je meet succes
10 jaar
Antoonio,
op opel-forum heb ik deze zelfde topic geplaatst maar daar werd ik niet wijzer van.
vandaar dat ik hem hier ook heb geplaatst.
de trekhaak is een goede tip!
daar zit volgens mij wel een kleine storing want het linker knipperlicht van mijn fietsendrager doet het niet.
dat is dus het eerste wat ik ga controleren.
bedankt! ik hou je op de hoogte.
10 jaar
zojuist heb ik de stekkerdoos van de trekhaak vervangen. de oude zag er van binnen niet al te mooi meer uit.
maar ook nu ik een nieuwe heb geplaatst is het probleem niet opgelost.
sinds ik de auto heb is er met bedrading niks gebeurd en alle electronica werkt naar behoren.
ik ben zo goed als door de opties heen dus ben bang dat er een autogarage rijk gaat worden aan het urenlange storingzoeken.
10 jaar
hallo
denk dat het contactslot vervangen moet worden
groet Thorpe
hallo Thorpe,
is helaas ook al gebeurd. zonder positief resultaat. maar mijn portemonnee wordt alleen maar dunner.
10 jaar
Kijk maar eens bij je achterklep, ter hoogte van het linker scharnier, daar zie je een rubberen balg waar div. draden doorheen gaan.
Als je deze terug opstroopt zal je daar waarschijnlijk een aantal kapotte draden sluiting zien maken.
Prettige feestdagen...
Henk
hallo Henk,
dat ga ik morgen proberen. bedankt voor de tip.
maar wat loopt daar allemaal doorheen dan?
aan de achterkant werkt alle verlichting gewoon
10 jaar
de kabels achterklep gecontroleerd. niks aan de hand. ik zou niet weten wat ik nu zelf nog kan doen.
10 jaar
Jammer, ik heb hier in het verleden toch succes mee gehad, ook met de klacht zoals jij hem omschrijft.
Ik zou vanaf hier als volgt te werk gaan: Als de klacht zich voordoet, en je hebt de sleutel uit het contact getrokken en je motor loopt nog, telkens één zekering uit je zekeringkast trekken, totdat je de zekering eruit trekt waarop je motor uitgaat. (zekeringen waarop je geen reactie krijgt dus gelijk weer terug plaatsen).
In theorie zou dit op 2 zekeringen kunnen gebeuren, want je hebt zeer waarschijnlijk een sluiting tussen een constante plus (+30) en een plus achter het contact (+15).
Als je hiermee iets vindt, dan is het zaak om erachter te komen op welke zekeringen je iets merkt. De nummers staan erbij, gebruikshandleiding erbij, en dan kan je misschien uitvinden in welke stroomkring het mis gaat.
Henk
Henk,
door het trekken van een zekering krijg ik de motor uit zoals eerder aangegeven.
het gaat om nummer 32. volgens het boekje zit daar de stuurbekrachtiging en ABS op.
deze zekering laat ik er snachts ook uit, anders wil de auto wel eens spontaan de controlelampjes en infotainment systeem op het dashboard aansturen.
met als gevolg, een lege accu.
door deze zekering er uit te laten voorkom ik dit probleem
10 jaar
Zekering 32 voor een modeljaar 2003 Zafira (kijk even of de 10e positie van je chasisnr een 3 is! dus in jou geval W0L0TGF75 en dan een 3) zou een 10 ampère zekering zijn waar spanning op komt als het contact aangezet wordt (+15). Deze geeft voeding aan eventueel fabrieksalarm en dagrijverlichting.
Nou weet ik niet of jij deze opties op je auto hebt zitten, maar ik zie in het schema wel dat deze voedingsdraad richting een claxon gaat (of powersounder, zeg maar sirene) speciaal voor het alarm. Deze claxon zit verborgen onder je paravan beplating en loopt langs je wissermechaniek. Mogelijk dat het daar ergens fout gaat.
Nogmaals, ik weet niet of jij deze opties hebt, maar mogelijk is wel dat de bedrading er als voorbereiding al wel inligt, dat weet je bij Opel nooit 100% zeker.
Ik weet niet of je al geprobeerd hebt om nóg een zekering te vinden waarop je motor uitslaat (dus terwijl zekering 32 er nog inzit). Dit zal dan mogelijk een constante plus (+30) circuit zijn, die sluiting maakt naar dat circuit van zekering 32.
Ik vrees dat ik het niet leuker kan maken, maar ik wens je succes,
Henk
Henk,
chassisnummer klopt!
maar alarm zit er niet op.
en heb ik het goed als mijn boekje dus niet klopt? nummer 32 is inderdaad 10 ampere maar er staat in het boekje niks over alarm of verlichting.
alleen ABS en stuurbekrachtiging
ik heb in het begin een aantal zekeringen geprobeerd maar ben gestopt toen ik nummer 32 tegen kwam.
zal de rest ook nalopen. wederom alvast bedankt.
10 jaar
Ik heb deze gegevens direct uit het schema voor een modeljaar 2003 Zafira, zowel van een oude TIS cd (deze worden al een tijdje niet meer gebruikt) als direct online, zoals er tegenwoordig bij Opel gewerkt wordt. Beide schema's komen met hetzelfde, zekering 32 voedt via +15 de opties dagrijverlichting en/of claxon alarm cq powersounder. Als dit niet klopt, dan vrees ik dat ik het hiervandaan ook verder niet kan uitzoeken voor je, helaas.
Het gebeurd wel eens dat het schema niet klopt, maar dat gebeurd niet vaak, en meestal wordt dat dan in de loop v/d tijd gecorrigeerd. Een verkeerd geprinte handleiding komt ook voor... En als die eenmaal in je dashboardkastje ligt, dan blijft de fout uiteraard zoals die is...
ik ga het nakijken
10 jaar
Tis klopt wel.
Alleen zekering 32 bestaat niet dat is zekering 3 punt 2.
Ik zou even kijken of de kabels in het rubber naar de deuren niet gebroken zijn
Daar kunnen al kabels voor alarm liggen ook als er geen alarm op zit.
10 jaar
hallo prutser :-)
alle kabeldoorvoeringen, deuren plus achterklep heb ik al nagekeken.
niks aan de hand
10 jaar
Zekering F3.32 bestaat in stroompad 143. plaatsing in de zekeringkast volgens de getoonde afbeelding van de 5 meest rechtse zekeringen boven elkaar de middelste. (de bovenste is dan de F3.14, daaronder de F3.23 vervolgens dus de F3.32...
Als je in de index van oude tis kijkt dan kom je bij index componenten overzicht slecht eenmaal zekering 32 tegen met als eerste getal dus een 3, wat op plaatsing in de zekeringkast v/h dashboard wijst.
Optie dagrijverlichting wordt gewoon uitgewerkt vzowel links als rechts stuur. en de optie voor alarm powersounder alleen voor rechts stuur, dus zou deze er feitelijk niet horen te zitten, maar goed, het probleem zit er toch in...
Zekering 3.2 gaat naar climate control.
Zekering 3.32 gaat naar alarm en daglicht.
10 jaar
ik ben bang dat ik er toch duur aan moet.
dus een dag naar de opel. dat gaat honderden euro's kosten.
maar ik denk dat dat de enige mogelijkheid nog is.
vanmiddag eerst zelf nog een en ander nakijken en dan de knoop doorhakken.
10 jaar
het zekering schema in mijn boekje klopt dus niet.
betekent dit dat ik het in de verlichting moet zoeken?
10 jaar
[quote=Richard Zafira]ik ben bang dat ik er toch duur aan moet.
dus een dag naar de opel. dat gaat honderden euro's kosten.
maar ik denk dat dat de enige mogelijkheid nog is[/quote]
Probeer een schema te bemachtigen en laat die vriend (automonteur) deze uitdaging aangaan.
Gr. paul
Welke zekering haal je er nu uit.
10 jaar
[url=http://postimg.org/image/xlj888ax1/][img]http://s18.postimg.org/xlj888ax1/P104045...[/img][/url]
heb deze foto van internet maar is wel hetzelfde. ik haal steeds de meest rechtse, een na bovenste (10a) los. dat is nummer 32
@Henk; dat is dus niet de middelste
10 jaar
weet iemand trouwens waar die grote groene voor is? die wordt af en toe redelijk warm
wordt niet in mijn boekje aangegeven
10 jaar
R10 is een onderbrekingsrelais
R11 verwarmingsrelais (achterruitverwarming)
Gr. paul
SORRY!!!!!! ik zeg steeds zekering 32, maar ik bedoel 23!!!!!
10 jaar
kan het in de dynamo zitten?
10 jaar
welke motor licht er in (bv y22dtr) want k10 en k11 zijn bij mij voor ruitenwissersvoor en sproeier pomp koplampen volgens tis
f3.23 dat klopt wel is voor tc. esp .abs.
10 jaar
[quote=P.Rutser]welke motor licht er in (bv y22dtr)[/quote]
Dit was voor mij ook even een gokje ;
Gr. paul
[quote=Richard Zafira]kan het in de dynamo zitten?[/quote]
Tot nu toe kan het heel div zijn. Wat ik al eerder zei, zonder schema wordt het een raadspelletje.
Probeer nou een schema te bemachtigen en laat die vriend (automonteur) deze uitdaging aangaan.
Gr. paul
het is inderdaad de y2.2dtr
10 jaar
Ok, het is dus zekering 23, en op deze zekering staat ook een +15. Ik weet niet of je al gekeken hebt of er dus nóg een zekering is waarop je motor uitgaat , zoals ik al eerder beschreef.
Dat zal dan een zekering kunnen zijn waar constante spanning op staat. Mogelijk dat de combinatie van die eventuele circuits nog een mogelijke zoekrichting kunnen geven, zo niet, dan vrees ik dat Paul Kelder gelijk heeft, en wordt het een raadspelletje...
Henk
op dit moment gaat de motor gewoon netjes uit.
maar verwacht een dezer dagen dat het probleem zich wel weer voordoet. ik ga dan 1 voor 1 alle zekeringen na.
allemaal weer bedankt voor het meedenken.
ik hou jullie op de hoogte.
10 jaar
de storing doet deze zich voor met droog weer of nat weer of als je ergens door een plas water gereden hebt?
10 jaar
weersomstandigheden maken geen verschil
10 jaar
hallo allemaal,
allereerst eenieder die mee heeft gedacht de allerbeste wensen voor 2014 en alles daarna.
mijn jaar is goed begonnen. het probleem is opgelost!
ik wil dan ook iedereen die heeft mee gedacht van harte bedanken voor de gegeven adviezen.
na van alles geprobeerd te hebben en na lang zoeken bleek het probleem in de bekabeling van de stuurbekrachtiging te zitten.
deze was ter hoogte van de homokineet linker zijde uit de bevestiging gekomen en klem komen te zitten.
aangezien de homokineet een draaiend onderdeel is, heeft deze de bekabeling in de loop van de tijd dusdanig versleten dat dit de storing veroorzaakt heeft.
en zelfs de stuurbekrachtiging heeft uitgeschakeld.
mijn maatje heeft de zwarte draad weer aan elkaar verbonden, gesoldeerd en netjes afgewerkt.
de blauw witte draad begon al te rafelen. ook dit heeft hij hersteld
de dikke rode draad was er nog niet zo erg aan toe.
hoe dan ook, ik rij weer met veel plezier in mijn Opeltje met 270.000 km op de teller.
en de kosten? 2 bioscoopbonnen.
wel kwamen we er achter dat het koelvloeistof reservoir niet helemaal dicht meer is.
dus op de sloop een andere gehaald. deze ga ik komende week vervangen.
nogmaals, iedereen bedankt!
Richard
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar