Opel 1.4 16V.ECOTEC 2007: motor heeft diverse storingen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: z14exp, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 66

Hallo daar,
mijn Opel corsa d loopt stationair niet regelmatig
ik heb na uitlezing van de ecu diverse canbus commucatie
codes aangetroffen, waaronder BV de u2100_00 canbus
malfunction geeft aan not present.

mijn vraag is kan dit de oorzaak zijn dat ik geen 5 volt op de
lucht temp sensor ( op de lucht inlaat van het filterhuis ) en zowel op map sensor krijg .
De motor loopt start en loopt wel,maar komt niet op toeren
bij gas geven hooguit 2 tot 3000 toeren
verder gaf de uitlezing ook willekeurig misfire aan.
Heb toen de bougies bekeken en van cilinder 2 was heel slecht,heb toen alle vervangen van een nieuw setje,maar naartuurlijk zonder resultaat vanwege de 5 volt ref.

diagn

Geplaatst door diagn , lid sinds 10 jaar geleden

6 Reacties

kaleido 1 PRO, 4 dagen geleden

Geen zekering defect , je zult moeten gaan meten / kijken waarom deze voeding er niet is .

oldford PRO, 4 dagen geleden

5 volt wordt gemaakt door de motor-computer, maar dat is geen oneindige hoeveelheid. Als er ergens (defecte sensor, kortsluiting) te veel amperes woren opgenomen zakt dat voltage in elkaar.
Heb je bij de lucht temperatuur sensor met losgenomen stekker gemeten?

Eigenlijk heb je een elektrisch schema nodig om te zien waar die 5 volt overal naar toe gaat.
Andere mogelijkheden zijn gaspedaal/gasklep positie sensor, airco druk/schakelaar.
De 5 volt voor de lucht temperatuur en koelvloeistof temperatuur sensoren zitten in ieder geval op een andere pin van de motorcomputer dan de 5 volt voedingsspanning.

diagn, 4 dagen geleden

Hoi Olford alvast dank voor jou reactie.
Om te beginnen op jou vraag hoe ik de lucht temp sens gemeten heb,
Deze heb ik inderdaad met losgenomen stekker gemeten en de elektrische schema dat is nou precies
mis en nodig heb. helaas beschik ik niet over deze, evenals een scope.
Met een scope zou in elk geval verder komen voor wat betreft de beelden van een goed werkende
can hi of can lo
Ik zou hooguit nog met de multimeter kunnen meten aan de dlc want over een breakout box beschik ik ook niet.
maar ik dacht als ik nou meet aan de corrosponderende ingangen van pin 6 en 14 van de verlengkabel van de dlc connector van mijn scantool dan kan ik zo de pinnen van de dlc in elk geval niet beschadigen en zo een ohm test uitvoeren.
want het zou wellicht toch misschien kunnen dat een weerstand is uitgevallen op de canbuslijn.
En dat ik daardoor canbus comminucatie problemen heb.
Maar door het ontbreken van een elektrisch schema kan ik niet weten wat er allemaal op de canbus lijn aangesloten is.
Dus zou ik op de gok maar modules een voor een moeten ontkoppelen.

Ik ben nu eigenlijk puur vast gelopen door de ontbrekende tools waar ik niet over beschik.
het enige wat ik mischien nog kan doen is de wiggle test van de bedrading van de lucht temp sens en van de map sensor misschien dat door sluiting daar de 5volt ref wordt lam gelegd.
maar kan het dan zijn dat er dan 2 stuks 5 volt ref aanwezig zijn bij dit type want de auto start wel.
Ik hoop hiermee genoeg info te hebben gegeven, oja uiteraard brandt het mil lampje ook.

oldford PRO, 4 dagen geleden

Ja, er zitten sowieso meerdere 5 volt voedingen op de ecu. De beide temperatuur sensoren hebben elk hun eigen voeding en dan is er nog de 5 volt voeding voor sensoren.
Van die laatste kun je 1, 2 of zelfs 3 hebben. Geen idee hoeveel het bij deze motor zijn.
Dat zijn allemaal externe voedingen. De interne voeding van 5 volt schijnt wel te werken, want als die er niet was dan zou de motorcomputer niet werken en kon je niet uitlezen en zou de motor niet draaien (hoe slecht dan ook).

Wat beteft de can-bus: de hele wereld meet gewoon in de diagnose stekker. Daar zul met fatsoenlijke meetpennen niet zo gauw wat aan vernielen. De weerstand (met contact uit en na een wachttijd) moet 60 ohm zijn tussen pen 6 en 14 van de diagnose stekker
Zie b.v.: https://www.youtube.com/watch?v=JPE42HSJ...
Loshalen van individuele can-bus nodes kan andere fouten introduceren. Het is mogelijk dat de t-aftakking zich binnen in de nodes bevindt en dat je door loshalen een deel van de can-bus los koppelt. Dat is ook alleen op een schema te zien. In die gevallen heb je can-high ingang en een can-high uitgang en idem voor de can-low.
Waar de 120 ohm weerstanden zitten is gedefinieerd als beide einden van het netwerk. Maar welke van de aangesloten nodes het einde is kan per fabrikant en zelfs per model verschillen.
Ook daar heb je weer een elektrisch schema voor nodig.

Misschien als je alle foutmeldingen hier vermeldt dat er iets meer over te zeggen is.
Geeft dan ook aan in welk module (abs, airbag, instrumenten paneel, motor, etc.) de fouten zitten.
Anders ben je ben ik bang aangewezig op een professional.

Zelfs met een scope kun je niet veel zien aan de can-bus. Daar gaan veel te veel datapakketten over om daar iets van te zeggen. 1 of 2 missende datapakketten of verminkte datapakketten is met een scope niet vast te stellen.

diagn, 3 dagen geleden

Hoi oldford, met die meerdere 5 volts ref bedoelde ik de interne ref en de externe 5 volt ref die worden daarvan af getakt, en de thermistors die hebben dan een interne aparte weerstand voor de uitgang naar de 5 volt ref dacht ik zo.
zou er maar 1 interne 5 volt ref zijn in dit geval zou de motor helemaal niet starten als ik me niet vergis.
Bijvoorbeeld wat jij zegt defecte sensor of kortsluiting dan zakt de 5 volt in elkaar.
maar dat zou niet gebeuren als bij bv de temp sensor stuk zou zijn of sluiting zou maken omdat deze juist zo gemaakt zijn om naar massa te schakelen vandaar de extra interne weerstand voor deze uitgaande 5 volt ref. misschien dat ik iets over t hoofd zie hoor, maar dat hoor ik dan graag,ik leer graag van anderen.en autotechniek is mijn passie.
ik denk zelf aan draadbreuk ergens in de kabelboom.

In dit geval bedoel ik dat de motor helemaal niet meer zou starten vanwege het wegvallen van de interne 5 volt.maar omdat de motor wel start ga ik er vanuit dat er ergens nog een interne 5volt ref aanwezig moet zijn omdat er nog meerdere sensoren gebruik maken van de 5 volt ref.
wat betreft de foutmeldingen waar jij het over had denk ik niet dat deze de oorzaak kunnen zijn op de storing omdat ze niet gerelateerd zijn aan de daadwerkelijke oorzaak.
het zijn meer canbus fouten wat eigenlijk niet van belang is op deze storing althans, en het zijn er maar liefs 28 stuks in de bcm module, om maar enkele op te noemen brake lamp circuit open,abs geen communicatie, geen commucatie met de ecm
verder nog een hoop andere fouten zoals hvac,immo,pscm,bcm, anti theft warning system.dat waren er enkele teveel om allen op te noemen.
De gene die wel mijn aandacht trekken met betrekking tot de eigenlijke storing zijn map sensor circuit high, circuit range performance.
En dan de lucht temp sensor circuit high input.
En omdat beide sensoren verwijzen naar circuit high input . vermoed ik een breuk in de kabelboom en doordat deze 2 belangrijke sensoren zijn uitgevallen ( ontbreking 5 volt ref ) kan de ecm de brandstof regeling niet regelen.
Ik had zelf de fuel trims bekeken en die was volgens mij ook niet goed, deze had ik nog op mijn telefoon maar op een of andere manier niet meer terug te vinden.
Ik ga pas zaterdag weer aan de auto meten omdat ik de auto niet thuis heb maar in Heerhugowaard, hopelijk vindt ik wat., maar ik hou je op de hoogte.
Wederom bedankt Oldford.
Ik hou je op de hoogte van de ontwikkelingen

oldford PRO, 2 dagen geleden

Met canbus fouten bedoelde ik de fouten die betrekking hebben op de communicatie.
De motorcomputer is niet de enige die niet bereikt kan worden. Het ABS communiceert ook niet.
En misschien nog wel een paar. Soms kun je daar (met een schema) een conclusie aan verbinden.

De foutmelding map-sensor circuit high wordt Niet veroorzaakt door een kabelbreuk - dit in tegenstelling tot de temperatuur sensoren. V.w.b. de map-sensor lijkt dat meer op een kortsluiting.

Ook als de map-sensor is uitgevallen dan nog zou de motor-computer de brandstof redelijk moeten kunnen doseren a.d.h.v. de gasklep/gaspedaal positie. Normaal wordt dan de inlaat lucht temperatuur sensor ook gebruikt, maar als die uitvalt neemt de motor-computer een vaste waarde aan - meestal rond de 20 graden Celsius.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 1.4 16V.ECOTEC of stel zelf een nieuwe vraag.