Opel Astra 1.7 dtyVAN: motor is plots afgeslagen en start niet meer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: Y17DT (Isuzu)

Beste,

Een vraag van een volkomen leek:

Probleem met mijn astra, Motor heef een ruime 120.000 kilometer gereden. Dynamo, startmotor en accu vervangen op 90.00 KM, Distririem, span en looprol vervangen op 110.000 KM. Motorolie en filter worden altijd op tijd vervangen.

de motor sloeg plots af en wilde niet meer starten, diesel volop in de tank, temperatuur normaal, geen rare geluiden.

In versnelling gezet en gestart en ging voorwaarts.

ANWB gebeld en na inspuiten met ether sloeg motor aan, gas geven had geen enkel effect, motor krijgt dus geen brandstof.

ANWB monteur vertelde mij dat het de electronica op de dieselpomp was en dat deze compleet vervangen zou moeten worden.

Na wat zoeken zag ik dat het de EDU zou kunnen zijn volgens deze site betreft het een los onderdeel: [url]http://www.buchli.nl/content.php?l=0&p=3...[/url]
Is dit juist en is met vervanging van deze mijn probleem denkelijk opgelost?

Moet de computer opnieuw ingeregeld worden door Opel als de EDU vervangen wordt?

Is deze makkelijk te bereiken en te vervangen, vraag dit omdat ik 4 schroefgaten zie en 1 stekker.

Tevens was de slang van het luchtfilter naar de motor los geraakt, kan er ergens vuil ingekomen zijn en kan dit mogelijk de oorzaak van de storing zijn?

Aanvulende vraag soms ratelt de motor of alle lagers er uit liggen. na een poep gas gaat de motor management lamp aan en rijdt de auto als voorheen weer als een zonnetje, niet in een noodloop want trekt als een lier, dit gebeurt meestal als ik boven de 120 km/u rijdt.

Volgens de ANWB man is dit een vervuilde EGR klep is dit juist en zo ja wat is raadzaam: klep reinigen, vervangen of totaal afsluiten?



Ieder advies is uiteraard van harte welkom, bij voorbaat mijn dank hiervoor.

Met vriendelijke groet,
Michel

realcestmoi

Geplaatst door realcestmoi (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

EDU is een bekende klacht. Zijn solderingen die los laten. Open maken en opnieuw door (laten) solderen zou je een hoop geld kunnen besparen.
Voor het andere probleem waarbij de motor lamp aan gaat, als dit weer gebeurt storingen laten uitlezen bij de dealer, dan weet je in welke richting je moet zoeken.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Inderdaad,Hij kan ook rauw lopen of klinken als het motorstoringslampje brand,daarvoor even laten uitlezen.

Gr Stefan

realcestmoi (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]EDU is een bekende klacht. Zijn solderingen die los laten. Open maken en opnieuw door (laten) solderen zou je een hoop geld kunnen besparen.
Voor het andere probleem waarbij de motor lamp aan gaat, als dit weer gebeurt storingen laten uitlezen bij de dealer, dan weet je in welke richting je moet zoeken.[/quote]
Dank je voor deze. IS de edu makkelijk uit te bouwen?

Het andere ratel probleem is niet uit te lezen dat is al een 6 x gebeurd bij opel met als resutaat geen storing te vinden

realcestmoi (0), 14 jaar geleden

Het probleem is opgelost:

De EDU bevindt zich staande aan de voorzijde van de auto aan de achterzijde van het motorblok zo een beetje 1/3 van de onderzijde van het blok en is met 4 bouten bevestigd tegen het motorblok.

Aan de bovenzijde is de EDu simpel te herkenen aan de metallic zilveren kleur en aan een gele sticker met ACHTUNG hochspannung! De stekker die zich centraal aan de onderzijdebevind is simpel te verwijderen door het palletje in te drukken.

Met een kniesleutel maat 10 is het simpel uit te bouwen.

aan de achterzijde bevindt zich een metalen plaatje wat gekit is, met een dun breed voorwerp is het plaatje simpel te verwijderen zonder beschadiging.

Je ziet dan direct de print echter geen enkele draad zoals sommigen beweren.

Alle contacten op de print heb ik doorlaten solderen door een vriend die daar zeer bekwaam in is, daarna de EDU los aan de stekker gehangen en hey de auto start en loopt weer als een zonnetje.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de hulp en genomen moeite.

Ik hoop dat de gevonden oplossing kan bijdragen aan anderen die dit probleem ondervinden en zich daardoor de aanschaf van een ruil EDU ook wel ECU genoemd in de orde van grote van een dikke 500 euro kunnen besparen.

Met vriendelijke groet,
Michel

realcestmoi (0), 14 jaar geleden

Hierbij een foto van de EDU. http://yfrog.com/1xeduj

Ben wat nieuw hier en een leek maar het probleem is opgelost.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

En jij bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.