auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega: motor loopt 5 sec (omega 3000i automaat C30NE)

Bouwjaar: 1989

Hallo,

Het volgende doet zich voor; Motor slaat aan loopt gemiddeld 5 sec en slaat af(lampje van de sportstand automaat gaat branden en toerenteller valt tegelijkertijd snel weg)
Als je de auto op contact zet blijft lampje sportstand een 10 tal sec branden en daarna uit of soms ook nog 10 sec knipperen.
Ook de boordcomputer werkt niet, wel de klok onderin maar geen verbruiksgegevens, display is wel goed.
Het hele verhaal van deze auto ken ik niet maar er zijn al diverse mensen mee bezig geweest,volgens zeggen is de computer al vervangen door een gebruikte en korte tijd later deze storing opgetreden.
Naar mijn idee valt de ontsteking weg door een verkeerd signaal.
Helaas heb geen goed compleet schema (en ook niet de tech2)waarin ik kan zien hoe het fabrieksalarm en automaat geschakeld zijn.(het alarm lijkt normaal te werken)

Iemand een idee of oplossing?

Geplaatst door

Dieseltje2232 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de krukas sensor nog heel?????

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

krukas sensor is vervangen net als het benzinepomp relais en benzinepomp door de vorige knutselaars, misschien moet ik die toch voor de zekerheid eens controleren :)

Ben zelf gisteren aan dit project begonnen en vraag me af of er wel een juiste computer gemonteerd is. Jammer genoeg weet ik niet wat het orginele nummer was. Nu zit er een GK in maar het vreemde is dat als ik de gegevens opvraag ze een FQ aangeven. Toevallig heb ik ook nog een c30LE handgeschakelde omega en daar zit wel de FQ in maar dat is een computer met 2 aansluitrijen en de computer GK is er 1 met 3. Dus als iemand voor mij de juiste gegevens kan opzoeken zou ik al erg geholpen zijn.
Het gaat dus over een C30NE van 11-1989, zag in mijn pc dat er een wisseling van voor en na de 8ste maand zit in het motronic systeem.


Ben nu weer wat verder bij de volgende test merkte ik dat als de motor afslaat en je het contact aan laat staan en vervolgens start (zonder de sleutel van contact te draaien) dat ik geen signaal meer heb op aansluiting 1 van de bobine (led tester zou moeten knipperen) Draai ik het contact een keer terug en probeer het opnieuw dan heb ik weer een signaal op de computer.
Ook merkte ik dat de computer aardig heet wordt als de auto een tijd op contact staat. Dus waarom dat de motor afslaat is wel duidelijk en denk dat de computer in ieder geval defect is. Alleen ik denk dat de oorzaak waarom deze computer weer stuk is ergens anders zit. De vorige eigenaar vertelde dat een half jaar geleden de eerste computer ook warm werd en de motor ook steeds afsloeg.

Dieseltje2232 0
badge

19 jaar

je denkt al gauw aan de start blokkering

126 0
badge

19 jaar

klopt Henk, ik heb er een 2e alarmkast bij maar die doet hetzelfde. Als ik een goed schema zou hebben van het alarm/motronic dan zou ik de onstekingsonderbreker kunnen kortsluiten. Het fabrieksalarm kun je een zelfdiagnose laten doen en daarin geeft ie geen foutmeldingen maarja dat sluit niet alles uit natuurlijk

Dieseltje2232 0
badge

19 jaar

Dieseltje, zit er een Motronic M1.5 computer in of een ML4.1?Dat weet ik niet helemaal zeker, maar volgens mij zijn in 1989 de ML4.1 gewijzigd naar de M1.5.Daar zijn wel schema's voor te vinden.

Siem Bijman 690
badge vip badge

19 jaar

Ja Siem het is de M1.5 de opvolger van de ML4.1. Van beide computers heb ik wel een schema maar dan alleen van het motor managment. Eigenlijk hoopte ik er op dat iemand hier een soort gelijke storing al eens mee gemaakt had.
Het probleem is ook dat je helemaal geen kleur code hebt en eigenlijk maar in het wilde weg aan het meten bent op deze manier. Er zijn al teveel mensen met deze auto bezig geweest waar je niet van weet wat ze allemaal gedaan hebben.
Een stuk schema van de alarm computer heb ik al en zie dat er ook een massa via de radio gaat. Als ik dan naar de draadboom van de radio kijk dan schieten de tranen in mijn ogen. Pffff de uitdaging word wel steeds groter zo!!!!!

Dieseltje2232 0
badge

19 jaar

Is er soms een andere chip geplaatst? GK op de kast maar bij uitlezen FQ wijst hierop. Wat zijn de overige nummers die op de kast staan en die uitgelezen worden (Bosch hardware en software nummers)?

chaan 0
badge

19 jaar

Op de kast staat GK maar volgens de dealer zou er een FQ in moeten zitten maar ik ben er intussen achter dat ze bij het verkeerde bouwjaar hebben gekeken. GK is dus wel de goede ECU.
Intussen heb ik wel het serviceboek met test procedures gekregen van het alarm systeem, dus kan nu wat meer nameten. Een andere ECU heb ik eind van de week als het goed is. Tot nu toe zijn alle metingen nog goed. Het enigste wat ik weet is dat de onsteking na 5 sec weg valt op de ECU

Dieseltje2232 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.