close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: motor loopt stationair onder toeren

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 opc

vraag, kan iemand mij meer info geven op mijn vraag.
motor loopt als de motor in de warmloop fase gewoon stationair. geen probleem.
als de motor op temperatuur is, en de buitentemperatuur boven de 25 graden, gaat de motor stationair onder toeren lopen en slaat soms ook af.
opdat moment is de co uitstoot rond de 3% en loopt af en toe op naar 10%.
de foutcode's die in het motormangement staan zijn: P0170 = Brandstofkorrectie cilinderbank 1 en P1106 = Turbolader laaddrukbegrenzing A, funktionerings-storing. dit is uit gelezen met een bosch testkast met een kts520.
ik heb met een andere opc al meerdere onderdelen uitgewisseld, waaronder de luchtmassa meter, de eerste lambda sonde, het complete gasklephuis, de inlaatdruksensor, de electronische vacuumklep voor de bediening van de waste-gate, de bobine, de timing van de distributie riem gecontroleerd, de compressie druk gemeten (op alle 4 de cilinders gelijk).
ik heb zelf het idee dat het uit de motor ecu komt, alleen is dit lastig te testen.

ik hoor graag een reactie van iemand die zoiets of lijkend op dit probleem heeft meegemaakt of als je iets kan melden tot de oplossing van dit probleem.

vr gr marco de vrij

Geplaatst door

de vrij (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is hij evt. gechipt? wastegate aangepast?

hij is gechipt geweest, het geheel eraf gehaald, het merk was "power system". losse box. die naast de ecu was aangesloten.
de wastegate is orgineel, er zit sinds 15000 km een nieuwe turbo op i.v.m. versleten, deze is compleet vernieuwd.

het aparte is dat ie het alleen doet als de buiten temperatuur oploopt, waardoor ik ervan uitga dat er een beschadiging in de ecu zelf zit.

heb jij hier meer ervaring mee?

alvast bedankt voor je reactie.

de vrij 0
badge

17 jaar

Al originele software in de ecu gezet? heb al diverse auto's gehad waar er "getuned" was en even goed was en na een tijdje allerlei wazige foutcodes en problemen er zich voordeden, originele opelsoftware erin en probleem opgelost...Moet je natuurlijk wel even naar de lokale opelgarage.

ja, na het demonteren is er nieuwe software ingeleerd. probleem bleef hetzelfde.

de vrij 0
badge

17 jaar

Er zitten toch geen andere nokkenassen in (omdat hij ook al getuned is geweest ed.) ?

Waarom is de vorige turbo vervangen?

Power Systeem volgens mij is dat zo'n kastje die de signalen van je sensoren veranderd voordat ze je Ecu in gaan, de slechtse van de tuningoplossingen (maar dat is mijn persoonlijke mening).

Je Co is te hoog wat nog meer Lambda? Even de 4-gastester erop en de gegevens bekijken, krijgt hij teveel of te weinig lucht of juist een berg brandstof? Temperatuursensor werkt ook goed?

Wastegate van je turbo hoor je die ook afblazen? geen ring tussen ofzo?

Hoi Marco

Ik weet niet of je het probleem inmiddels hebt kunnen oplossen maar toch even een reaktie. Ik ben het met mijn collega's eens dat dergelijke "power-box" manieren van tuning de slechtste zijn die slechts signalen manipuleren en idd tot de meest vreemde foutcodes kunnen leiden. Als ik het goed begrijp rijdt de auto nu met een standaard geprogrameerde ecu? Ik heb zelf ook geen ervaring met universele testers maar ik weet wel dat die vaak een andere omschrijving van de fout code hebben dan originele testers, in ons geval de tech2 dus die kan ik niet goed interpreteren. Belangrijk is vaak of hij aangeeft of de foutcode wel of niet aanwezig is!

In jouw geval zou ik me concentreren op het brandstof circuit en de turbo even buiten beschouwing laten. Als ik het zo lees staat dat ding gewoon te verzuipen met co percentages van 3 tot 10%. Ook vanwege je foutcode P0170. Als er met het turbo druk gedeelte wat is dan gaat ie gewoon in noodloop en neemt de ecu vaste waardes aan. Dat is alles. Kijk eens even naar de koelvloeistof tempratuur sensor, map sensor, luchtmassameter dat soort dingen. En valse lucht. Idd even goed kijken wat de 4-gas meting wat voor waardes die geeft. Nokkenassen, tuning, turbodruk, gasklephuis en noem maar op kunnen redenen zijn dat hij slecht loopt maar niet dat hij zomaar gaat verzuipen zoals bij jou het geval lijkt te zijn.

succes

monteurtom 0
badge

17 jaar

bedankt voor de reaktie's, ik laat hem even uitlezen bij de opel.
ik hou jullie op de hoogte

gr marco

de vrij 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.