Hallo,
Mijn auto loopt na het starten op gas en benzine gelijk op het moment dat hij nog alleen op benzine moet lopen (zit dan in de fase dat hij alleen op benzine moet lopen voordat hij automatisch overschakelt op gas). Hij krijgt dan veel te veel brandstof en loopt daardoor met horten en stoten en vermoedelijk wordt de gasklep op dat moment en opengestuurd terwijl hij dan nog dicht moet zijn.
Als dit gebeurd staat er op de connector van de gasklep bij de verdamper 12V.
Is na enkele honderden meters de auto op temperatuur dan wordt keurig de benzine afgesloten en loopt hij weer prima.
Er zit een originele Opel G3-gasinstallatie in.
Zet ik het knopje in de auto op benzine dan loopt hij probleemloos en ga ik een paar honderd meter rijden en schakel dan om dan gaat het ook probleemloos.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is nooit een originele opel installatie, bestaat gewoon weg niet.
Volgens mij is het een installatie van koltec.
Als ik me niet vergis.
Er zit een schakelkastje tussen dat de benzine afsluit en het gas door laat en andersom.
Meestal zit dat kastje gemonteerd tegen het schutbord onder de motorkap.
Het kan ook nog zijn dat de benzine injectoren lekken.
kan dus wel..dan lekt het membraam onder in het verdeelhuis waarschijnlijk door. dus dan zou je het verdeelhuis moeten laten reviseren.
Hallo Opeltje,
Dank voor je antwoord. Eerst even een kleine update met zaken en dan nog even een vraag.
Met betrekking tot primera p11 klopt het wel wat hij zegt. Installatie is inderdaad niet van Opel zelf maar er zit een Koltec VG392 verdamper op. Ik had echter begrepen dat hij ooit ingebouwd was door een opel dealer dus vandaar dat ik sprak over origineel opel. (ben verder trouwens zeer te spreken over deze gasinstallatie. Auto heeft er tot nu toe 306.000 km mee gereden.)
Volgende heb ik intussen (voordat ik Opeltje zijn opmerking had gelezen) gedaan. De storing uitgelezen van de gasinstallatie. Deze geeft code 34 wat betekenen zou dat de map-sensor defect zou zijn. Heb het signaal uitgelezen van de map-sensor maar dit lijkt goed. Met motor uit staat er keurig 5 Volt op de uitgang en bij stationair ongeveer 1,2 Volt. Ook had ik hem al even omgewisseld met de andere map-sensor en dit leverde geen verbetering op.
Ook intussen de verdamper getest op lekkage d.m.v. de slang en het bakje water methode zoals omschreven hier elders op het Forum. Verdamper blijkt niet te lekken.
Dan nu nog even mijn vragen (Ik heb de beschrijvingen van de gasinstallatie al gevonden op jouw (fraai) website.):
1: Is het membraam in de drooggasafsluiter ook nog op een of andere manier te testen.
2: Is de drooggasafsluiter dat ding met nummer 107 op de tekening;
3: Staat er al gas in de slang naar net verdeelhuis in de tijd dat de motor op benzine loopt voorafgaand aan het lopen op gas en moet de drooggasafsluiter dit tegenhouden;
4 Moet het complete verdeelhuis vervangen worden of is er bijvoorbeeld een revisieset voor.
5: Is het verdeelhuis zelf eenvoudig te reinigen of een erg specialistische klus
Alvast bedankt voor de antwoorden.
17 jaar
1: Is het membraam in de drooggasafsluiter ook nog op een of andere manier te testen.
2: Is de drooggasafsluiter dat ding met nummer 107 op de tekening;
3: Staat er al gas in de slang naar net verdeelhuis in de tijd dat de motor op benzine loopt voorafgaand aan het lopen op gas en moet de drooggasafsluiter dit tegenhouden;
4 Moet het complete verdeelhuis vervangen worden of is er bijvoorbeeld een revisieset voor.
5: Is het verdeelhuis zelf eenvoudig te reinigen of een erg specialistische klus
1: 1 kleine slang bovenop het verdeel huis loshalen en de wagen starten. op het moment van op benzine lopen mag hier geen lpg uit lopen( behalve op het moment van overschakelen natuurlijk)
2 drooggas afsluiter is inderdaad 107 met membraam 104
3 in de slang vanaf de verdamper naar het verdeeljuis behoord kortstondig lpg te lopen als je de wagen start en dus nog op benzine loopt.
4 er zijn reviesiesetjes te verkrijgen
5 op mijn site staat de beschrijving en het is goed zelf te doen.
Hallo Opeltje,
Dank voor de info. Ga er mee aan de slag.
17 jaar
Even een kleine update:
Verdeelhuis uit elkaar gehaald.
Membraam was nog goed. (Goed gekeken maar zie verder niets.)
Verdeelhuis was veder nog superschoon (dat na 306.000 km) alleen aan de kunstof buis onder de stappenmotor zat wat (minieme) vuiligheid waarschijnlijk afgesleten van de kunststof buis. Na montage liep hij eerst niet helemaal goed op gas maar na een kleine proefrit was dat over. Misschien wat vuiligheid.
Zoals al aangeven was het membraam nog goed. Drooggas afsluiter zag er goed uit maar er zat wel een speling op de plunjer. Mocht ik weer het idee hebben dat hij op benzine en gas tegelijk loopt dan haal ik gelijk de connector van deze afsluiter en kijk of het over is.
Eenieder alvast bedankt voor de bijdragen.
Vriendelijke groet,
Prijs_stunter
17 jaar
Hallo allen,
Wederom even een vraag van mij met betrekking tot de G3 gasinstallatie.
Het is nu een aantal weken later en 5000 km verder waardoor de km-stand nu 311.000 km is.
Bovenstaande problemen zijn verholpen geweest maar nu een ander klein probleem.
Na bovenstaande punten uitgevoerd te hebben schakelde de auto veel sneller om van benzine naar gas na het starten. Waar het in het verleden ongeveer van 700m-3000m was schakelde hij nu soms gelijk over, dus na 10 meter. Hij liep echter goed.
Nu lijkt het echter er op dat hij op drie poten loopt na overschakelen van benzine op gas. Ik heb echter nu niet meer het idee dat hij op beide tegelijk loopt wat in het begin wel het geval was. (Het vorige probleem was dat hij in de benzinefase (lampje op de gasknop knipperde) ook gas kreeg. Dat probleem speelt dus nu niet. Het lampje is nu echt uit, dus zit in de fase na de benzinefase en begint dan te hortelen.)
Ga ik eerst een stuk rijden op benzine en schakel hem dan over op gas dan gaat het zonder problemen. Het is net of de motor warm moet zijn.
Vandaag bemerkte ik ook bij het rijden dat het soms net zo is (2 maal op een stuk van 70 km) dat hij even geen/onvoldoende brandstof krijgt of geen ontsteking. Je merkte het nauwelijks. Het was dus niet verschikkelijk inhouden maar even een hikje.
Verder rijd hij probleemloos. Bemerk (nog) niets bij het wegrijden, veel gasgeven o.i.d.
Verder zijn er bij 306.000 km nog nieuwe bougies en een nieuw luchtfilter op gekomen.
Iemand misschien een idee wat het kan zijn. Zit zelf te denken aan de verdamper of het verdeelhuis maar hopelijk herkent iemand het probleem.
Tot horens en de vriendelijke groeten,
prijs_stunter
17 jaar
het lijkt mij, dat je temperatuurzender kuren begint te krijgen, ecu krijgt signaal dat auto warm genoeg is, en schakelt over op gas
Kleine moeite, het proberen waard
Groeten marcel
Hallo Allen,
Het wordt even een verhaal maar probeer alles even correct te beschrijven.
Gisteren de temperatuursensor gemeten (was nog een heel karwei want je komt daar niet zo bij) bij een buitentemperatuur van 16 graden celsius (motor had niet gelopen dus de sensor had maximaal 16 graden kunnen zijn) en ik meette een weerstand van 2710 ohm.
Ik had uit eerdere verhalen gelezen dat de weerstandswaarde voor een Koltec V392 verdamper bij 0 graden 5000 ohm moest zijn en bij 35 graden 3000 ohm moest zijn.
Je verwacht dus dat de weerstand bij 17 graden dus tussen de 3000 en 5000 ohm moest liggen en hij geeft 2710 ohm aan, een waarde die bij een hogere temperatuur hoort als 35 graden celsius. Logisch dus dat de gasinstallatie denkt dat het warmer is als 35 graden celsius en gelijk omschakelt van benzine naar gas. Mijn conclusie was dan ook sensor defect.
Vandaag dus naar de gasspecialist om een nieuwe sensor te halen en geef aan dat het voor een Koltec V392 is. Betaal hem en krijg een 'nieuwe' sensor mee. Thuis aangekomen bekijk ik de sensor wat nauwkeuriger en zie sporen dat hij eerder is gebruikt. Schroefdraad was over driekwart wat donkerder en je kon als je goed keek sporen zien van een afdichtring. (Ik had trouwens gewaarschuwd moeten zijn, andere sensoren zaten in een nieuw zakje en deze zat er los bij.)
Multimeter er op gezet (sensor heeft in een ruimte gelegen die niet warmer is geweest als 20 graden celsius) en deze gaf een waarde van 2100 ohm aan. Klopt de gehanteerde tabel dan is ook deze waarde veel te laag.
Om uit te sluiten dat mijn multimeter de verkeerde waarde aangaf heb ik een aantal losse weerstanden gemeten van 1000 ohm, 10000 ohm en 2200 ohm en de meetwaarden lagen allen binnen de tolerantie van de weerstand. De conclusie die je dus kunt trekken is dat de multimeter goed is en de weerstandswaarden van de temperatuursensor correct zijn gemeten.
Ik weer terug naar de gasspecialist. Deze zegt echter dat de sensor nieuw is en goed moet zijn,(Hij kan gebruikt zijn om andere dingen te testen en dat zou de sporen verklaren volgens hem) en dat de storing voorkomt uit de computer.
Nu dan ook mijn vraag aan jullie: Kloppen de gegeven waarden (5000 ohm bij 0 graden celsius en 3000 ohm bij 35 graden celsius) van de temperatuursensor voor een Koltec V392. (Niet dat ik aan de mensen hier twijfel maar ik wil het graag zeker weten.)
Wederom alvast weer bij voorbaat dank.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar